اخبار داغ

مدیرمسئول نشریه «جام کوردی»؛

آمریکا و غرب به بارزانی پشت کردند/ کناره گیری رییس اقلیم شبیه یک بازی است

آمریکا و غرب به بارزانی پشت کردند/ کناره گیری رییس اقلیم شبیه یک بازی است
بارزانی در بحث رفراندوم شکست خورد، اما کناره گیری بارزانی فقط یک بازی است و احتمال دارد مجددا برای انتخابات بعدی وارد عمل شود و باید ببینیم دولتهای دیگر در مورد آنها چه تصمیمی می گیرند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از ندای اصفهان؛ ماجرای استقلال اقلیم کردستان هرچند با مقاومت دولت مرکزی عراق، تحرکات کشورهای همسایه و عدم حمایت غرب به برکناری بارزانی منجر شد ولی باتوجه به ریشه بسیار قدیمی این ماجرا اینکه پایان این بحث چه خواهد شد بهانه ای شد تا با یکی از کارشناسان معتبر در این عرصه به گفتگو بنشینیم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, ندای اصفهان,

رضا رحمتیان مدیر مسئول نشریه «جام کوردی» از کارشناسانی است که در بحث اقلیم کردستان بسیار مطلع و صاحب نظر محسوب می شود.

,

***

,

بعد از کناره گیری بارزانی از حکومت اقلیم کردستان و شکست عملی او در بحث رفراندوم، به نظر شما آیا ماجراهای مطروحه به پایان رسیده است؟

,

رحمتیان: فعلا بله اما به نظر من با کناره گیری مسعود بارزانی و شکست رفراندوم این مساله هنوز جای تأمل دارد و نمی تواند به همین راحتی تمام بشود و کناره گیری بارزانی فقط شبیه یک بازی است و احتمال دارد مجددا برای انتخابات بعدی وارد عمل شود و باید ببینیم دولتهای دیگر در مورد آنها چه تصمیمی می گیرند.

,

 به نظرتان چرا بارزانی اقدام به چنین حرکتی کرد، چه آنکه کردستان نه راه دریایی دارد و نه همسایه ای که از این رخداد استقبال کند.

,  به نظرتان چرا بارزانی اقدام به چنین حرکتی کرد، چه آنکه کردستان نه راه دریایی دارد و نه همسایه ای که از این رخداد استقبال کند.,  به نظرتان چرا بارزانی اقدام به چنین حرکتی کرد، چه آنکه کردستان نه راه دریایی دارد و نه همسایه ای که از این رخداد استقبال کند.,

– بارزانی در بحث رفراندوم شکست خورد، چون مشاوره هایی که به وی دادند حتی درباره کردهای ترکیه و سوریه و هم کردهای ایران درست نبود. یکی از چشم اندازهای آنها دسترسی از طریق دریای سیاه بود اما دیدیم که کشورهایی که از آنها حمایت می کردند از جمله امریکا و دیگران پشت آنها را خالی کردند و این مساله شکل نگرفت و آنچه که در فکرشان بود غلط از آب درآمد.

,

زلزله اخیر کرمانشاه در مرز مشترک ایران و عراق رخ داد که ابتدا گفته شد در عراق بوده است اما در هر صورت زیاد اخباری از ورود خسارات در منطقه اقلیم و یا درخواست کمک جهانی نداشتیم؛ خسارات زلزله در اقلیم چگونه بود؟

, زلزله اخیر کرمانشاه در مرز مشترک ایران و عراق رخ داد که ابتدا گفته شد در عراق بوده است اما در هر صورت زیاد اخباری از ورود خسارات در منطقه اقلیم و یا درخواست کمک جهانی نداشتیم؛ خسارات زلزله در اقلیم چگونه بود؟, زلزله اخیر کرمانشاه در مرز مشترک ایران و عراق رخ داد که ابتدا گفته شد در عراق بوده است اما در هر صورت زیاد اخباری از ورود خسارات در منطقه اقلیم و یا درخواست کمک جهانی نداشتیم؛ خسارات زلزله در اقلیم چگونه بود؟,

– گرچه در روز اول زلزله اخبار ضد و نقیضی پخش شد و ایران اعلام کرد که مرکز زلزله در عراق بوده و عراق هم اعلام کرد که مرکز زلزله در ایران بوده است اما خسارتی که به اقلیم کردستان عراق وارد شد شهر دربندی خان بود که در این شهر چند منزل مسکونی و آپارتمان به طور کامل تخریب شد که در این حادثه چهار نفر از شهروندان شهر دربندی خان فوت کردند.

,

در شهر طلال یکی از آثار تاریخی به نام قلعه شیروانه به صورت ۵۰ درصد تخریب داشت و دو نفر کشته شدند. یکی از شهرهای دیگر به نام شهر زو یک نفر کشته داشت و یک نفر هم در سلیمانیه و در مجموع هشت نفر اقلیم کردستان عراق کشته داشت.

,

اما خسارتی که وارد شد بیشتر خسارت مالی بود و خسارت به چند واحد مسکونی و خسارتی هم به سد دربندی خان وارد شد که کارشناسان بررسی کردند (۱۷میلیون دلار) برای تعمیر مجدد آن نیاز است تا آن ترسی که در دل مردم دربندی خان هست برطرف شود. اما چون خسارت آنچنانی ندیده بود تنها کشوری که وارد شد کشور ترکیه بود که خیلی سریع وارد شد و حتی به کردستان عراق کمکهای مالی و امداد فرستاد و ایران هم خواست در این قضیه کمک بکند ولی چون خسارت زیادی ندیده بودند این قضیه منتفی شد.

,

در مرحله دوم اقلیم کردستان عراق بود که به یاری مردم کرمانشاه آمدند، چندین محموله از طریق مرز شوشمی از حلبچه وارد ایران شد و از کمکهای مالی و البسه و خوراکی و لوازم ضروری که مورد نیاز مردم کرمانشاه بود دوباره از طریق شهر کلار مرز پرویز خان وارد کشور شد.

,

کردستان شخصیت کاریزما و اثرگذاری جایگزین بارزانی دارد؟

, کردستان شخصیت کاریزما و اثرگذاری جایگزین بارزانی دارد؟, کردستان شخصیت کاریزما و اثرگذاری جایگزین بارزانی دارد؟,

– در حال حاضر آقای نیچروان بارزانی یکی از شخصیتهایی است که مورد اعتماد مردم کردستان عراق هست و آقای برهم صالح هم یکی از افرادی است که تاثیرگذار هستند و خود آقای نیچروان در حال حاضر قدرت را در دست دارد. شرایطی هم دارد که هم توانایی دیپلماسی با کشورهای دیگر را دارد و هم تمام احزاب به نحوی وی را قبول دارند.

,

 آیا پسر طالبانی توانایی بدست گرفتن قدرت را در اقلیم دارد؟

,  آیا پسر طالبانی توانایی بدست گرفتن قدرت را در اقلیم دارد؟,  آیا پسر طالبانی توانایی بدست گرفتن قدرت را در اقلیم دارد؟,

– اگر بخواهیم روی درصد و آمار حساب کنیم خیر، و اطرافیان و هم حزبی های خودشان ایشان را قبول دارند و در حال حاضر باتوجه به مشکلات کردستان عراق، ایشان در موقعیتی نیست که بتواند قدرت را به دست بگیرد.

,

انهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه