اخبار داغ

باید جلو نابودی زبان فارسی را گرفت

باید جلو نابودی زبان فارسی را گرفت
مجتبی عبدالله‌نژاد گفت: باید جلو نابودی زبان فارسی را گرفت و یا لااقل سعی کرد فراموشی آن به تأخیر بیفتد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛  این مترجم و پژوهشگر امروز (شنبه، ۱۱ آذرماه) در سلسله نشست‌های «حکمت و معرفت» که در محل سالن همایش‌های دانشگاه پیام نور کاشمر برگزار شد، با بیان اینکه براساس تجربه‌ای که به دست آورده بارها و بارها باید ترجمه کرد و آن را دور ریخت، افزود: در طی ۳۰ سال گذشته چندین کتاب را ترجمه کرده‌ام که آثار آگاتا کریستی از آن جمله است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

او با بیان این‌که ترجمه فنی نیست که چون زبانی بلد بودید بتوانید آن را انجام دهید، اظهار کرد: ترجمه نه تنها مستلزم شناخت دنیای اطراف است بلکه در مرحله اول باید زبان فارسی را خوب شناخت.

,

عبدالله‌نژاد با اشاره به این‌که زبان انگلیسی را اغلب می‌توانند صحبت کنند و این هنری نیست که بگوییم کسی زبان انگلیسی یاد گرفته است، بیان کرد: آن‌چه باید یاد گرفت زبان فارسی است.

,

او با بیان این‌که نباید انتظار داشت با ترجمه، کتابی بلافاصله به چاپ برسد، به کسانی که می‌خواهند کار ترجمه را انجام دهند پیشنهاد داد: یکی از کتاب‌هایی را که توسط مترجم درجه یکی ترجمه شده شما هم بدون این‌که به متن اصلی نگاه کنید مجدد چندین صفحه آن را ترجمه و ایرادهای خود را پیدا کنید.

,

این مترجم با بیان این‌که متأسفانه افرادی که لیسانس و یا فوق‌ لیسانس می‌گیرند فکر می‌کنند اگر بی‌کار شوند باید ویراستار شوند در صورتی‌که این‌گونه نیست، بیان کرد: اکنون در عصری زندگی می‌کنیم که از روش‌های مختلف می‌شود زبان‌های مختلف را آموخت و آموختن زبان خارجی فقط یک مهارت است.

,

او با بیان این‌که هرچند همه چیز تغییر می‌کند و این شامل زبان فارسی هم خواهد شد، اظهار کرد: باید کاری کرد که مردم به فارسی شکسته کمتر بنویسند.

,

این پژوهشگر با بیان این‌که در املای کلمات تا جایی که می‌توان نباید تصرف کرد، افزود: باید سعی کرد به همان معیاری که داریم بنویسیم.

,

او با اشاره به این‌که زبان محاوره ساختارهای خود را دارد، بیان کرد: باید بین زبان فارسی محاوره و فارسی شکسته تفکیک قائل شد.

,

این مترجم فرق عمده فارسی محاوره‌ای و فارسی نوشتاری را در ساختارهای نحوی دانست نه در تصرف املای کلمات و افزود: اگر زبان فارسی آسیب ببیند و از بین برود در درجه اول پیوستگی اجتماعی آسیب خواهد دید.

,

ایسنا

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه