اخبار داغ

3 سال از ابلاغ قانون امر به معروف گذشت؛

مسئولان خسته؛ سربازان بی‌منت در صحنه

مسئولان خسته؛ سربازان بی‌منت در صحنه
حدود سه سال از ابلاغ قانون امر به معروف گذشته؛ اما متأسفانه این باور وجود ندارد که امر به معروف بخشنامه نیست و یکی از فروع دین محسوب می‌شود و از همین رو با آن به صورت بخشنامه اداری برخورد می‌شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس، در منشور تهاجم فرهنگی از دیدگاه مقام معظم رهبری آمده است: «تهاجم فرهنگی یک مسأله بسیط نیست؛ بلکه طراحی‌ها و برنامه ریزی‌هایی که دشمن برای هدف قرار دادن اعتقاد، اخلاق و فضیلت در قشرهای مختلف می کند، هر کدام به نحوی با وسایل و ابزارهای فرهنگی است و طبعاً مقابله با آنها نیز متنوع است و نمی‌شود یک نسخه واحد برای همه جا نوشت.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح توس, .,

 

,

ایشان به نقش عناصر مؤمن خودی تاکید کرده و بیان داشتند: عناصر مؤمن خودی را، هرجا که هستند، گرامی بدارید. حرف من این است. به عناصر خودی تکیه کنید. منظور من این نیست که اگر کسی، جوان انقلابی نیست، دستش را بگیرید بگذاریدش بیرون؛ نه. چه کسی چنین چیزی را می گوید؟ اصلاً منطق اسلام که این نیست؛ منطق انقلاب که این نیست. میدان بدهید. به همه میدان بدهید. هرکس که می خواهد برای این ملت کار کند، کار کند. من می گویم اجازه ی منزوی شدن عناصر خودی را ندهید.

, .,

 

,

نقش بسیج در منشور تهاجم فرهنگی از منظر رهبری

, نقش بسیج در منشور تهاجم فرهنگی از منظر رهبری,

 

,

رهبر انقلاب همچنین به نقش سپاه و بسیج اشاره کرده و فرمودند: ترکیب نیروهای مسلح در کشور ما یک ترکیب منطقی و عالی است. ارتش در جای خود، سپاه در جای خود، بسیج در جای خود، نیروی انتظامی در جای خود؛ هر کدام با وظایف مشخص مشغول کارند و محصول همه ی این ها عبارت است از امنیت کشور. و آن وقتی که دشمن قصد تهاجم داشته باشد – چه تهاجم فرهنگی، چه تهاجم شهری و شهروندی، چه تهاجم از بیرون مرزها – حضور این نیروها برای این ملت مایه ی افتخار است؛ مایه ی سربلندی و عزت است.

,

 

,

, ,

 

,

یکی از راه‌های مقابله با تهاجم فرهنگی مسئله امر به معروف و نهی از منکر است. مسئله‌ای که برای جوامع اسلامی یک واجب شرعی محسوب می‌شود؛ اما غفلت از این مسئله و به حاشیه‌راندن آن موجب شده این واجب در سطح جامعه کمرنگ شده و پس از مدتی به فراموشی سپرده شود.

,

 

,

بسیج و سپاه ضابطان اجرایی امر به معروف

, بسیج و سپاه ضابطان اجرایی امر به معروف,

 

,

به گفته برخی مسئولان امر به معروف یک عمل ایجابی است و نه سلبی، بنابراین کار فرهنگی می‌خواهد نه امنیتی.

,

 

,

در همین راستا طرح حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر تیرماه سال 93 از سوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی اعلام وصول شد و کلیات آن در 16 مهر همان سال در صحن بهارستان به تصویب رسید و با تصویب نمایندگان، بسیج و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ضابط اجرایی امربه‌معروف و نهی از منکر شدند.

,

 

,

مسئولان چه کردند؟

, مسئولان چه کردند؟,

 

,

به نظر می‌رسد تمامی مسئولان ذی‌ربط از سال ۹۳ که قانون امر به معروف آمده است، باید راجع به عملکرد خود در این زمینه پاسخگو باشند که برای آگاهی بخشی به مردم چه کارهایی انجام داده‌اند.

, .,

 

,

, ,

 

,

عباس حجازیان، مسئول قرارگاه امر به معروف و نهی از منکر سپاه امام رضا(ع) در گفت‌وگو با صبح توس، اظهار کرد: متأسفانه این باور وجود ندارد که امر به معروف بخشنامه نیست و یکی از فروع دین محسوب می‌شود و از همین رو با آن به صورت بخشنامه اداری برخورد می‌کنند و در آخر برنامه کاری، تعداد کار انجام شده حول این مهم را مکتوب می‌کنند.

, .,

 

,

وی تصریح کرد: از من و سایر مسئولان باید این مهم سؤال شود که هدف چیست؟ پاسخ این است که پیشگیری ما این است که جامعه به بی‌راه نرود، اما سؤال دوم این است که از چه ابزاری باید استفاده کرد؟ و هرچند از جمله راه‌های پیشگیری، قوه انتظامی است ولی قرار نیست که همه راه‌های پیشگیری همین مهم باشد و به همین دلیل به محض اینکه اسم امر به معروف می‌آید همه به دنبال ضابط‌های انتظامی می‌گردند.

,

 

,

حجازیان عنوان کرد: سؤال اصلی این است که شیوه‌نامه اجرایی قانون امر به معروف و نهی از منکر کجاست و اینکه طی سه سال گذشته چه کارهای تأثیرگذاری انجام شده است؟

,

 

,

مسئول قرارگاه امر به معروف و نهی از منکر سپاه امام رضا(ع) خاطرنشان کرد: وضعیت به گونه‌ای است و به حدی کم کار می‌شود که اصلا تداخل به وجود نمی‌آید و اگر کاری در این حوزه انجام می‌شود، به اذعان بسیاری از مردم و مسئولان مربوط به نیروهای بسیج است و ظرفیت بسیج بی انتها است و متأسفانه دشمن این مهم را بیشتر و بهتر از مسئولان درک کرده است.

,

 

,

وی ادامه داد: متأسفانه برخی از نهادها و افراد برای بسیج جایگزین تعریف می کنند تا این نهاد انقلابی کم کم به حاشیه رانده شود و به همین دلیل بسیج به روز بودن خود را نباید فراموش کند.

,

 

,

حجازیان ابراز کرد: بعضی به این موضوع فکر می‌کنند که با نوشته شدن قانون کار تمام است و دائما همه را به سوی قانون نویسی سوق می‌دهند و این نکته مغفول مانده است که با قانون نویسی و ابلاغ آن به دستگاه‌های اجرایی تازه کار آغاز می‌شود.

,

 

,

وی با تاکید بر اینکه باید با «پیشگیری فرهنگی» مردم را به سمت امر به معروف سوق داد، تصریح کرد: با نگاه به روند و جریان امر به معروف و نهی از منکر در کشور متأسفانه این برمی‌آید که مردم در جریان امر به معروف دخیل نیستند.

,

 

,

لزوم آموزش به مردم

, لزوم آموزش به مردم,

 

,

حجازیان با تاکید بر اینکه امر به معروف نیاز به آموزش دارد، بیان کرد: هیچ کاری بدون آموزش قابل انجام نیست، البته قرار نیست تا ریزترین مسائل جامعه آموزش داده شود، بلکه متولیان امر می‌توانند تعداد محدودی از مصادیق امر به معروف را که مردم بیشتر با آن‌ها دخیل هستند را مورد پژوهش و آموزش قرار دهند.

,

 

,

مسئول قرارگاه امر به معروف و نهی از منکر سپاه امام رضا(ع) عنوان کرد: این قرارگاه جزئی از یک کل است به نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که وظیفه آن حفظ دستاوردها و ارزش‌های انقلاب اسلامی است، پس هر کدام از اجزاء این کل باید در مسیر رشد و تعالی قدم بردارند.

,

 

,

, ,

 

,

بالغ بر 5 هزار آمر به معروف در قرارگاه امر به معروف سپاه آموزش می‌بینند

, بالغ بر 5 هزار آمر به معروف در قرارگاه امر به معروف سپاه آموزش می‌بینند,

 

,

حجازیان، پیرامون فعالیت این قرارگاه، بیان کرد: بالغ بر پنج هزار نفر در حال آموزش هستند که این افراد در قالب تیم‌های امران به معروف و ناهیان از منکر سه تا پنج نفره خواهر و برادر تقسیم می‌شوند و برای پشتیبانی از آن‌ها تعداد ۱۴۰۰ نفر ضابط قضایی در حال آموزش هستند که در صورت لزوم، آمران و ناهیان را همراهی کند تا زمینه رشد و تعالی جامعه بهتر فراهم شود.

,

 

,

وی اضافه کرد: حرف اول و صدم ما امر و نهی زبانی و در برخی مواقع اقناعی است، به نوعی که جامعه حظ و حلاوت این فریضه الهی را بچشد متاسفانه عمده مردمی که مخاطبین این فریضه هستند، از روی بی‌اطلاعی دست به اقدامات ناپسند می‌زنند.

,

 

,

برخورد با خاطیان اقتصادی

, برخورد با خاطیان اقتصادی,

 

,

مسئول قرارگاه امر به معروف سپاه امام رضا(ع) یادآور شد: در حوزه اقتصادی نیز ارتباط گیری‌های خوبی در سطح استان انجام شده که نتیجه آن تنبه و تغییر رویه شخص خاطی اقتصادی بوده است و جدای از معضلات اقتصادی با نهی از منکر باید به سمت آن‌ها رفت، امر به معروف نیز به صورت ترغیب مردم برای انفاق و کمک به مستضعفان در دستور کار است.

,

 

,

برگزاری نخستین دوره آموزش ضابطین امر به معروف

, برگزاری نخستین دوره آموزش ضابطین امر به معروف,

 

,

وی به برگزاری اولین دوره آموزش ضابطین امر به معروف و نهی از منکر اشاره کرد و افزود: این دوره شهریورماه امسال در سطح استان برگزار شد.

,

 

,

حجازیان خاطرنشان کرد: در این طرح ۱۴۰۰ نفر ضابط قضایی آموزش دیدند که از این تعداد بیش از ۴۵۰ نفر به طور متمرکز در مشهد و مابقی نفرات در نواحی سرزمینی استان آموزش دیدند.

,

 

,

گزارش: سارا آویشی

,

 

,

انتهای پیام/

,

 

,

 

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه