اخبار داغ

به مناسبت روز جهانی معلولان گزارش می کند؛

عدم مناسب سازی محیط شهری؛ همچنان مشکل جدی معلولان قمی

عدم مناسب سازی محیط شهری؛ همچنان مشکل جدی معلولان قمی
معلولان هم قشری از جامعه می باشند که باید محیط شهری برای زندگی روزمره و تردد این افراد در شهر آسان شود تا این افراد به زندگی اجتماعی و فعالیت های روزمره خود ادامه دهند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  قم فردا، "عینک دودی بر چشم دارد و عصایی سفید بر دست که به سختی می تواند در شهر تردد کند.."، در کنار خیابان منتظر تاکسی و یا اتوبوس واحد است اما کسی برای او که ویلچری است نگه نمی دارد"،"او کودکی کم توان ذهنی است که با مادر خود در کنار خیابان برای خودروهای عبوری دست تکان می دهد اما کسی به آنها توجه نمی کند چراکه...."و...
این ها برخی از مواردی می باشد که شاید در روز بارها و بارها شاهد آن بوده ایم و به سادگی از کنار آنها عبور کنیم و البته شاید در برخی موارد به این افراد معلول کمکی هم کرده باشیم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,   قم فردا، , قم فردا،, قم فردا, قم فردا,
,

اینها بخشی از مشکلات مشترک افراد کم توان جسمی و حرکتی است که تردد آسان در شهر و بهره مندی از امکانات شهری را در کام آنها تلخ کرده است اما مسئله مهم این است که این افراد هم قشری از جامعه می باشند که حق تردد و زندگی در شهر و جامعه را دارند اما سوال این است که آیا می توانند؟

,

محیط‌های شهری، فضای زندگی روزمره شهروندان است و باید توانایی پذیرش تمام افراد و تامین خدمات رفاهی مربوط به آنها را داشته باشد امروزه فراهم نبودن زیرساخت‌های لازم برای افراد معلول و کم‌توان جسمی و حرکتی، دسترسی آنان به امکانات شهری را با مشکل مواجه کرده است.

,

نابسامان بودن فضاهای شهری و عدم انطباق آنها با نیازها و خواسته‌های این افراد سبب منزوی شدن آنها شده است، از این رو ساماندهی و مناسب‌سازی دوباره این فضاها در واقع بازگرداندن این افراد به زندگی اجتماعی و فعالیت دوباره است.

شبکه معابر سواره و پیاده از جمله مواردی است که با مناسب‌سازی آنها و قرار دادن تجهیزات و وسایل لازم می‌توان بسیاری از مشکلات و موانع حرکتی معلولان و کم‌توانان جسمی و حرکتی را مرتفع کرد.

,
,
,

مناسب سازی مبلمان شهری و ادارات دولتی برای تسهیل در تردد معلولان

, مناسب, سازی, مبلمان, شهری, و, ادارات, دولتی, برای, تسهیل, در, تردد, معلولان,

این در حالی است که سید مهدی صادقی استاندار قم گفت: یکی از مسائلی که باید مورد توجه قرار گیرد مناسب سازی مبلمان شهری و ادارات دولتی برای تسهیل در تردد معلولان است.

وی با بیان اینکه معلولیت نباید موجب محدودیت برای افراد شود افزود: باید با ارائه تسهیلات ویژه زمینه افزایش بهره‌وری معلولان در سطح جامعه فراهم شود.

دستگاه ها سهم 10درصدی خود در مناسب سازی شهر را انجام دهند

,
,
,
,
, دستگاه ها سهم 10درصدی خود در مناسب سازی شهر را انجام دهند,

از همین رو دکتر سلیقه ، مدیر کل سازمان بهزیستی استان قم در گفتگو با خبرنگار قم فردا با اشاره به اینکه 10درصد از جامعه را معلولین ، ناتوانان و سالمندان تشکیل می دهند، گفت: در استان قم 22 هزار نفر از معلولین تحت حمایت سازمان بهزیستی می باشند.

, قم فردا, قم فردا, قم فردا, قم فردا,

وی ادامه داد: سازمان بهزیستی در دو معقولِ از معلولین حمایت می کند که اولی معیشت و دومی خدمات  غیرمستمر می باشد و همچنین تعداد 6500 نفر از مددجویان استان مستمری بگیر سازمان می باشند.

,

مدیر کل بهزیستی استان قم با بیان این که یکی از نیازهای مهم در جامعه، مناسب سازی شهری برای معلولان است گفت: خدمت رسانی به معلولان تنها وظیفه بهزیستی نیست و هر دستگاهی باید سهم 10درصدی خود در این خصوص را انجام دهد.

,

وی افزود: در حوزه مناسب سازی در بوستان ها شاهد اتفاق های خوبی هستیم ولی در حوزه اتوبوس رانی اقدام ها به مرحله اجرایی نرسیده است و معلولان برای استفاده از وسایل عمومی در جامعه با مشکل روبرو هستند این در حالی است که محل پارک خودرو ویژه معلولان نیز تعبیه نشده است.

,

ورود 20دستگاه اتوبوس برای خدمات دهی به معلولان
همچنین مقدم خواه، معاون امور توانبخشی بهزیستی در گفتگو با خبرنگار قم فردا با اشاره به اینکه معلولیت های شدید را معلولیت های ضایع نخاعی گردنی، کمری و سینه ای تشکیل می دهد، اظهار داشت: دبیرخانه مناسب سازی معابر و سطح شهر برای دسترسی بهتر معلولین در استان تشکیل شده است.

, ورود 20دستگاه اتوبوس برای خدمات دهی به معلولان,
, قم فردا, قم فردا, قم فردا, قم فردا,

وی ادامه داد: 50دستگاه اتوبوس مخصوص معلولین که 20 دستگاه آن وارد شده و در تلاش هستیم تا مابقی هم تا پایان سال وارد شود تا در اختیار معلولین استان قرار بگیرد.

,

معاون امور توانبخشی بهزیستی با اشاره به اقدامات شهرداری برای مناسب سازی شهر، گفت: شهرداری تمام تلاش خود را در مناسب سازی شهر برای تردد آسان تر معلولین انجام می دهد.

,

ورود دو دستگاه تاکسی ون برای خدمات دهی به معلولان تا آخر سال

, ورود دو دستگاه تاکسی ون برای خدمات دهی به معلولان تا آخر سال,

وی بیان داشت: طی جلسات متعددی که با مسئولین داشته ایم قرار است تا آخر سال، 2 دستگاه تاکسی ون در اختیار معلولین قرار بگیرد.

,

مقدم خواه اضافه کرد: همچنین در بازار باجه بانکی که ویژه معلوین است افتتاح شده است و در حال افزایش این باجه ها می باشیم که معلولین با مراجعه به این باجه ها می توانند تمام خدمات  بانکی را خودشان انجام دهند و نیازی به شخص دیگری ندارند.

,

وی خاطرنشان شد: همچنین درخواست شده است در هتل های جدید که ساخته می شود ورودی هتل ها و برخی اتاق ها برای معلولین مناسب سازی شود.

,

ایجاد محدودیت برای معلولان توسط برخی موتورسواران

, ایجاد محدودیت برای معلولان توسط برخی موتورسواران,

از طرفی هم عباس ذاکریان معاون حمل و نقل شهرداری قم با اشاره به انجام طرح مطالعاتی برای آمد و شد معلولان در معابر شهری، افزود: باید عبور از عرض سطح خیابان با چراغ راهنمایی رانندگی در دستور کار قرار بگیرد.

,

وی موتور سواران را یکی از معضل های حمل و نقلی و ترافیکی قم ذکر کرد و افزود: برخی از موتور سوران علاوه بر ایجاد محدودیت برای عابران پیاده به ویژه معلولان خود نیز به افزایش تعداد معلولان جسمی حرکتی کمک می کنند.

,

انتهای پیام

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه