اخبار داغ

یادداشت/

مغفول ماندن کارآفرینی گردشگری عشایر در مهدیشهر

مغفول ماندن کارآفرینی گردشگری عشایر در مهدیشهر
شهرستان مهدیشهر در حوزه های مختلف کارآفرینی رتبه های خوبی را در سطح استان دارد ولی با توجه به پتانسیلی که این شهرستان دارد، کارآفرینی در حوزه گردشگری عشایری مغفول مانده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خبرنگار نیزوا، شاید تعریف درستی از واژه اصلی کارآفرینی نشده است، وقتی صحبت از کارآفرینی می شود در ابتدا همه فکر می کنند کسی که  کاری را می خواهد به وجود آورد است، در صورتی که این معنای کارآفرینی نیست. در حقیقت کارآفرینی به معنای استفاده از فرصت ها بعلاوه خلاقیت جهت رسیدن به نوآوری است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, نیزوا,

به دلیل اهمیت کارآفرینی در دنیای امروز یک هفته از نوامبر را به نام هفته جهانی کارآفرینی، برای بزرگداشت کارآفرینان برتر دنیا که توانستند تغییرات اساسی را در دنیا به وجود بیاورند و همچنین شناساندن ارزش و اهمیت کارآفرینی در جهان نامگذاری کردند.

,

کارآفرینی در حقیقت یک ارزش آفرینی است، یعنی ما با استفاده از فرصت های خلق شده و ایجاد شده و استفاده از خلاقیت بتوانیم ارزش جدیدی را به وجود آوریم.

,

امروزه یکی از دلایل اصلی پیشرفت کشورهای صنعتی استفاده از همین بحث کارآفرینی وارزش آفرینی است.در حوزه صنعت، توسعه، رشد و پیشرفت به نتایجی نخواهیم رسید مگر اینکه کارآفرینی و ارزش آفرینی را از دوران کودکی و تحصیل برای کودکانمان به صورت عملیاتی بیان و نهادینه کنیم، آنگاه است که می توانیم امید به رشد و پیشرفت داشته باشیم.

,

در کشور ما نیز حرکات خوبی در بحث کارآفرینی شروع شده و در بسیاری از حوزه ها کارآفرینان مطرحی داریم ولی چیزی که باید شکل می گرفت شکل نگرفته است و به آن سطحی که باید می رسیدیم، نرسیدیم چرا که به آموزش در حوزه کارآفرینی توجهی نشده است و از طرف دیگر بحث حمایتی نیز نیاز است تا ذهن خلاق و ارزش آفرین ایده خود را عملیاتی کند.

,

باید این را در نظر داشت که کارآفرینی اکتسابی است و انتسابی نیست. وقتی اکتسابی است، من می توانم کسب کنم که انسان موفق و ارزش آفرینی باشم و بر مبنای همین باید یک سری اطلاعات و داده ها را بگیرم و بر مبنای آن خروجی داشته باشم ولی در کشور ما آیا این اطلاعات و داده ها در مدارس به دانش آموزان و حتی مقاطع تحصیلی دانشگاهی به دانشجویان داده می شود؟

,

کارآفرینی و ارزش آفرینی یک بحث عملیاتی کردن است و اینکه چند واحد درس تئوری کارآفرینی داشته باشیم کافی نیست و کاربرد چندانی ندارد. در حقیقت کارآفرینی و ارزش آفرینی شغل نیست بلکه یک رفتار و نحوه ای از زندگی است و زمانی می توانیم در بحث کارآفرینی موفق باشیم که در چند حوزه مهارت های زندگی مثل مهارت در خودآگاهی، تصمیم گیری و حل مسئله، خلاقیت و نوآوری، مهارت های ارتباطی  بتوانیم کار کرده باشیم.

,

در بحث کارآفرینی خود فرد موثر است و خود فرد باید به این نیاز برسد که حق او در زندگی از بیست، بیست است. یعنی خود فرد باید به دنبال فرصت های خلق شده و ایجاد شده باشد و خودش کارهایی انجام دهد و بعد دنبال حمایت های دولتی باشد.

,

کارآفرینی چیز سختی نیست بلکه یک طرز فکر است.در بحث کارآفرینی باید کلیشه های ذهنی شکسته شود و این نیاز به آموزش دارد و بعد تغییر رفتار به سمت ارزش آفرینی.کارآفرینی فقط اقتصادی نیست بلکه کارآفرینی فرهنگی، اجتماعی و مذهبی هم داریم.   

,

در شهرستان مهدیشهر در حوزه های مختلف کارآفرینی چه خودروسازی و کشاورزی و یا سایر حوزه ها رتبه خوبی را در استان داریم و حتی در برخی حوزه ها در سطح کشور حرفی برای گفتن داریم اما  کارآفرینی در برخی حوزه ها مانند گردشگری عشایری مغفول مانده است.

,

ما در حوزه گردشگری عشایری بسیار فرصت بی نظیری داریم، وقتی دکتر فرهادی استاد مردم شناسی ایران می گوید پروسه لبنیات ایل سنگسری در دنیا بی نظیر است و می توان روی آن کار کرد، نباید این را دست کم گرفت. به دلیل فاصله نزدیک شهرستان مهدیشهر به جامعه هدفی بزرگی مثل تهران و اصفهان نیز بسیار راحت می توانیم از ا بحث بوم گردی و ژئوتوریسم در شهرستان مهدیشهر استفاده کنیم.

,

با توجه به پتانسیلی که در حوزه کارآفرینی گردشگری عشایر در شهرستان مهدیشهر داریم، در این زمینه کار بسیار کمی شده است و از بسیاری از فرصت ها استفاده نکردیم. در واقع کار اساسی و بنیادی که عباس برزگر بزرگترین کارآفرین گردشگری روستایی دنیا در بوانات شیراز انجام داده است را در اینجا نتوانستیم انجام دهیم، در صورتی که پتانسیل های گردشگری عشایری ایل سنگسری بسیار بیشتر از بوانات شیراز است.

,

حمید مستخدمین حسینی- جامعه شناس

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه