اخبار داغ

معاون سلامت دامپزشکی استان البرز:

مرغ ها هورمون ندارند/ اخبارفضای مجازی قابل اعتماد نیست

مرغ ها هورمون ندارند/ اخبارفضای مجازی قابل اعتماد نیست
شبکه‌های مجازی به کمک شایعه‌سازان، مدتهاست به بازاری برای تخریب روحیه مردم ایران و نابودی برخی از صنایع وتولیدات تبدیل شده است که با ایجاد بدبینی بین مردم ضربه بزرگی به تولیدکنندگان می زنند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از «تیتریک»، یکی از این این شایعه ها که هرازچندگاهی دوباره مطرح می شود شایعه تزریق هورمون به موغ های تولیدی ایرانی است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تیتریک,

یکی از موضوعاتی که موجب باور این شایعه از جانب مردم می شود رشد مرغ ها در مدت زمان کوتاه است و با توجه به اینکه آگاهی در این مورد و چگونگی این فرآیند وجود ندارد، باور این شایعه را برای مردم راحتتر می کند.

, یکی از موضوعاتی که موجب باور این شایعه از جانب مردم می شود رشد مرغ ها در مدت زمان کوتاه است و با توجه به اینکه آگاهی در این مورد و چگونگی این فرآیند وجود ندارد، باور این شایعه را برای مردم راحتتر می کند. ,

البته این حق مصرف کنندگان است که بدانند چگونه یک جوجه گوشتی 50 گرمی پس از گذشت حدود 42 روز به وزن 2 یا 2ونیم کیلوگرم می‌رسد اما آنچه اهمیت دارد این موضوع است که نباید به اخبار و اطلاعات بدون منبع درست اعتماد کرده و با انتشار دوباره این اخبار به این گونه شایعه ها دامن زد.

, البته این حق مصرف کنندگان است که بدانند چگونه یک جوجه گوشتی 50 گرمی پس از گذشت حدود 42 روز به وزن 2 یا 2ونیم کیلوگرم می‌رسد اما آنچه اهمیت دارد این موضوع است که نباید به اخبار و اطلاعات بدون منبع درست اعتماد کرده و با انتشار دوباره این اخبار به این گونه شایعه ها دامن زد. ,

کافیست با اندکی وقت گذاشتن و کسب اطلاع از منابع موثق و نهادها یا مسئولان مربوطه به جواب سوال های مطرح در ذهن رسید تا با آگاهی از واقعیت از بار نگرانی خود و اطرافیان در جامعه کم کرد و علاوه بر آن از ایجاد آسیب های بیشتر در جامعه و حوزه تولیدات داخلی پیشگیری کرد.

, کافیست با اندکی وقت گذاشتن و کسب اطلاع از منابع موثق و نهادها یا مسئولان مربوطه به جواب سوال های مطرح در ذهن رسید تا با آگاهی از واقعیت از بار نگرانی خود و اطرافیان در جامعه کم کرد و علاوه بر آن از ایجاد آسیب های بیشتر در جامعه و حوزه تولیدات داخلی پیشگیری کرد. ,

شایعه تزریق هورمون به مرغ های گوشتی حتی پیش از آمدن شبکه های مجازی و در محافل دوستانه یا خانوادگی نیز مطرح بود و هنوز همچنان این شایعه بدون پاسخ درستی در ذهن ها می چرخد.

, شایعه تزریق هورمون به مرغ های گوشتی حتی پیش از آمدن شبکه های مجازی و در محافل دوستانه یا خانوادگی نیز مطرح بود و هنوز همچنان این شایعه بدون پاسخ درستی در ذهن ها می چرخد. ,
مرغ ها هورمون ندارند/ اخبارفضای مجازی قابل اعتماد نیست
, مرغ ها هورمون ندارند/ اخبارفضای مجازی قابل اعتماد نیست,

شایعه مرغ ها از سال های دور مطرح است

, شایعه مرغ ها از سال های دور مطرح است,

یکی از شهروندان البرزی که دبیر بازنشسته است می گوید: از سالها پیش در مورد هورمونی بودن گوشت های مرغ اخباری می شنیدیم و توصیه هایی می شد که مرغ نخورید چرا که عوارض داردو ...

, یکی از شهروندان البرزی که دبیر بازنشسته است می گوید: از سالها پیش در مورد هورمونی بودن گوشت های مرغ اخباری می شنیدیم و توصیه هایی می شد که مرغ نخورید چرا که عوارض داردو ... ,

فهیمه حق دوست در ادامه می گوید: البته در مورد مرغ های پرورشی فقط بحث هورمون نبوده و گاهی هم شنیده می شد برای رشد سریع و بیشتر مرغ ها در سالن هایی که آنها را نگهداری می کنند از نور زیاد استفاده می شود تا مرغ نتواند استراحت کند و فقط مشغول خوردن باشد.

, فهیمه حق دوست در ادامه می گوید: البته در مورد مرغ های پرورشی فقط بحث هورمون نبوده و گاهی هم شنیده می شد برای رشد سریع و بیشتر مرغ ها در سالن هایی که آنها را نگهداری می کنند از نور زیاد استفاده می شود تا مرغ نتواند استراحت کند و فقط مشغول خوردن باشد. ,

حق دوست با لبخند می افزاید: این صحبت ها اوایل بر سر زبان ها و در محافل می چرخید و اکنون در شبکه های مجازی دست به دست می چرخد اما این سالها از مرغ ها خوردیم و هورمونی که گفته می شد در آن وجود دارد هنوز ما را نکشته است.

, حق دوست با لبخند می افزاید: این صحبت ها اوایل بر سر زبان ها و در محافل می چرخید و اکنون در شبکه های مجازی دست به دست می چرخد اما این سالها از مرغ ها خوردیم و هورمونی که گفته می شد در آن وجود دارد هنوز ما را نکشته است. ,

وی می گوید: از این قبیل اخبار که در واقع شایعه ای بیش نیست هر بار در مورد کالا و یا قلمی از سبد خانوار مطرح می شود اما با کمی تفکر و تحقیق و مطالعه می توانیم به واقعیت ماجرا پی ببریم.

, وی می گوید: از این قبیل اخبار که در واقع شایعه ای بیش نیست هر بار در مورد کالا و یا قلمی از سبد خانوار مطرح می شود اما با کمی تفکر و تحقیق و مطالعه می توانیم به واقعیت ماجرا پی ببریم. ,
مرغ ها هورمون ندارند/ اخبارفضای مجازی قابل اعتماد نیست
, مرغ ها هورمون ندارند/ اخبارفضای مجازی قابل اعتماد نیست,

مرغ های گوشتی اصلاح نژاد شده اند

, مرغ های گوشتی اصلاح نژاد شده اند,

معاون سلامت دامپزشکی استان البرز اظهار می کند: هراز چندگاهی این بحث بر سر زبان ها می افتد و این شایعه ها به دلیل عدم آگاهی مردم انجام می شود.

,

حسین طرق با بیان اینکه مرغ گوشتی اصلاح نژاد شده است تصریح می کند: سیر رشد جوجه ها در این فرآیند به شکلی است که جوجه ظرف مدت42 روز حدود یک کیلو و300گرم وزن می گیرد و چنانچه مرغ های گوشتی را تا60 روز هم نگه داریم وزن آن به حدود3 کیلوگرم هم می رسد.

,

طرق با اشاره به اینکه انواع مرغ گوشتی، مرغ تخم گذار، مرغ مادر تخم گذار و مرغ مادر گوشتی داریم که گاهی وزن آن به 8کیلوگرم نیز می رسد می گوید: این ها بر اساس اصلاح نژادی که روی آنها انجام شده رشد می کنند. به عنوان مثال روند رشد« مرغ های تخم گذاراصلاح نژاد شده» به شکلی است که در پروسه پرورش به وزن یک کیلو هم نمی رسد و هرچقدر میزان غذای آن را افزایش دهیم و هر نوع ویتامینی به آن دهیم وزن آن به بیش از یک کیلو نمی رسد و چنانچه این اتفاق هم بیفتد دیگر مرغ تخم گذار نیست و به درد تخم گذاری نمی خورد چرا که در این صورت تخم گذاری برایش مشکلاتی ایجاد می کند و آن را از بین می برد.

,

وی در ادامه می افزاید: گاوهای بومی که در روستاها نگهداری می شوند روزانه یک تا 3 لیتر شیر می دهند اما گاوهای اصلاح نژاد شده روزانه 50 تا60 لیتر شیر می دهند اما این دلیل نمی شود که گفت به آنها هورمون داده شده یا به خوراک آنها چیزی اضافه شده است و این اخبار در اثر عدم آشنایی مردم عامه و حتی خواص به صورت شایعه در جامعه پخش می شود.

,
مرغ ها هورمون ندارند/ اخبارفضای مجازی قابل اعتماد نیست
, مرغ ها هورمون ندارند/ اخبارفضای مجازی قابل اعتماد نیست,

مرغ جیره بدنی مورد نیاز خود را مشخص می کند

, مرغ جیره بدنی مورد نیاز خود را مشخص می کند,

معاون سلامت دامپزشکی استان البرز با تاکید بر اینکه در جیره طیور، دادن هورمون اصلا امکان پذیر نیست می گوید: جیره غذایی طیوریک درصدی پروتئین وانرژی دارد که معمولا از مقداری گندم،ذرت، سویا و مکمل هایی مانند ویتامین آ، ویتامین دی سی و ویتامین ای و کا استفاده می شود اما هیچ هورمونی در مرغ های گوشتی، تخم گذار ویا مرغ های مادراستفاده نمی شود.

,

طرق در پاسخ به موضوع کم خوابی طیور و در خوراک بیشتر طیور می گوید: مرغ تنها حیوانی است که جیره بدنی مورد نیاز اعم از پروتئین و انرژی را خودش تعیین می کند و در این زمینه علم به مرور به این نکته رسیده که به عنوان مثال یک مرغ گوشتی در پروسه رشد 15 روزه به چه میزان کالری و انرژِی نیاز دارد. همچنین برای نور و روشنایی هم برنامه ریزی شده است و میزان خورد و خوراک طیور ربطی به روشن یا خاموش بودن چراغ ندارد و مرغ در زمان مورد نیاز استراحت می کند.

,

وی می افزاید: در سالنی که 10هزار طیور وجود دارد مرغی که در قسمتی از سالن است بعداز 20روز بازهم در همان محدوده است و با وجود اینکه سالن وسیع است اما تحرک چندانی ندارد.

,

تلاش شرکت های چندملیتی برای بالابردن سرعت رشد

, تلاش شرکت های چندملیتی برای بالابردن سرعت رشد,

مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی شهرستان ساوجبلاغ اظهار می کند: در گذشته مردم در خانه مرغ نگهداری می کردند و ته مانده غذاهای خود را برای آنها می دادند و حدود6 ماه طول می کشید تا مرغ رشد کند و به وزن ایده آل برسد به همین دلیل مردم فکر می کنند برای رشد یک مرغ 6ماه زمان نیاز است. در حالیکه در پرورش مرغ های گوشتی، نسبت ذرت وسویا در جیره غذایی در رشد آنها تاثیر بالایی دارد اما مردم با مقایسه مرغ هایی که در خانه پرورش می دادند به این باور اشتباه می رسیدند که از هورمون برای رشد آنها استفاده می شود.

,

حسین شعبانی که خود بیش از 20سال در کار پرورش مرغ فعال است، با بیان اینکه ارزانترین پروتئین در دنیا مرغ گوشتی است تصریح می کند: چون قیمت این گوشت پایین است هربار ایراداتی روی آن گذاشته می شود.

,

شعبانی می گوید: با توجه به شرایط ژنتیکی که در مرغ های گوشتی وجود دارد در کمترین زمان ممکن رشد می کند و اکنون در امریکا و دیگر کشورها شرکت های چندملیتی روی این امر کار می کنند که روزبروز سرعت رشد مرغ را افزایش دهند.

,

وی با تاکید بر اینکه چنین باوری از بنیان اشتباه است می گوید: اصلاح نژاد خوب موجب رشد سریع مرغ های گوشتی می شود، حتی قیمت ذرت وسویا نیز برای یک مرغدار نمی صرفد چه برسد به استفاده از هورمون چرا که هورمون رشد معمولی برای هر جوجه حداقل10هزارتومان هزینه دارد چطور برای تولید مرغی که 5هزارتومان تمام می شود 10هزارتومان هورمون استفاده می شود؟

,

مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی شهرستان ساوجبلاغ می افزاید: این باور و شایعه که سالهاست میان مردم می چرخد نه پایگاه علمی و نه اخلاقی ندارد و کاش بهخ یکباره برای همیشه مردم آگاه شوند و برای این امر باید به افرادی که در این زمینه سالها تجربه دارند اعتماد کرده و به این شایعه ها دامن نزنند.

,

ایران جزو10کشوراول تولیدکننده مرغ است

, ایران جزو10کشوراول تولیدکننده مرغ است,

شعبانی در ادامه با بیان اینکه جزو 10کشور اول تولید کننده مرغ هستیم بیان می کند: بعداز صنعت نفت بزرگترین صنعت درکشور تولید مرغ گوشتی است وبیش از 10میلیون نفر از این راه زندگی می کنند.

,

وی همچنین با اشاره به اینکه دامپزشکی ایران یکی از بهترین دامپزشک های دنیا است می گوید: به دلیل سخت گیری ها و فعالیت هایی که در نظارت ها دارد روزبروز سلامت و بهداشت دام و طیور بهتر می شود.

,

شعبانی می افزاید: استان البرز دانشگاه صنعت طیور است چرا که وجود دانشکده کشاورزی، موسسه علوم دامی و موسسه سرم سازی در این استان موجب آموزش و پرورش افراد موفقی در این زمینه شد که اکنون این موفقیت را به دیگر استان ها کشاندند.

,

وی می گوید: در استان حدود280واحد مرغداری داریم که بیش از 4 و نیم میلیون ظرفیت جوجه ریزی ماهیانه دارند اما با توجه به اینکه برخی از واحدها داخل بافت قرار گرفته اند بیشتر به سمت ساختمان و ویلا رفته اند و اکنون بیش از 115 واحد پرورش دهنده فعال داریم وجوجه ریزی ماهیانه بین یک ونیم است.

,

مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی شهرستان ساوجبلاغ با بیان اینکه جوجه های مرغ گوشتی در سالن با بهترین شرایط رشد می کنند تاکید می کند: دمای سالن در هر هفته از رشدبا توجه به شرایط تنظیم می شود،هوا ضد عفونی شده و جیره غذایی نیز کاملا مناسب برای رشد است و از هیچ هورمونی برای رشد آنها استفاده نمی شود و همه واحدها تحت نظر مدیرفنی از دامپروری و دامپزشکی فعالیت می کنند که هم پرورش طیور به بهترین شکل انجام شود و هم تخلفی انجام نگیرد.

,

انتهای پیام/

, انتهای پیام/,

خدیجه ستارزاده - تیتریک

, خدیجه ستارزاده - تیتریک, خدیجه ستارزاده - تیتریک]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه