اخبار داغ

کارشناس شبکه دامپزشکی شهرستان کیار:

آنفولانزای فوق حاد پرندگان در راه است

آنفولانزای فوق حاد پرندگان در راه است
معاون پیشگیری و درمان شبکه دامپزشکی شهرستان کیار از احتمال شیوع آنفولانزای فوق خاد پرندگان همزمان با آغاز فصل رما دذر شهرستان کیار خبر داد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از کیار بیدار دکتر سیامک رضوان گفت: آنفولانزای فوق خاد پرندگان نوعی بیماتری ویروسی و از خانواده آنفولانزاهاست که از پرندگان مبتلا به پرندگان سالم منتقل می شود و  باعث بیماری و از بین رفتن پرندگان می شود که در حال حاضر طبق آخرین گزارش های رسیده این بیماری در کشورهای اروپایی شایع شده است و در حال انتقال به کشور و استان های شمالی کشور است و متاسفانه استان هایی از کشور را هم درگیر بیماری نموده است.

وی بهترین راه جلوگیری از خسارات و تلفات این بیماری را آمادگی کامل و  هوشیاری لازم اعلام نمود و افزود:  قبل از شیوع و انتشار آنفولانزای فوق حاد پرندگان باید مرغداران چه سنتی و چه صنعتی تمامی تمهیدات لازم برای جلوگیری از ورود ویروس این بیماری به محل نگهداری طیور را به عمل آورند.

دکتر فرزان در ادامه بیان داشت: ویروس آنفلوآنزای پرندگان ویروسی بسیار خطرناک و از خانواده آنفولانزای انسانی است و با توجه به تنوع بالای این ویروس گروه های هدف متعددی را تهدید می کند که از آن جمله انسان ها، حیوانات و پرندگان هستند و ممکن الست این ویروس با توجه به توانایی جهش ژنتیکی حتی از پرندگان به انسان ها هم منتقل شود و باعث بروز ضایعه ای دردناک شود.

معاون پیشگیری و درمان شبکه دامپزشکی شهرستان کیار در خوص راه های جلوگیری از شیوع و انتقال این بیماری گفت: در فصل زمستان باید  پرندگان خانگی  محصور شده و از ارتباط با پرندگان وحشی در امان باشند چرا که پرندگان مهاجر عامل انتقال ویروس هستند.

وی حساس ترین پرنده خانگی که در خطر ابتلا به بیماری است را کبوتر اعلام نمود و گفت: این بیماری هرچند علائمی شبیه به سرماخوردگی دارد اما سه نشانه بارز آن را می توان سیاه شدن تاج و ریش پرندگان، سیاه شدن پاهای پرندگان و تلافات متعدد و سنگین  بین پرندگان را برشمرد.

دکتر فرزان با بیان این نکته که در صورت آلودگی پرندگان به ویروس صرفا معدوم سازی آنها راه حل کنترل بیماری است و هیچ گونه درمانی وجود ندارد گفت صرفا نمی توان گفت پرندگان مهاجر ناقل بیماری هستند و چه بسا ورود گنجشک ها و کلاغ ها به محل نگهداری طیورر نیز باعث انتشار ویروس و بیماری طیور خانگی شوند.

وی  با اشاره به اینکه سربریدن طیور آلوده به ویروس باعث انتشار ویروس در محیط از طریق انتشار خون و احشاء پرندگان می شود گفت: از سر بریدن پرندگان آلوده به ویروس و مصرف گوشت آلوده باید خودداری شود و در صورت مصرف امکان انتقال ویروس از پرنده به انسان وجود دارد.

کارشناس شبکه دامپزشکی شهرستان کیار در خصوص اختمال آلودگی گوشت مرغ و طیور پرورش یافته در مرغداری های صنعتی و گوشت مرغ عرضه شده در فروشگاه ها گفت: نظارت لازم بر مرغداری ها در حال انجام است و در صورت موارد مشکوک و پ از حصول اطمینان از آلودگی اجاه ورود گوشت مرغ مرغداری های آلوده به بازار مصرف داده نمی شود و مرغ ها معدوم می شوند اما  تا قبل از این مساله عرضه گوشت در مرغ فروشی ها با  مجوز دامپزشکی انجام می شود  اما جهت اطمینان از عدم آلودگی باید گوشت مرغ خریداری شده از فروشگاه ها  هم کاملا پخته شود.

دکتر فرزان در پایان خاطر نشان کرد: مردم باید از مصرف گوشت پرندگانی که آلودگی در آنها  قطعی است خودداری کنند و گوشت پرندگانی هم که از مراکز مجاز خریداری می نمایند را  پس از پخته شدن کامل به صورت آب پز و نه کبابی مصرف نمایند.

وی در پایان اظهار امیدواری کرد استان چهارمحال و بختیاری با تمهیدات اندیشیده شده در برابر این ویروس مصون بماند اما در صورت ابتلا اهالی محترم شهرستان در خصوص معدوم سازی طیور خود همکاری لازم را به عمل آورند.
انتهای پیام/580ک

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کیار بیدار,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه