اخبار داغ

از امضای ترامپ تا تقدیر جهانگیری از روحانی!

از امضای ترامپ تا تقدیر جهانگیری از روحانی!
شاید باورش دشوار باشد اما در روز یازدهم مردادماه و در شرایطی که رئیس جمهور آمریکا قانون کاتسا را امضاء می کرد، جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور، از روحانی، رئیس جمهور تقدیر می کرد!
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرآت، اگر سری به سایت کنگره آمریکا بزنید، در بخش لایحه ها، لایحه قانونی را مشاهده می کنید که در ایران آن را با نام «کاتسا» می شناسیم. «کاتسا» که در 24 جولای سال میلادی جاری یعنی کمی بیش از 4 ماه قبل در کنگره مطرح شد، مخفف این عبارت است:«Countering America’s Adversaries Through Sanctions Act» به زبان پارسی خودمان:«مقابله با دشمنان آمریکا از طریق اعمال تحریم!» در ذیل این لایحه، لایحه مقابله با اقدامات بی ثبات کننده ایران(!) از طریق تحریم تعریف شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرآت,

در سایت کنگره آمریکا می خوانیم:«این لایحه رئیس جمهور آمریکا را مجبور به اعمال تحریم علیه: 1. برنامه های موشکی بالستیک ایران یا سلاح های کشتار جمعی، 2. فروش یا انتقال تجهیزات نظامی یا تامین کمک های فنی و مالی مربوط به ایران و 3.سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و افراد خارجی وابسته(در سایت کنگره آمریکا بخوانید)

, در سایت کنگره آمریکا بخوانید,

روسیه و کره شمالی هم البته از ترکش های این قانون بی نصیب نمانده اند؛ کما این که لایحه مقابله با نفوذ روسیه در اروپا در ذیل آن لایحه کلی تعریف شده است!

,

در روز پنج شنبه، بیست و هفتم جولای برابر با پنجم مردادماه، مجلس سنای ایالات متحده آمریکا قانون کاتسا را با 98 رأی موافق و 2 رأی مخالف، تصویب کرد. شرکت حقوقی HFW در همان ایام با انتشار مطلبی اعلام کرد که در صورت امضای این قانون توسط رئیس جمهور آمریکا تحریم ها علیه ایران، روسیه و کره شمالی تشدید خواهد شد. در این مطلب البته تأکید شده بود که ترامپ نشان داده که اهل امضا کردن این قانون هست؛ اما او قاعدتا برای امضای این قانون با عناصر مهم کنگره مشورت خواهد کرد و با توجه به این که اکثریت کنگره موافق کاتسا هستند، این قانون قاعدتا به تصویب خواهد رسید.(اینجا بخوانید)

, اینجا بخوانید,

تهدیدات معمول و نامتقارن ایران در خاورمیانه و شمال آفریقا!

, تهدیدات معمول و نامتقارن ایران در خاورمیانه و شمال آفریقا!,

خوانش مفاد این قانون که گستردگی شگفت آوری دارد البته خالی از لطف نیست.(اینجا بخوانید) در بخشی از این قانون، استراتژی های منطقه ای آمریکا برای مقابله با تهدیدات معمول و نامتقارن ایران در خاورمیانه و شمال آفریقا مورد اشاره قرار گرفته است. تهدیدات «معمول و نامتقارن» ایران هم عالمی دارد! این قانون همچنین رئیس جمهور آمریکا را برای لغو احتمالی تحریم ها علیه روسیه بدون تصویب کنگره محدود می کند.(اینجا بخوانید)

, اینجا بخوانید, اینجا بخوانید,

9 روز پس از مطرح شدن کاتسا در کنگره، در دوم آگوست 2017، برابر با یازدهم مردادماه سال جاری، وزارت خزانه داری آمریکا اعلام کرد که:«رئیس جمهور، قانون مقابله با دشمنان آمریکا را امضا کرده است که بر اساس آن فارغ از تحریم های پیشین، تحریم های جدیدی علیه ایران، روسیه و کره شمالی وضع خواهد شد.»(اینجا بخوانید) این به معنای اِعمال رسمی این قانون بود.(اینجا بخوانید)

, اینجا بخوانید, اینجا بخوانید,

با اعلام این اخبار، تحلیلگران پرشماری در سراسر جهان نسبت به تبعات این تحریم ها ابراز نگرانی کردند. به طور مثال تحلیل های کارشناسانه نشان می داد که تحریم ها علیه کره شمالی به حمل و نقل دریایی جهان آسیب می زند.(اینجا بخوانید)

, اینجا بخوانید,

انتشار بخشی از دستورالعمل های اجرایی قانون کاتسا

, انتشار بخشی از دستورالعمل های اجرایی قانون کاتسا,

در روز بیست و هفتم اکتبر، برابر با پنجم آبان ماه، وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا بخشی از دستورالعمل مربوط به اعمال تحریم های مرتبط با بخش های دفاعی و امنیتی روسیه را منتشر کرد.(اینجا بخوانید)

, اینجا بخوانید,

در روز سی و یکم اکتبر، یعنی 9 آبان ماه سال جاری نیز وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا دستورالعمل اجرایی مربوط به تحریم های انرژی مندرج در قانون مجازات های ضدآمریکایی(به ویژه علیه فدراسیون روسیه) را از طریق اقدامات مبتنی بر کاتسا منتشر کرد. وزارت خارجه آمریکا البته تصریح کرده بود که خودِ این متن منتشره یک تحریم نیست بلکه صرفا توضیحاتی برای واضح شدن نحوه اجرای تحریم هاست!(اینجا بخوانید) در متن منتشره توسط وزارت خارجه آمریکا تصریح شده که وزارت خزانه داری آمریکا امروز(نهم آبان ماه) برخی از دستورالمعل های کاتسا را مورد اصلاح قرار داده تا بتواند ممنوعیت های مبتنی بر این قانون را گسترش دهد!(اینجا را بخوانید)

, اینجا بخوانید, اینجا را بخوانید,

البته چهار روز پیش از این تاریخ نیز یک جلسه اضطراری با حضور مقامات ارشد وزارت امور خارجه آمریکا با هدف بررسی دستورالعمل های اجرایی قانون کاتسا به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد. سخنان تأمل برانگیزی در این نشست عنوان شده که پرداختن به آن ها را به فرصتی دیگر موکول می کنیم. متن گفتگوهای صورت گرفته در این نشست را می توانید در سایت وزارت خارجه آمریکا مشاهده کنید.(اینجا بخوانید) این نشست در واقع پیش زمینه انتشار دستورالعملی بود که در بالا به آن اشاره کردیم.

, اینجا بخوانید,

در روزی که وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا نسبت به انتشار دستورالعمل های اجرایی کاتسا، موسوم به مادر تحریم ها اقدام کرد، علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران، طی سخنانی تصریح کرد:«از زمانی که آمریکا دست به ساخت «مادر بمب ها» زده است، ایران به پیشرفت های بسیاری دست پیدا کرده و به یک کشور قدرتمند در منطقه تبدیل شده است. پیشرفت های ما، اثبات ناکارآمدی و بی تأثیری تمامی این مادران بی ریشه بر فعالیت های اساسی ملت ایران برای دفاع از هویت ملی و کشور است.» شمخانی البته توضیح نداد که ایران «دقیقا» در برابر این اقدام عملی آمریکا چه خواهد کرد؟(اینجا را بخوانید)

, اینجا را بخوانید,

اجرای قانون کاتسا به تقویت بنیه دفاعی کشور می انجامد

, اجرای قانون کاتسا به تقویت بنیه دفاعی کشور می انجامد,

فرمانده کل سپاه البته یکی از نخستین افرادی بود که نسبت به تصویب این قانون واکنش نشان داد. سردار جعفری در روز نهم آبان ماه گفته بود:«آمریکایی‌ها مطمئن باشند اجرای قانون کاتسا و افزایش فشارهای اقتصادی بر ملت ایران موجب عزم ایران در تقویت بنیه دفاعی می‌شود و حجم، ‌برد و دقت موشک‌های ایران را بیشتر خواهد کرد.»

,

نکته جالب توجه، قرار گرفتن نام پرویز فتاح، رئیس کمیته امام خمینی(ره) در لیست تحریم های مبتنی کاتسا بود. فتاح پیشتر در این ارتباط، ضمن این که از دستگاه دیپلماسی کشور درخواست کرده بود که ارتباط وی را از منظر حقوق بین الملل با تحریم های آمریکا روشن کنند، وضع این تحریم ها علیه خود را نشانه ای بر درستی راه کمیته امداد دانست. البته تا آنجا که ما اطلاع داریم دستگاه دیپلماسی کشور به درخواست فتاح چنان که باید و شاید توجهی نکرده است.

,

تحریم 37 فرد و نهاد روسی

, تحریم 37 فرد و نهاد روسی,

تحلیل ها از اعمال قانون کاتسا در رسانه های خارجی همچنان ادامه دارد. نکته مهمی که درباره روسیه در رسانه ها و سایت های تحلیل خارجی برجسته جلوه می کرد، اعمال محدودیت هایی برای 37 فرد و نهاد روسی بود که در بخش های دفاعی و اطلاعاتی روسیه فعالیت می کردند.(اینجا را بخوانید) در کنار تحریم های مربوط به حوزه های انرژی، دفاعی و اطلاعاتی، مقرراتی نیز در قانون کاتسا درباره تحریم های سایبری وجود دارد.(اینجا را بخوانید)

, اینجا را بخوانید, اینجا را بخوانید,

نکته ای که همه تحلیل ها بر آن تأکید دارند، ویژه بودن سازوکار تحریم های مبتنی بر قانون کاتسا علیه ایران، کره شمالی و روسیه است. به همین خاطر است که تحریم های مبتنی بر این قانون را مادر تحریم ها خوانده اند.(اینجا را بخوانید)

, اینجا را بخوانید,

نگاهی به سایت کاخ سفید هم نشان می دهد که ایالات متحده آمریکا می کوشد به واسطه قانون «کاتسا» برنامه موشکی ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را هدف قرار دهد.(اینجا بخوانید) مسأله مهم دیگری که باید در اینجا به آن اشاره شود آن است که ترامپ تا 29 ژانویه 2018، یعنی 9 بهمن سال جاری فرصت دارد تا تحریم های بیشتر را بر اساس قانون کاتسا علیه ایران و دو کشور پیش گفته اعمال کند.

, اینجا بخوانید,

یکی از رندی های دشمنان پس از مطرح شدن قانون کاتسا این بود که در رسانه های وابسته به خود چنین وانمود کردند که این تحریم ها تنها به واسطه اقدامات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اعمال می شود! متأسفانه حتی عده ای از مقامات کشور نیز بر این آتش دمیدند و کمپین های مشکوکی نظیر «من هم یک سپاهی ام» در کشور شکل گرفت تا در لباس حمایت از سپاه، همه تقصیرها را متوجه این نهاد انقلابی کنند! العالم فارسی در این ارتباط تحلیل های جالب توجهی دارد.

,

همه تحریم ها بالمره لغو خواهد شد!

, همه تحریم ها بالمره لغو خواهد شد!,

بر اساس قانون کاتسا دارایی های کلیه افراد و شرکت هایی که به نحوی با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در ارتباط بوده اند، بلوکه می شود؛ ضمن آن که شرکت های آمریکایی نیز حق معامله با این شرکت ها و افراد را ندارند و این افراد امکان ورود به خاک آمریکا را نخواهند داشت. این در حالی است که مقامات کشور پیش از این تأکید کرده بودند که «ما هیچ توافقی را امضا نمی کنیم مگر آن که تمامی تحریمها حتی تحریم های تسلیحاتی، موشکی و اشاعه ای، از روز اجرای توافق بالمره لغو شود.»

,

در شروط نه گانه رهبر معظم انقلاب درباره اجرای برجام نیز تأکید شده بود که «هرگونه اظهاری مبنی بر این‌که ساختار تحریمها باقی خواهد ماند، به‌منزله‌ی نقض برجام است.»(به یاد بیاورید!) و می دانیم که با وجود این تحریم ها برجام به طور فاحش نقض نشده است! جالب است بدانید که به طور رسمی اعلام شده که دفتر کنترل دارایی های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا نهاد مسئول برای اجرای تحریم های اقتصادی و تجاری در راستای اهداف سیاست خارجی و و امنیت ملی آمریکاست!(خبرگزاری فارس)

, به یاد بیاورید!,

چنانکه در ابتدای متن ذکر شد این قانون برای مقابله با اقدامات بی ثبات کننده ایران طراحی شده است! با این حساب، از این پس، با استناد به قانون کاتسا، آمریکا می تواند هر زمان که اراده کند جمهوری اسلامی را تحریم کند؛ چرا که کاخ سفید می تواند هر اقدام ایران را ذیل اقدامات بی ثبات کننده تعریف کند.

,

اهداف این تحریم ها البته مدت هاست که برای ملت ایران روشن شده است. آمریکا ضمن این که می کوشد از این طریق بر نهاد انقلابی سپاه پاسداران اعمال فشار کند، می کوشد تا پدیده تحریم هراسی و خودتحریمی را نیز در داخل ایران تشدید کند. بگذریم...

,

عالی ترین مقام اجرای کشور در این روزها چه می کرد؟

, عالی ترین مقام اجرای کشور در این روزها چه می کرد؟,

چنانکه شرح آن گذشت، دوم، پنجم و یازدهم مردادماه، پنجم و نهم آبان ماه و نهم بهمن ماه، از جمله تاریخ های مهم در ارتباط با قانون کاتسا هستند. خوب است ببینیم که عالی ترین مقام اجرایی کشور در این تاریخ ها چه دغدغه هایی داشته و دارند.

,

در روز دوم مردادماه، همزمان با مطرح شدن قانون کاتسا در کنگره آمریکا، فرماندهان عالیرتبه سپاه پاسداران به دیدار روحانی رفته بودند! روحانی که پیشتر سپاه را «دولت باتفنگ» توصیف کرده و در تضعیف این نهاد انقلابی در گرماگرم رقابت های انتخاباتی از هیچ کوششی فروگذار نکرده بود، در این دیدار ابراز امیدواری کرده بود که تقویت توان رزمی سپاه و ارتش با بهره گیری از فناوریهای نوین، امنیت ملی کشور را بیش از پیش تضمین کند!»

,

سه روز بعد، در حالی که مجلس سنای آمریکا، تصویب قانون مذکور را در دستور کار داشت، روحانی مشغول نامه نگاری با کوویند بود و انتخاب شایسته وی را به عنوان رئیس جمهور هند تبریک می گفت!

,

تقدیر جهانگیری از روحانی در روز امضای قانون کاتسا توسط ترامپ!

, تقدیر جهانگیری از روحانی در روز امضای قانون کاتسا توسط ترامپ!,

شاید باورش دشوار باشد اما در روز یازدهم مردادماه و در شرایطی که رئیس جمهور آمریکا قانون کاتسا را امضاء می کرد، جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور، از روحانی، رئیس جمهور تقدیر می کرد!!

,

در روز پنجم آبان ماه که جلسه مهم مقامات وزارت خارجه آمریکا برای تبیین دستورالعمل های اجرایی قانون کاتسا برگزار میشد، خبری از آقای روحانی نبود. آقای روحانی در این روز حتی در آیین گشایش بیست و سومین نمایشگاه بزرگ مطبوعات نیز حاضر نشد.

,

اما در نهم آبان ماه و همزمان با اجرایی شدن قانون کاتسا، سران سه قوه گرد هم آمده بودند. روحانی در این نشست گفته بود:«ان شاء الله اقدامات لازم انجام خواهد گرفت!» اقداماتی که روشن نیست دقیقا شامل چه مولفه هایی است! در میان این تاریخ ها هم رئیس جمهور روحانی سخنان مختلفی را علیه آمریکا ایراد کرد اما خبری از یک اقدام عملی در مقابله با آمریکا نبود!

,

دولت آمریکا تا نهم بهمن ماه فرصت دارد تا اجرای این قانون تکمیل کند. باید منتظر ماند و دید که دستگاه دیپلماسی کشور تا آن زمان چگونه به قانون اقدام متقابل عمل خواهد کرد!

,

انتهای پیام/

,

انتهای پیام/

,

انتهای پیام/

,

انتهای پیام/

,

انتهای پیام/

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه