اخبار داغ

چهار گسل مهم، اردبیل را تهدید می کند؛

زنگ بیدار باش زلزله کرمانشاه به مسئولان استان اردبیل

زنگ بیدار باش زلزله کرمانشاه به مسئولان استان اردبیل
طبق گفته کارشناسان، اردبیل یکی از استان هایی است که زلزله آن را تهدید می‌کند چرا که این استان روی گسل‌های ناآرامی، ظاهرا آرام گرفته است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از نیریمیز، طبق گفته کارشناسان، اردبیل یکی از استان هایی است که زلزله آن را تهدید می‌کند چرا که این استان روی گسل‌های ناآرامی، ظاهرا آرام گرفته است و وقوع زلزله های نسبتاً شدید در طول تاریخ از جمله زلزله سال 76 که منجر به کشته شدن نزدینک 700 نفر از مردم استان به خصوص روستاهای شهرستان نیر شد، موید این حقیقت است.
 
به گفته مدیرکل وقت مدیریت بحران استان اردبیل،  4 گسل بزقوش، دشت مغان، ماسوله و رودبار از استان اردبیل گذر می‌کند و همچنین بیش از 56 گسل با خطر نسبی بالا در استان شناسایی شده و 3 گسل با خطر زلزله بالای 7 ریشتری در اردبیل وجود دارد و البته بیشترین این گسل‌ها در منطقه گرمی و خلخال کشف شده است.
 
وجود بیش از 1700 روستا با 75 هزار واحد مسکونی غیر مقاوم در استان به صورت بالقوه یک خطر جدی در برابر حوادث طبیعی از جمله زلزله به شمار می رود لذا جدیت در اجرای طرح مقاوم سازی مساکن روستایی و شهری می تواند تا حدودی نگرانی ها را در این خصوص رفع نماید.
 
بدون شک حادثه تلخ زلزله در کرمانشاه اولین و آخرین حادثه در این کشور نبوده و در صورت نبود سیاست های درست و صحیح در این خصوص و عدم وجود مدیریت بحران متمرکز وقوع حوادث مشابه تعداد بیشتری از مردم و به خصوص روستائیان را زیر خاک خواهد کشید لذا علاج واقعه را قبل از وقوع باید اندیشید و از همین امروز به فکر بود چرا که علاوه بر فرسوده بودن بافت روستای استان،خود شهر اردبیل و سایر شهرهای استان نیز دارای بافت فرسوده و ناامن بسیاری هستند که در صورت وقوع زلزله می تواند به جای پناهگاه امن به قاتل جان مردم تبدیل شود.
 
اگر دقیق‌تر به این مشکل بسیار خطرساز که گوشه‌ای دردناک از آن را در زلزله شدید غرب کشور، کرمانشاه و سر پل ذهاب دیدیم، نگاه کنیم، یعنی 25 درصد جمعیت استان هم‌اکنون در معرض خطر هستند؛ آیا کسی از زمان زلزله بعدی در کشور و مکان آن خبر دارد؟ آیا مطمئن هستید زلزله بعدی در اردبیل به وقوع نخواهد پیوست؟ کدام یک از مسئولان متولی و مسوول پیگیری رفع مشکل بافت‌های فرسوده هستند؟ وظیفه وزارت راه و شهرسازی به عنوان تنها نهاد تخصصی متولی شهرسازی و بافت‌های فرسوده در کنار شهرداری‌ها به عنوان نهادهای محلی پیگیر امور شهرسازی چیست؟ رمز آرامش زندگی عمومی در کشورهای پیشرفته‌ای همچون ژاپن با وجود وقوع زلزله‌های چه بسا شدیدتر در مقایسه با کشور ما چیست؟
 
پاسخ به این پرسش ها می تواند تلنگر جدی به همه مسئولانی باشد که به نحوی در احیا و بازسازی بافت های فرسوده و مدیریت بحران استان دخیل هستند و صد البته دقت در بازسازی بافت های فرسوده و رعایت اصول مهندسی ساخت و ساز در این میان از اهمیت و جایگاه ویژه ای برخوردار است چرا که در صورت عدم رعایت مقررات سازه های ضد زلزله، مشابه آنچه که در کرمانشاه و ویرانی بیمارستان نوساز و سالم ماندن بیمارستان فرسوده، به وقوع پیوست در اردبیل نیز شاهد خواهیم بود.
 
چرا که واقعیت تلخ این روزهای مهندسی کشور این است که مهندسان ناظر عملا نه قدرت بالای قانونی و اجرایی در ساختمان دارند و نه قدرت چانه زنی و پوشش مالی مناسب و نه پشتوانه قانونی برای انجام مسئولیت ها را دارند. به راحتی دفاتر مهندسی تخفیف های بالایی بابت ارائه خدمات نظارت از این مهندسان کسر می کنند و حتی ناظران برای اعمال مقررات در اجرای کیفی ساخت و ساز قدرت اجرایی ندارند، چرا که حتی اگه دستور توقف ساخت را بدهند نه شهرداری و نه ارگان دیگر اهمیتی به آن قائل نخواهد بود!
 
کوتاه سخن اینکه درد و مصیبت زلزله کرمانشاه و کشته شدن بیش از 500 نفر از مردم این منطقه دل همه مردم ایران را به درد آورد لذا وقوع حوادث مشابه و تبعات مختلف اقتصادی و اجتماعی آن قابل پذیرش نیست پس بر همه مسئولان استان فرض است در هر جایگاهی نسبت به اندیشیدن تمهیدات لازم و ایجاد آمادگی برای مقابله با این حادثه اقدام نمایند تا شاید با نگاه لطف و مهربانانه پروردگار دگر بار شاهد وقوع چنین حوادثی در هیچ کدای ایران اسلامی نباشیم.
 

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, نیریمیز, نیریمیز, نیریمیز,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

انتهای پیام/

,

انتهای پیام/

,

انتهای پیام/

,

انتهای پیام/

,

انتهای پیام/

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه