اخبار داغ

سرپرست گروه نمایشی لبخند همدان گفت:

جشنواره تئاتر کودک همدان به مکانی برای تفریح گروه های غیر بومی تبدیل شده است

جشنواره تئاتر کودک همدان به مکانی برای تفریح گروه های غیر بومی تبدیل شده است
دومین جشنواره ستاره‌های صحنه کشور در حالی ابتدای آذرماه امسال در استان کرمان برگزار شد که گروه نمایشی لبخند همدان با نمایش میان پرده «سبزعلی کارمند می‌شود» با هنرمندی "مصطفی بیگی" و "سعید باغبانی" موفق به کسب رتبه دوم در بخش میان پرده این جشنواره شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از صبح الوند؛ کسب رتبه برتر گروه نمایشی لبخند همدان در جشنواره ستاره های صحنه کشور بهانه ای شد تا با مصطفی بیگی - سرپرست گروه لبخند-  به گفت و‌گو بپردازیم که مختصری از آن در ادامه ارائه می‌شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح الوند,

 

,

بیگی در ابتدا با بیان اینکه این جشنواره در واقع با هدف گردهمایی و تبادل اطلاعات و تجربیات هنرمندانی است که در حوزه هایی همچون استیج، استنداپ کمدی، تقلید صدا، لطفه گویی، میان پرده کمدی و غیره فعالیت می کنند،اظهارکرد: این قشر از هنرمندان تئاتر بیشتر افرادی هستند که شاید سال‌ها مظلوم واقع شده و حتی به رسمیت شناخته نمی‌شدند در حالیکه جدا از هنر تئاتر نیستند.

,

 

,

وی افزود: در نخستین دوره از این جشنواره نمایش میان پرده« سبزعلی کارمند می شود» کاری از گروه نمایشی لبخند همدان حضور داشت که خوشبختانه با اجرایی که باتفاق آقای باغبانی داشتیم موفق شدیم مقام دوم این بخش را کسب کنیم.

,

 

,

وی با اشاره به سطح بالای فنی جشنواره ستاره های صحنه کرمان، اظهارکرد: این جشنواره بسیار خوب و تاثیرگذار بود و با اینکه اولین بار بود که ما در آن حضور داشتیم  اما  بحمدلله هم به تجربیات ما اضافه شد و هم دست پر برگشتیم و انشالله در سال‌های آتی با امادگی بیشتری در دوره های بعدی آن شرکت خواهیم کرد.

,

 

,

سرپرست گروه نمایشی لبخند با اشاره به تاریخچه نمایش‌های میان پرده اظهارکرد: در قدیم به دلیل طولانی بودن نمایش‌ها و یا برای رفع خستگی تماشاچیان معمولاَ نمایش‌ها را در دو یا سه پرده اجرا می‌کردند و در حد فاصله این پرده‌ها گاهی نمایش‌های کوتاهی هم اجرا می‌شد که البته شاید چندان با موضوع نمایش اصلی هم همخوانی نداشت لذا به این نمایش‌های کوتاه، میان پرده گفته می‌شد.

,

 

,

وی افزود: موضوعات این نمایش‌های کوتاه همیشه هم طنز نبوده و ممکن بود در همه ژانرها نیز باشد، اما چون مدت زمان کوتاهی دارند و یا اینکه با حداقل امکانات از جمله طراحی صحنه، نور و صدا و غیره اجرا می‌شوند، به این نام معروف شده اما با گذشت زمان، بیشتر هم  به سمت کمدی رواج یافته‌اند.

,

 

,

, ,

 

,

*میان پرده‌ها هم  قطعه‌ای از نمایش است

, *میان پرده‌ها هم  قطعه‌ای از نمایش است, *میان پرده‌ها هم  قطعه‌ای از نمایش است,

بیگی با تاکید بر اینکه میان پرده‌ها هم  قطعه‌ای از نمایش است، افزود: در شرایط امروز مردم استقبال مناسبی از این نمایش‌ها دارند زیرا که شاید بخاطر مشغله‌های کاری و حتی فکری جامعه امروز، اکثر مردم تمایل دارند تا از حداقل فرصت‌ها هم به نحو مطلوب‌تری استفاده کنند و با اینکه نمایش‌های بلند هم مخاطبین زیادی دارند اما  عده‌ای هم تمایل دارند تا این میان پرده‌های کوتاه را در مدت زمان اندکی تماشا و از آنها لذت ببرند.

,

 

,

سرپرست گروه نمایشی لبخند گفت: از سال 81 که گروه لبخند تاسیس شد، مبنا بر این بود که هم راستا با اسم خود نمایش‌های کمدی اجرا کند. البته در این مدت نمایش‌های کودک، سیاه بازی و غیره نیز تولید کرده ایم  اما سعی بر این بوده که  نمایش‌های طنز بیشتری کار شود.

,

 

,

وی با اشاره به اولین نمایش‌های تولیدی خود در این حوزه گفت: در ابتدا نمایشی با عنوان « اولین فضا پیما» تولید و چندین اجرا رفتیم تا اینکه شخصیت نمایشی «سبزعلی» خلق شد.

,

 

,

بیگی با بیان اینکه سبزعلی در واقع شخصیتی بسیار ساده و البته طناز و به نوعی نماد مردمانی ساده دل و در عین حال باهوش و با استعداد است، ادامه داد:  او نماد مردمی رنج کشیده است که شاید هنوز هم مورد بی مهری و کم لطفی‌های جامعه و مسوولان قرار می‌گیرند و از طرفی به واسطه داشتن مشکلی جسمی (قوز) سرشار از درک و شعور است.

,

 

,

وی در ادامه به سایر نمایش‌های میان پرده تولیدی گروه  خود اشاره کرده و گفت: اتاق دو نفره، سبز علی خواستگاری می‌رود، سبزعلی خواننده می‌شود، سبزعلی سربازی می‌رود و سبزعلی کارمند می‌شود ساخته شد که این آخری موفق به دریافت رتبه دوم از دومین جشنواره ستاره‌های صحنه امسال استان کرمان شد.

,

 

,

 

,

 

,

بازیگر شخصیت سبزعلی؛ با تاکید براینکه اکثر متن میان پرده‌ها نوشته‌های خودم است، افزود: با اینکه نگارش نمایشنامه‌های این گونه آثار شاید چندان کار سختی نباشد اما باتوجه به اینکه در عین سادگی دارای پیچیدگی‌های خاصی نیز هستند، بنابراین حتماَ باید تفکر قوی در پشتوانه آنها وجود داشته باشد.

,

 

,

وی افزود: به عبارتی دیگر در اینگونه نمایشنامه‌ها یک چارچوب کلی تعریف و به آن پرداخته می‌شود و مابقی دیالوگ‌ها به بداهه و هنر بازیگران بستگی دارد که این هم چیزی جز تجربه و مهارت آنها نیست..

,

 

,

بیگی با تاکید براینکه در موفقیت نمایش های میان پرده، نقش مقابل بسیار تاثیرگذار است، ادامه داد: طرف مقابل اگر بخوبی نقش مکمل را اجرا نکند مناسب، کار مطلوبی ارائه نشده بنابراین اگر نقش مکمل جدی نباشد یا ری اکشن‌ها صحیح نباشد هیچگونه لطفی نداشته و حتی ممکن است کار با شکست روبرو شود.

,

 

,

وی با اشاره به اینکه البته در کار ما این مساله کاملاَ جا افتاده  و هر دو مکمل هم هستیم، ادامه داد: اگرچه  بلحاظ تسریع در وقت و مهارت‌های لازم، خلاقیت و ایجاد فضای کمیک، اجرای میان پرده دو نفره به مراتب بهتر است اما به فکر این هستیم که بخاطر تنوع و تغییرکار، نفر سوم هم اضافه کنیم. 

,

 

,

بیگی با ابراز خردسندی از  اینکه حاصل 15 سال تلاش گروه لبخند در عرصه نمایش‌های کمدی در این جشنواره به ثمر نشست، گفت: البته در سال 78 و در جشنواره تئاتر ییلاقی گروه ما باز هم موفق به کسب رتبه اول شد که امیدواریم این روند ادامه داشته باشد.

,

 

,

, ,

 

,

سرپرست گروه نمایشی لبخند با بیان اینکه میزبان این جشنواره را شهر کوچک رفسنجان برعهده داشت اما واقعاَ بیشتر از حد انتظار بود و شرایط در حد کشوری مهیا شده بود، تاکید کرد: اما برای ما و استان همدان جای تاسف دارد که چندین سال است میزبان جشنواره دهان پرکنی چون جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان هستیم اما این جشنواره در عمل بسیار محقرانه و در همه جهات در سطح بسیار پایینی برگزار می‌شود.

,

 

,

جشنواره تئاترکودک همدان به مکان مناسبی برای خوشگذرانی و تفریح گروه‌های غیر بومی تبدیل شده است.

,

 

,

وی با تاکید براینکه در بزرگترین رویداد تئاتر کودک و نوجوان کشور که در شهر خودمان برگزار می‌گردد، هنرمندان ما عملاَ هیچ کاره‌اند، ادامه داد در همه جشنواره‌ها اولویت‌ها و امتیازاتی برای میزبان در نظر گرفته می‌شود و حداقل‌هایی برای آنها وجود دارد اما می بینیم که این جشنواره به مکان مناسبی برای خوشگذرانی و تفریح گروه‌های غیر بومی تبدیل شده است.

,

 

,

 وی با بیان اینکه ظاهراَ بود یا نبود هنرمندان همدان در این رویداد برای مسولان ما اصلاَ اهمیتی ندارد، افزود: با اینکه در تمام طول سال تقریباَ همه گروه‌های استان تولیدات حوزه کودک دارند اما حتی یک کار هم در این بخش انتخاب نمی‌شود و مهمتر اینکه کسی هم در این خصوص پاسخگو نیست!؟

,

 

,

بیگی در پایان تصریح کرد باوجود همه این ناملایمات و بی مهری‌های مسوولان اداره ارشاد، هنرمندان همیشه بوده و هستند و این مسوولان نالایق‌اند که بالاخره دیر یا زود خواهند رفت.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه