اخبار داغ

آخر هفته کجا بریم-1؛

معرفی مهم‌ترین موزه‌های شهر مشهد

معرفی مهم‌ترین موزه‌های شهر مشهد
یکی از دغدغه‌هایی که شاید تمام خانواده‌ها با آن مواجه باشند این است که آخر هفته خود را چگونه، کجا و به چه شکل بگذرانند که در میان تمامی تفریحات دنیا بازدید از موزه جذابیت خاص خود را دارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس، یکی از دغدغه‌هایی که شاید تمام خانواده‌ها با آن مواجه باشند این است که آخر هفته خود را چگونه، کجا و به چه شکل بگذرانند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح توس,

 

,

یکی از مکان‌های دیدنی که علاقمندان خاص خود را دارد «موزه‌های» هستند که علاقمندان خاص خود را دارد.

,

 

,

آنچه که باید مد نظر قرار داد این است که گونه‌های زیادی از موزه وجود دارد از مجموعه‌های بزرگ در شهرهای بزرگ که انواع مجموعه‌ها را پوشش می‌دهد تا موزه‌های کوچک که یک یا چند دسته خاص را شامل می‌شوند.

,

 

,

این دسته‌ها شامل هنرهای زیبا، هنر کاربردی، صنایع دستی، باستان‌شناسی، مردم‌شناسی، قوم‌شناسی، تاریخ، تاریخ فرهنگی، تاریخ نظامی، علم، فناوری، موزه کودکان، نقشه، تاریخ طبیعی، سکه‌شناسی، گیاه‌شناسی، علوم طبیعی و تمبرشناسی، کاخ موزه‌ها می‌باشد. 

,

 

,

در گزارش پیش رو «صبح توس» به معرفی تعدادی از مهم‌ترین موزه‌های مشهد پرداخته که آخر هفته می‌تواند فرصت مناسبی برای بازدید از آنان و کسب اطلاعات باشد.

,

 

,

موزه مرکزی آستان قدس رضوی

, موزه مرکزی آستان قدس رضوی,

, ,

 

,

در حرم علی بن موسی‌الرضا غرفه ای برای نگهداری اشیای نفیس و گران بها  که در طی زمان توسط ارادتمندان به اهل بیت به امام رضا (ع) تقدیم گردیده ، ایجاد شده است . این مکان پس از آخرین تغییرات در سال ۱۳۷۸ شمسی افتتاح گردید. موزه جدید هم اکنون دارای یازده موزه با موضوعات مختلف است. طبقه همکف ساختمان به محل نگهداری و نمایش گنجینه هدایای علی خامنه‌ای اختصاص یافته‌است. این اشیاء توسط شخصیت‌های داخلی و خارجی به آیت الله خامنه‌ای هدیه شده‌است.

,

 

,

موزه نان مشهد

, موزه نان مشهد,

, ,

 

,

از دیگر جاهای دیدنی مشهد که اگر وقت مجال داد، دیدن آنها را نباید از دست داد موزه نان مشهد است.

,

نخستین موزه نان خاورمیانه که وسایل پختن نان مثل انواع آسیاب و انواع نان را در خود دارد.

,

آدرس موزه نان: کیلومتر ۱۷ بزرگراه آسیایی بعد از سه‌راه فردوسی

,

 

,

موزه بزرگ خراسان رضوی

, موزه بزرگ خراسان رضوی,

طراحان موزه بزرگ خراسان رضوی با الهام از نقشه و طرح بنای هارونیه و عمارت خورشید ساختمان موزه بزرگ خراسان رضوی را آغاز نمودند. سنگ بنای اولیه این موزه را شهرداری مشهد پی ریزی شده‌است. مکان این موزه در زمینی به وسعت ۴۹۰۰ متر مربع در بوستان کوهسنگی واقع شده و از پرو‍ژه‌های سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی است.اجرای این طرح در ۱۲ طبقه و زیر بنای تقریبی ۱۸۰۰۰ متر مربع در سال ۸۲ از سوی شهرداری مشهد به سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی واگذار شد که در آن بخش‌های مختلفی از جمله فضاهای موزه‌ای متنوع، اتاق پژوهشگران، محل نمایش نمایش دائمی اشیاء، فضای اداری و… پیش بینی شده‌است.

,

 

,

موزه علوم زمین مشهد

, موزه علوم زمین مشهد,

موزه علوم زمین در وسعتی حدود ۴۵۰ مترمربع در سال ۱۳۸۵ شمسی به بهره‌برداری رسید که از بخش‌های مختلف آن می‌توان به سالن مرکزی با تنوعی از نمونه سنگ‌ها ، کانی‌ها ، فسیل ، مخزن با بیش از هزار نمونه، سالن نمایش فیلم و کارگاه اشاره کرد.

,

 

,

موزه فردوسی مشهد

, موزه فردوسی مشهد,

, ,

 

,

یکی از موزه های مشهد ، موزه فروسی ست . موزه فردوسی مشهد همزمان با بنیان آرامگاه فردوسی در بخشی از محوطه باغ برای چایخانه سنتی طراحی و سپس اجرا گردید. بعدها این بنا به موزه تغییر کاربری داد و در آن اشیاء مرتبط و آثار به دست آمده از توس و روزگار فردوسی برای بازدید فرهنگ دوستان به نمایش گذاشته شده‌است.

,

 

,

موزه آرامگاه نادری مشهد

, موزه آرامگاه نادری مشهد,

, ,

 

,

موزه آرامگاه نادری مشهد در محل آرامگاه نادری در چهارراه شهدا مشهد واقع است. فضای وسیع سالن موزه دارای ویترین‌هایی است که در آن بیشتر اقلام جنگی و جنگاوری از عصر افشاریه و قاجار در معرض دید عموم قرار گرفته‌است.

,

 

,

موزه حوضخانه هزاردستان مشهد

, موزه حوضخانه هزاردستان مشهد,

, ,

 

,

موزه حوضخانه هزاردستان  با وسعتی معادل ۳۵۰ متر مربع در اواسط راسته بازار جنت واقع گردیده و پیش از تغییر کاربری به حوضخانه بخشی از یک خانه مسکونی در محله قدیمی سراب قرار داشته‌است. هدف از ایجاد چنین فضای سنتی ارائه و بازشناخت فرهنگ غنی ایرانی اسلامی به گردشگران داخلی و خارجی و زائران آرامگاه رضا است .

,

 

,

موزه بنیاد شهید مشهد

, موزه بنیاد شهید مشهد,

موزه بنیاد شهید در فضای اداری بنیاد شهید واقع شده در ابتدای بولوار مدرس قرار دارد، و گوشه‌هایی از جنگ ایران و عراق را به نمایش می‌گذارد. بیشترین اشیای موجود، از سوی خانواده کشته‌شدگان جنگ به این موضوع اهدا شده‌است.

,

 

,

موزه مردم شناسی رباط ویرانی مشهد

, موزه مردم شناسی رباط ویرانی مشهد,

, ,

 

,

رباط ویرانی و به طور کلی روستای ویرانی از جاذبه های گردشگری مشهد به حساب می آید . موزه ویرانی با هدف معرفی جایگاه و اهمیت مشاغل سنتی و بومی مشهد در سال ۱۳۸۵ شمسی در محل رباط ویرانی از بناهای تاریخی دوره تیموری و صفوی ایجاد گردیده‌است. رباط ویرانی بنایی است سرپوشیده که در قرون و سده‌های پیشین در راه کاروان‌رو نیشابور به توس واقع بوده اما امروزه در محور گردشگری مشهد شاندیز در ویرانی ۱۹ واقع است.

,

 

,

موزه مردم شناسی حمام مهدی قلی بیک

, موزه مردم شناسی حمام مهدی قلی بیک,

, ,

 

,

موزه حمام مهدی قلی بیگ در کنار مقبره امیر غیاث الدین ملکشاه در ضلع غربی حرم رضوی واقع شده‌است و از معروف ترین امکان دیدنی مشهد بشمار می آید .

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه