اخبار داغ

مسئول بسیج سازندگی البرز مطرح کرد

نیاز به 380 کانکس مسکونی در 7 روستای واگذار شده کرمانشاه به البرز

نیاز به 380 کانکس مسکونی در 7 روستای واگذار شده کرمانشاه به البرز
علی ترکاشوند گفت: از مجموع 493 خانوار با توجه به کمک رسانی های صورت گرفته تامین 90 کانکس انجام شده است و از مردم می خواهیم مردم کمک های خود را به سمت سکونت گاه ببرند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از تیتریک، مسئول بسیج سازندگی استان البرز صبح امروز یکشنبه با حضور در دفتر شبکه خبری تحلیلی تیتریک به تشریح خدمات انجام شده در 7 روستای زلزله زده ای که البرز عهده دار آنها است پرداخت و با اشاره به اینکه تقسیم بندی توسط قرارگاه خاتم و سازمان سازندگی کشور انجام شد گفت: مقر خدمات رسانی البرز در سرپل ذهاب روستای تپانی است که به سه بخش تقسیم می شود.

علی ترکاشوند افزود: رسالت ما ایجاد موج برای تامین کانکس در قالب سکونت گاه موقت و ایجاد امنیت در منطقه برای زندگی یک ساله زلزله زدگان بوده و البته سکونت گاه اضطراری چادر آسیب پذیر است و پس لرزه های مناطق بعد روانی ویژه ای بر مردم دارد. 

وی با اشاره به اینکه پیش از آواربرداری بناهای نامطمئن را فروریختیم چرا که تخریب در روستای تپانی 100 درصد بود و البته مدارس با توجه به ساخت و ساز مهندسی و نظارت های شکل گرفته مقاوم ماند اظهار داشت: مدارس از روز شنبه بازگشایی شد و اسکان نیروهای خدمات رسان بسیج سازندگی به صورت چادر است.

ترکاشوند به اهمیت ویژه ساماندهی کمک ها به زلزله زدگان اشاره و تصریح کرد: پس از وقوع زلزله در سرپل ذهاب و ازگله به عنوان کانون آن با توجه به تجربه مدیریتی مناسب در ورزقان تبریز و سیل سیجان سریعا وارد عمل شدیم و به عنوان اولین استان کشور همزمان با کرمانشاه به عنوان متولی به منطقه ورود پیدا کردیم.

وی با اشاره به حجم بالای تخریب ساختمان ها به واسطه ساخت و سازهای ناامن در مناطق زلزله زده گفت: منطقه مجاور کانون زلزله یعنی ازگله با توجه به تراکم مناسب انتخاب شد و به سردار غلامی رئیس سازمان سازندگی کشور اعلام کردیم تا منطقه را تحت پوشش قرار دهیم لذا ارتش مناطق شهری و سپاه روستاها را بر عهده گرفت.

ترکاشوند افزود: بسیج سازندگی با توجه به الفت دیرینه با روستاها و مناطق کم برخوردار از ابتدای انقلاب و فرمان حضرت امام (ره) بسیج ماموریت اصلی خود را دنبال کرد لذا 5 روستا را در ابتدا تحویل گرفتیم و قرارگاه مرکزی ما در روستای تپانی شکل گرفت و تپانی نورآباد و جدید نیز دو روستای دیگر منشعب شده از روستای اصلی بودند و سه تپانی 534 نفر جمعیت دارند.
 
وی با اشاره به اینکه جمعیت کل روستاهای واگذار شده به البرز اعم از سه تپانی، الیاسی محمود، قلعه بهادری و قلعه واری و نوشیروان یک هزار و 882 نفر در قالب 493 خانوار است اظهار داشت: مردم مناطق زلزله زده دچار تالمات روحی شده بودند و مایحتاج اولیه نداشتند و با توجه به آمار خمی ها سردرگمی حاکم بود.

ترکاشوند تصریح کرد: اولویت ما ابتدا نجات و امداد بود و پس از آن به مقوله اقلام بهداشتی، خوراک و پوشاک وارد شدیم و 12 گروه جهادی پای گار آمدند و 8 گروه استقرار اضطراری را بر عهده گرفتند و یک گروه بهداشت، 1 گروه روانشناسی، 1 گروه کمک های اولیه و 1 گروه تاسیسات را انجام دادند و به گزارش سازمان سازندگی اولین استان کشور در راستای امداد و نجات و واکنش به بحران بود و به می تواند گفت در این زمینه پیشرو بود. 

وی با اشاره به اینکه در ابتدا آب و برق به چادرها انتقال داده شد و استقرار اضطراری انجام شد گفت: کمک های ثبت شده توسط البرز به مناطق زلزله زده 56 کامیون، 6 تریلر و 25 کامیونت بود و این نوع حس انسان دوستانه و حجم کمک بی نظیر بود.

ترکاشوند افزود: هر استان معین یک منطقه شد و ما در همان منطقه ای ساکن هستیم که رهبر معظم انقلاب در آن حضور پیدا کردند و در روستای قلعه بهادری شرایط امداد را مورد بررسی قرار دادند و بر لزوم تلاش بسیج و سپاه برای ارائه خدمات در اسرع وقت به واسطه حل شدن مشکلات منطقه تاکید کردند. 

وی با اشاره به اینکه باید به مردم آگاهی دهیم که روستاهای هدف البرز 7 روستای مذکور است است و باید کمک ها به سمت این روستاها کانالیزه شود اظهار داشت: در راستای توزیع عادلانه اقلام و مدیریت در امور باید آگاهی بخشی صورت پذیرد و این تقسیم وظیفه صرفا بر عهده سپاه و بسیج سازندگی نبوده و مستلزم عزم ، مدیریت جهادی و همراهی مسئولین استانداری، شهرداری و دیگر دستگاه ها است. 

ترکاشوند به تقارن هفته بسیج با زلزله استان کرمانشاه و افتخار خادمی بسیجیان البرز به مناطق زلزله زده اشاره و تصریح کرد: طبق آمار وزارت مسکن و شهرسازی 12 هزار کانکس نیاز کل مناطق زلزله زده کرمانشاه است و البته 8 هزار مورد آن را قرارگاه خاتم قرارداد بسته است تا در بازه زمانی دو ماهه نصب شود اما در توزیع کانکس اولویت با خانواده بی سرپرست، ناتوان و منازل تخریب شده 100 درصدی است. 

وی با اشاره به اینکه خیرین در زمینه ساخت کانکس و خرید آن ورود پیدا کرده اند اما بهتر است از کانال بسیج سازندگی به 7 روستای تحت پوشش البرز انتقال داده شود گفت: با وقوع زلزله ابتدا یک جو روانی برای کمک عموم به زلزله زدگان ایجاد می شود اما پس از مدتی فروکش کرده و مردم با نیازهای اساسی خود تنها می مانند البته در حال حاضر مواد غذایی و پوشاک 10 برابر تقاضا در مناطق زلزله زده سرپل ذهاب وجود دارد و طبخ چند هزار پرس غذای گرم روزانه صورت می گیرد. 

ترکاشوند فلسفه بسیج سازندگی را ماندن کنار مردم برای رفع همه مشکلات زلزله زدگان عنوان کرد و افزود: علاوه  بر استقرار موقت، اضطراری و دائم برای بازگشت به روال عادی زندگی در منطقه خواهیم بود و با توجه به اینکه گروه های جهادی به عنوان سفیران کار و تلاش بر اساس فرموده رهبر شناخته می شوند به برنامه های جاری ما  توجهی نداشته و در حال جهاد و سازندگی هستند لذا برنامه ریزی و سازمان دهی شده اند و  در مقاطع زمانی متخلف اعزام می شوند و در حال حاضر 80 گروه جهادی قدرتمند در سپاه البرز با بالای 5 هزار نیروی جهادی آماده اعزام وجود دارد. 

وی با اشاره به اینکه 10 گروه با بازه زمانی کار دو ماهه اعزام می شوند اظهار داشت: با توجه به زمان دو ماهه که توسط قرارگاه خاتم عنوان شده است امیدواریم نهایتا با 1 ماه با توجه به اشتیاق مردم و کمک آنها البرز سهم خود را اجرایی کرده و با نصف زمان رکورد خدمات رسانی را بزنیم. 

ترکاشوند تصریح کرد: از مجموع 493 خانوار با توجه به کمک رسانی های صورت گرفته تامین 90 کانکس انجام شده است و از مردم می خواهیم مردم کمک های خود را به سمت سکونت گاه ببرند چرا که سکونت گاه های کانکس از 3 میلیون و 700 هزار تومان شروع شده و به قیمت های بالاتر منتهی می شود. 

وی با اشاره به اینکه سپاه، بسیج، ارتش و دولت باید به خدمت رسانی نسبت به مردم افتخار کنند گفت: فلسفه وجودی ما خدمت کردن به مردم است و اگر البرز بتواند روستاهایی که معین آن است را به خوبی تحت پوشش قرار دهد با خدا معامله کرده است چرا که انقلاب ما حاصل خون شهدا است و اداره کنندگان جنگ مستضعفان بودند و زلزله اخیر در خطه ای شهید پرور رخ داد و البته مودت، یکپارچگی و همدلی بین کردها با بسیج و سپاه بی نظیر بود. 

ترکاشوند افزود: کردها پای کار بوده و ما را کمک کردند و در کانون های بحران همدلی حداکثری را مشاهده کردیم و البته همه ما جز یک استان هستیم چه کسانی که با کت و شلوار پشت میز می نشینند و چه کسانی که با لباس نظامی و مدرج خدمت می کنند و باید در کنار دولت در خدمت مردم برای رسیدن به اهداف باشیم.  

وی با اشاره به اینکه هنرمندان، مجریان و بازیگران ملی و استانی برای شادی دل بچه ها پای کار آمدند و در بعد روانی کودکان کار کردند اظهار داشت: در حال حاضر 2 کامیون کمک توسط هنرمندان استان البرز برای ارسال به مناطق زلزله زده جمع آوری شده است.

ترکاشوند به تلاش بسیج هنرمندان البرز در راستای خدمت رسانی به زلزله زدگان اشاره کرد و تصریح کرد: انتظار دارم هنرمندان با زبان هنر احساسات، عاطفه، اخلاق مداری و حس انسان دوستانه را بین مردم زنده نگاه دارند چرا که هنر در جمهوری اسلامی ایران منطبق با اخلاق است. 

وی مقاوم سازی و بازسازی آثار باستانی را نیارمند تخصص ویژه دانسته و با اشاره به اینکه سازمان میراث فرهنگی متولی آن است گفت: گروه های جهادی می توانند آنها را همراهی کرده و اعلام آمادگی برای کمک به معماران هستیم چرا که تفاهم نامه ای توسط بسیج سازندگی  با 16 دستگاه اجرایی کشور منعقد شده است که یک مورد آنها میراث فرهنگی است. 

ترکاشوند با اشاره به اینکه ذرت های کاشته شده در مناطق زلزله زده در معرض آسیب قرار داشتند و 8 نفر راننده کمباین در این منطقه فوت شدند افزود: از جهادگران راننده پایه یک برای برداشت ذرت ها استفاده شد و با توجه به اینکه اساس زندگی مردم دامداری و کشاورزی بوده و دام ها آسیب دیدند و پس از مشاهده همت نیروهای بسیج و سپاه احشام خود را به ما واگذار کردند. 

وی به ارائه تسهیلات 10 میلیون تومانی دولت برای عشایر در راستای دام اشاره کرد و اظهار داشت: کشاورزی ها در جریان بوده و در حال حاضر زندگی به روستاها برگشته است و صرفا مردم مشکل سکونت گاه دارند و با همکاری با سازمان بسیج سازندگی کشور و اصناف در راستای کمک به زلزله زدگان دام ها با قیمت مناسب خریداری شد. 

ترکاشوند با اشاره به اینکه سرما ممکن است تهدیدی برای اسکان باشد اما در صورت وقوع زلزله در فصل گرما دام های زیر آوار با تولید بوی بد آسیب های بهداشتی به منطقه وارد می کردند تصریح کرد: با آوار برداری مکانی برای دفن دام ها انجام شد و با همت سازمان غذا و دارو، گروه های جهادی و پزشکان به وسیله ژل های ضدعفونی کننده کمک رسانی ها به عموم انجام شد. 

وی گفت: علی رغم حجم فاجعه در مناطق زلزله مسئله بهداشتی کمتر بود اگر چه آب ها گل آلود بود اما با تصفیه مشکل 90 درصد آب روستاها برطرف شد و در روند خدمات دهی 5 جهادگر البرز مصدوم شدند و آنها را انتقال دادیم و در ادامه در روستاها 16 سرویس بهداشتی سیار و سازه ای ایجاد شد و دوش های حمام را موقتی مستقر کردیم و تعداد کانکس های بهداشتی و حمام به استاندارد رسیده و در حال خروج از بحران هستیم. 

ترکاشوند با اشاره به اینکه با توزیع عادلانه کمک های خیرین و مردم زمینه سواستفاده کاهش می یابد افزود: قرارگاه خاتم با رعایت استانداردها اسکان موقت را زیر 1 سال انجام می دهد و قیمت کانکس از 4 میلیون تا 8 میلیون تومان است و 5 میلیون تومان استاندارد مناسبی برای خرید هر کانکس است. 

وی به اقدامات خودجوش موسسات خیریه البرز اشاره کرد و با تاکید بر اینکه آماری از کمک های آنها در دسترس ما نیست اظهار داشت: بسیج سازندگی در تمام ماموریت ها شماره حساب برای کمک اختصاص نمی دهد و البته شرکت ماموت در البرز و شهرک های صنعتی می توانند کانکس بسازند. 

مسئول بسیج سازندگی استان البرز در خاتمه با اشاره به اینکه در مناطق زلزله زده سکونت گاه تجمیعی نداریم و به دنبال مهاجرت معکوس و از بین رفتن زمین های کشاورزی نیستیم خاطر نشان داشت: در 7 روستای واگذار شده به البرز به 380 کانکس مسکونی به جز حمام و سرویس بهداشتی نیاز داریم و در حال احداث یک مدرسه سیار توسط خیرین در روستاها هستیم. 

انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تیتریک,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
 
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه