اخبار داغ

در همایش بین‌المللی سیره و زمانه امام هادی(ع) مطرح شد

شیعیان ضمن تأکید بر عقاید خود دست همکاری به سوی اهل‌ تسنن دراز می‌کنند

شیعیان ضمن تأکید بر عقاید خود دست همکاری به سوی اهل‌ تسنن دراز می‌کنند
معاون فرهنگی مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) نیز در همایش بین‌المللی سیره و زمانه امام هادی(ع) با اشاره به تلاش امام هادی(ع) و دیگر معصومین(ع) برای حفظ وحدت میان مسلمانان گفت: شیعیان به پیروی از امامان خود بدون ذره ای تنزل از عقاید مکتب تشیع، دست همکاری و وحدت را به سوی اهل سنت دراز می‌کنند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، آئین افتتاحیه همایش بین‌المللی سیره و زمانه امام هادی(ع) امروز در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قم برگزار شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، , پایگاه خبری تحلیلی قم فردا،, پایگاه خبری تحلیلی قم فردا, پایگاه خبری تحلیلی قم فردا,

حجت‌الاسلام حمید رضا مطهری مسؤول همایش سیره و زمانه امام هادی(ع) در ابتدای این برنامه با اشاره به برگزاری همایش سیره امام جواد(ع) در سال گذشته ابراز داشت: دوره‌های حیات و فعالیت ائمه معصوم پس از امام رضا(ع) از دوره‌های پراهمیت و حساس در تاریخ اسلام بوده است ولی پژوهش‌های کافی پیرامون دوره‌های این امامان صورت نگرفته است از این رو مسؤولان مراکز مختلف علمی انجمن تاریخ پژوهان اقدام به برگزاری همایش‌هایی با محوریت سیره این امامان معصوم کرده‌اند که سال گذشته همایش امام جواد(ع) برگزار شد و امسال نیز همایش امام هادی(ع) در حال برگزاری است.

,

وی در ادامه از برگزاری دور دوم همایش امام هادی(ع) در سامرا خبر داد و گفت: از بین 140 مقاله‌ای که به دبیرخانه این همایش رسیده است 125 مقاله به زبان فارسی و 15 مقاله به زبان عربی بوده است که در مجموع 60 مقاله از بین مقالات پذیرفته شده است.

,

 

,

*تشکیل شبکه وکلا از مهمترین اقدامات عصر امام هادی(ع) بود

, *تشکیل شبکه وکلا از مهمترین اقدامات عصر امام هادی(ع) بود,

 حجت‌الاسلام محمدهادی یوسفی غروی دبیر علمی همایش سیره و زمانه امام هادی(ع) نیز در ادامه این برنامه عنوان داشت: یکی از اقدامات مهم امام هادی(ع) تشکیل شبکه وکلا و ارسال آنان به شهرهای مختلف بود تا پیام اسلام و تشیع به خوبی به مردم منتقل شود ولی این مسئله موجب نگرانی متوکل عباسی شده بود به همین سبب متوکل همواره در پی شناسایی اعضای شبکه وکلا و گرفتار کردن آنان به واسطه زندانی کردن آنان بود.

,

وی افزود: دشمنی متوکل عباسی با خاندان عصمت و طهارت به مرحله علنی رسیده بود و کار به جایی رسیده بود که کسی از ترس متوکل و نیروهای او جرأت نهادن نام حسن یا حسین را بر فرزندان خود نداشت.

,

 

,

*شیعیان ضمن تأکید بر عقاید خود دست همکاری به سوی اهل تسنن دراز می‌کنند

, *شیعیان ضمن تأکید بر عقاید خود دست همکاری به سوی اهل تسنن دراز می‌کنند,

حجت‌الاسلام علیرضا ایمانی معاون فرهنگی مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) نیز در ادامه این برنامه موجود نبودن حتی یک کتاب مستدل پیرامون امام هادی(ع) در دوران پیش از انقلاب را نشانه مظلومیت عمیق این امام دانست و بیان داشت: امام هادی(ع) ضمن تأکید بر اصول مذهب با دیگر مذاهب زندگی مسالمت‌آمیز داشت یعنی مثلا شیعیان را از برانگیختن عواطف و تعصبات پیروان دیگر مذاهب پرهیز می‌داد، به عیادت بیماران اهل تسنن می‌رفت و در تشیع جنازه اموات آنان شرکت می‌کرد و به این صورت با یاری خداوند تشیع که در آن زمان یک اقلیت بود را محفوظ نگه داشت.

,

وی در ادامه توجه به سیره ائمه معصومین(ع) در راستای حفظ وحدت میان مسلمانان را ضروری برشمرد و عنوان داشت: وحدت از رموز موفقیت و گسترش جمعیت شیعیان در طول سالیان مختلف بوده است از این رو دشمنان اسلام با تألیف کتاب‌های تفرقه افکن و همچنین ایجاد فرقه‌های دروغین مانند وهابیت به دنبال خدشه‌دار کردن وحدت میان مسلمانان هستند.

,

ایمانی با اشاره به تلاش‌های متعدد مقام معظم رهبری در راستای حفظ وحدت میان مسلمانان اذعان داشت: مقام معظم رهبری اکنون پرچمدار مسئله وحدت میان مسلمانان است و باید به پیروی از ایشان بدون ذره ای تنزل از عقاید تشیع دست همکاری و وحدت را به سوی اهل سنت دراز کرد.

,

وی صدور فتوای رهبر معظم انقلاب مبنی بر حرام بودن توهین به بزرگان اهل سنت را واکنشی به جریان تفرقه افکن دانست و افزود: شیعیان ضمن تأکید بر حفظ وحدت و تلاش برای آن، ذره‌ای از عقاید خود عقب نشینی نمی‌کنند همانگونه که رهبر معظم انقلاب نیز ضمن تأکید بر حفظ وحدت، مراسم عزاداری شهادت حضرت فاطمه(س) را نیز برگزار می‌کند.

,

 

,  ,

* مدیر حوزه‌های علمیه: سیره‌شناسی اهل‌بیت(ع) در گرو روش‌شناسی تاریخی است

, * مدیر حوزه‌های علمیه:, سیره‌شناسی اهل‌بیت(ع) در گرو روش‌شناسی تاریخی است,

آیت‌الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه نیز در این برنامه سیره شناسی اهل‌بیت(ع) را در گرو روش‌شناسی دانست و گفت: پیشرفت سیره شناسی بدون منطق استوار اجتهادی ممکن نیست.

,

وی اضافه داشت: بخشی از سیره معصومین(ع) مربوط به رفتارها و بخشی نیز مربوط به گفتار آنان است از این رو روش‌شناسی سیره ائمه معصومین(ع) برای الگوگیری از آنان یک ضرورت است.

,

آیت‌الله اعرافی بیان داشت: زمانی که برخی از رفتارهای معصومین(ع) با سخنان آنان بررسی شود، رفتارها شفافیت پیدا می‌کنند و زمانی که فریضه‌ای مثل نماز به صورت عملی آموزش داده شود این فریضه شفاف می‌شود.

,

وی پرداختن به روش‌شناسی تاریخی را ضروری برشمرد و اضافه داشت: تاریخ پژوهان حوزوی باید پایه گذار یک شیوه روش‌شناسی کامل و مطلوب در راستای شناسایی رفتارها باشند چرا که کارهایی که تا کنون در این زمینه صورت گرفته است نیز به ارتقا و تکامل دارد.

,

مدیر حوزه‌های علمیه افزود: شکل دادن به هویت مذهبی و صیانت از این هویت همواره به عنوان رهبردی کلان مورد توجه و پرداخت ائمه معصومین(ع) بوده است.

,

 

,

آیت‌الله مکارم شیرازی: جهل نسبت به تاریخ اهل‌بیت(ع) و شبهات در زمینه بیداد می‌کند

, آیت‌الله مکارم شیرازی: جهل نسبت به تاریخ اهل‌بیت(ع) و شبهات در زمینه بیداد می‌کند,

آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی نیز در پیامی به همایش بین المللی سیره و زمانه امام هادی(ع) با اشاره به ضرورت تلاش برای آشنایی هر چه بیشتر جهان اسلام با مکتب اهل‌بیت(ع) ابراز داشت: مباحث تاریخی آن چنان که باید و شاید در حوزه شیعه مورد توجه قرار نگرفته است.

,

وی به‌روز‌رسانی تاریخ ائمه معصومین(ع) و طرح آن در جامعه را لازم برشمرد و افزود: جهل نسبت به تاریخ اهل‌بیت(ع) و شبهات در زمینه بیداد می‌کند، باید پاسخ مناسب به این شبهات ارائه شود.

,

مرجع تقلید شیعیان عنوان داشت: تخریب حرم امامین عسکریین(ع) توسط جریان های تکفیری و اسائه ادب یک خواننده هرزه به امام هادی(ع) احساسات مراجع، حوزه‌های علمیه و عموم مردم را جریحه دار کرد و موجب واکنش آن‌ها شد، این مساله موجب شد که سلسله درس‌هایی درباره امام هادی(ع) را شروع کنم.

,

آیت‌الله مکارم شیرازی اذعان داشت: دست‌اندرکاران همایش امام هادی(ع) قصد دارند سیمای روشن و پرافتخار امام هادی(ع) را به معاصران عرضه کنند و شبهات غرض‌ورزان را پاسخ بدهند، باید به علوم و معارف اسلامی در نگاه امام هادی(ع) توجه شود.

,

 

,

انتهای پیام/130

,

 

,

ان

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه