اخبار داغ

عضو شورای شهر تبریز:

برای آنکه آینده سیاسی دوستان اصلاح‌‌طلبم متزلزل نشود در انتخابات هیئت رئیسه شرکت نکردم/ مردم تبریز به ایرج شهین‌‌باهر اعتماد داشتند

برای آنکه آینده سیاسی دوستان اصلاح‌‌طلبم متزلزل نشود در انتخابات هیئت رئیسه شرکت نکردم/ مردم تبریز به ایرج شهین‌‌باهر اعتماد داشتند
عضو شورای شهر تبریز با بیان اینکه به دموکراسی اعتقاد دارد و تابع نظر اکثریت است، گفت: تعدادی از اعضاء لیست امید جزو دوستان بنده هستند و برای آنکه آینده سیاسی‌‌شان دچار مشکل نشود تصمیم گرفتم در انتخابات هیئت رئیسه شرکت نکنم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آناج، در راستای آگاهی از آخرین نکته‌‌‌‌نظرات شهرام دبیری، عضو شورای شهر تبریز در مورد مسایل شهری و مشکلات گریبانگیر تبریز گفت‌‌وگویی صمیمی با وی داشتیم که در این مصاحبه تفصیلی به مباحثی همچون نقش شهرداری در تبریز 2018، جزئیات احداث دهکده سلامت، تیم‌‌‌داری شهرداری تبریز و غفلت از ورزش‌‌های همگانی پرداخت شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آناج,

متن کامل این گفت‌‌وگو را در ادامه می‌‌خوانید:

,

مردم تبریز به ایرج شهین‌‌باهر اعتماد داشتند/ شهردار تبریز پاکدست و متخصص است

,

آناج: بعد از انتخاب شهردار تبریز، عده‌ای جلوس ایرج شهین‌‌باهر بر کرسی شهرداری را معجزه‌ی دبیری خواندند و گفتند بدون حمایت شما این امر ممکن نمی‌‌شد، نظرتان در این‌‌باره چیست؟

,

ما در انتخاب شهردار روندی دموکراتیک و کارشناسی را شروع کردیم و کاندیداهایی را مشخص نمودیم که در مجموع هشت نفر از طرف اعضای شورا برای کاندیداتوری شدن مطرح شدند، درباره این افراد بسیار بحث و گفت‌‌وگو شد و نظریات کارشناسی مطرح گردید و چندین بار رای‌‌گیری انجام پذیرفت.

,

 یکی از این گزینه‌‌ها آقای فتح اللهی بودند که طی نامه‌‌ای خود کناره‌‌گیری نمودند، سردار مولوی نیز اعلام انصراف کردند، آقای الموسوی نیز در طی رای گیری‌‌های قبلی اعضاء شورا حذف شده بودند در نهایت نیز دو گزینه باقی ماندند. ما قبلا طی گفتگوهایی که با دوستان داشتیم بر روی چند گزینه توافق کرده بودیم که اعضای شورا آن را قبول نکردند، در آخر به این نتیجه رسیدیم که از دو گزینه آخر آقای باهر بهتر می‌‌توانند این مسئولیت را بر عهده بگیرند و ایشان را انتخاب نمودیم.

,

مردم نیز به ایشان اعتماد کرده بودند و بعد از اعضای شورا بیشترین رای را اخذ نموده بودند، هم این که جامعه متخصصین و مهندسین به ایشان اعتماد نموده و سه دوره به عنوان هیئت مدیره و رئیس سازمان نظام مهندسی فعالیت داشتند و دارای سابقه اجرایی نیز بودند، در شورا نیز حضور داشته و نسبت به مجموعه شناخت داشتند، تمامی این گزینه‌‌‌ها در کنار پاک دستی ایشان باعث شد که ما به این نتیجه برسیم که می‌‌توانند گزینه مناسبی برای شهرداری تبریز باشند و به ایشان رای دادیم.

,

, ,

2 تن از اعضاء لیست امید با حذف الموسوی تصمیم گرفتند به شهین‌‌باهر رأی دهند/ شورای اصلاح‌‌طلبان از الموسوی حمایت می‌‌کرد اما او رأی نیاورد

,

آناج: چگونه توانستید دو تن از اعضاء لیست امید را با جریان اقلیت همراه سازید و تبدیل به اکثریتی شوید که شهردار را انتخاب می‌‌کند؟

,

در لیست امید آقای الموسوی مطرح شده و از او حمایت می‌‌‌شد، شاید اکثر شورای اصلاح طلبان نیز طرفدار او بودند ولی به دلیل رای نیاوردن آقای الموسوی گزینه اصلی آن‌‌‌ها حذف شد و بین آقای سلیمان پور و آقای باهر تشخیص آن‌‌ها بر این بود که آقای باهر گزینه بهتری می‌‌باشد هر چند که ما برای آقای سلیمان پور نیز احترام ویژه‌‌ای قائل هستیم و او را فردی کاملا سالم و پاک دست می‌دانیم، اما در نهایت نظر اکثریت با آقای باهر بود و او انتخاب گردید.

,

برای آنکه آینده سیاسی دوستان اصلاح‌‌طلبم متزلزل نشود در انتخابات هیئت رئیسه شرکت نکردم

,

آناج: آقای بابایی‌اقدم در گفت‌‌وگویی گفتند چون ترکیب هیئت رئیسه آنچه ما پیش‌‌تر توافق کرده بودیم نبود، به برخی‌‌ها رأی ندادم؛ آیا قرار بود ترکیب هیئت رئیسه متفاوت‌‌تر از حال حاضر باشد؟

,

با توجه به رایزنی‌‌های انجام گرفته در خصوص انتخاب هیئت رئیسه و با وجود این که عده‌‌ای از دوستان اصلاح طلب ما نیز با ما هم‌‌سو بودند برای آن که در آینده فعالیت‌‌های سیاسی آنان دچار مشکل نشود بنده تصمیم گرفتم که در انتخابات هیئت رئیسه شرکت ننمایم، به این نتیجه نیز رسیدیم که از آقای اکبرنژاد حمایت کنیم و هیئت رئیسه را نیز ایشان انتخاب کنند، ولی در خصوص سایر مسائل قرار بر این بود که با هم همفکری نماییم ولی به دلیل این که برخی موارد طبق توافقات نبود آقای بابایی اقدم گلایه‌‌هایی داشتند، قرار بر این بود که ما همه به صورت یک دست رای بدهیم ولی آقای بابایی تشخیص دادند که رای دیگری بدهند، بالاخره اعضا آزاد هستند که با نظرهای خود پیش بروند.

,

به دنبال ریاست نیستم، در هر جایگاهی باید به مردم خدمت کرد

,

آناج: در خصوص بازگشت به صندلی ریاست چه نظری دارید؟ آیا برای همیشه از این عنوان دست کشیده‌‌اید؟

,

مهم این است که ما به عنوان نماینده مردم در شورا مفید واقع شویم و به شهرمان خدمت کنیم. حال در این راه پست مهم نیست، در هر پستی می‌‌توان به مردم خدمت کرد و نظر هم نظر اعضای شورا و مردم است و ما نیز به دموکراسی اعتقاد داریم؛ ما فقط به دنبال ریاست نیستیم بلکه در پی این می باشیم که در هر جایگاهی به مردم خدمت کنیم.

,

خبر تلاش اعضاء سابق شورا برای تصدی پست مدیریتی در شهرداری صحت ندارد/ شهردار تبریز در چینش مدیران خود آزاد است

,

آناج: برخی خبرها حاکی از تلاش برخی اعضاء شورای چهارم تبریز برای تصدی پست مدیریتی در شهرداری دارد، آیا این خبر را تائید می‌‌کنید؟

,

این موضوع صحیح نیست، ما خودمان به شهردار توصیه کرده‌‌ایم که حدالامکان از نیروهای شهرداری استفاده نمایند اما خوب اگر نیروی متخصص و متعهدی در جای دیگری نیز بود می‌‌توانند از آن استفاده کنند و به این صورت نیست که محدودیت مطلق وجود داشته باشد. از اعضای سابق شورا نیز کسانی هستند که سابقه مدیریت دارند و می‌‌توانند مفید باشند اما در این مورد گفتگوی خاصی صورت نپذیرفته و ما نیز نمی‌‌خواهیم مستقیما دخالتی داشته باشیم. خود آقای باهر در این مورد تصمیم می‌‌گیرند و ما فقط نظر مشورتی ارائه می‌‌کنیم اما این که تعداد خاصی از اعضای شورا را خودمان مطرح کنیم صحت ندارد و تا کنون چنین اتفاقی نیفتاده است.

,

, ,

نباید انتظار داشته باشیم در تبریز 2018 تحول اساسی رخ دهد/ قرار نیست گردشگرها چند برابر شوند و تمام زیرساخت‌‌ها مهیا گردد

,

آناج: اخیراً شهردار تبریز از متوجه شدن تمام کارهای تبریز 2018 به شهرداری و تعلل سایر دستگاه‌‌ها گله کردند، در این خصوص نظر خود را اعلام و بفرمایید وقفه‌‌ای که در انتخاب شهردار به وجود آمد چه تاثیری بر این رخداد داشت؟

,

متولی تبریز 2018 تنها شهرداری و شورا نیستند و مجموعه مدیریت استانی می‌‌باشد که جلسات مختلفی نیز برای آن برگزار شده است. قسمت عمده‌‌ای از پشتیبانی را بر عهده شهرداری قرار داده‌‌اند. تبریز 2018 موقعیتی است که ایجاد شده تا ما شهر تبریز را به عنوان یک شهر گردشگر پذیر معرفی نماییم و نام تبریز در بین کشورها به عنوان شهری با جاذبه‌‌های توریستی شناخته شود اما این که انتظار داشته باشیم که در تبریز 2018 تحولی اساسی رخ دهد یا این که هدفمان صرفا تبریز 2018 باشد صحیح نیست.

,

تبریز 2018 یک شروع برای ماراتنی است که استارت آن این رخداد می‌‌باشد. نمی‌‌توان انتظار داشت تمام زیرساخت‌‌ها در این سال کاملا آماده شود و گردشگرها چند برابر شوند، ما می‌‌خواهیم نام تبریز مطرح شود و روند درآمدزایی از طریق گردشگری شروع شود. این کار آغاز گشته است هرچند که آن طور که انتظار می‌‌رفت پیشروی نداشته ولی همین که از نظر فرهنگی و فکری مردم آماده پذیرش گردشگر شوند و ما بتوانیم دولت را قانع کنیم تا برنامه ریزی کند که اکثر رویدادهای فرهنگی، اقتصادی، ورزشی و غیره که قرار است در سال 2018 در ایران اتفاق بیافتد را اکثرا در تبریز برگزار کنند عامل مهمی است.

,

در کل این موضوع کاری زمان بر است همان طور که ترکیه از حدود بیست سال قبل فرآیند جذب و اهمیت دادن را به گردشگر آغاز نموده و اکنون نتیجه آن را مشاهده می‌‌کند، ما نیز باید بدانیم که تبریز 2018 پروسه‌‌ای زمان بر و دارای نتیجه در دراز مدت خواهد بود.

,

قبل از فروردین 97 برخی برنامه‌‌های تبریز 2018 را آغاز می‌‌کنیم

,

آناج: نظرتان درمورد آغاز برنامه‌‌های تبریز 2018 از فرودین سال آینده چیست؟

,

این طور نیست که دقیقا از دی ماه شروع به فعالیت کنیم، برنامه ریزی‌‌ها به گونه‌‌ای است که در نوروز این اتفاق بیافتد و وزرای گردشگری در این زمان به تبریز بیایند. قبل از آن نیز ما این رویداد را آغاز می‌‌کنیم، آژانس‌‌های گردشگری می‌‌توانند مسافران را بیاورند ولی به صورت رسمی و اینکه با برگزرای مراسمی بزرگ این رویداد آغاز شود در نوروز خواهد بود. ما حتما باید برای این رویداد تقویمی داشته باشیم و برای 12 ماه سال 2018 برنامه‌‌ها مشخص باشد.

,

شاید در آینده با حل برخی مسایل تیم فوتسال دبیری به گردونه رقابت‌‌ها باز گردد/ باشگاه منحل نشده و به فعالیت‌‌هایش ادامه می‌‌دهد

,

آناج: در خصوص باشگاه دبیری و اینکه اخیرا فعالیتش کم رنگ شده بفرمایید:

,

باشگاه فعال است و مدرسه فوتبال حدود 20 سال است که در تمام طول سال فعالیت می‌‌کند، تیم‌‌های پایه را دارا هستیم که به گروه‌‌های نونهالان، نوجوانان و جوانان تقسیم می‌‌شود که بسیار فعال هستند و در مسابقات شرکت می‌‌کنند؛ فقط تیم فوتسال ما به دلایلی امسال شرکت نکرده است، به دلیل اختلافی که با کمیته فوتسال داشتیم برنامه ریزی مشکل بود و ما تصمیم گرفتیم که امتیاز تیم را واگذار کنیم و فعلا در این زمینه فعالیت نداشته باشیم ولی شاید در آینده بازهم به فعالیتمان در این زمینه ادامه دهیم.

,

 تیم داری کردن حقیقتا کار مشکلی است و استرس و مشکلات فراوانی دارد و می‌‌بایست پشتیبانی مالی قوی برای تیم وجود داشته باشد، با توجه به مشغله‌‌های مختلفی که داریم می‌‌بینیم که فعلا آمادگی برای اداره تیم وجود ندارد ولی فوتبال و فوتسال جزو علاقه مندی‌‌های ما است و حتما آن‌‌ها را پشتیبانی خواهیم کرد. بنده خود رده‌‌های مربیگری فوتبال و فوتسال را طی کرده‌‌ام که نشانگر علاقه‌‌ام است و حتما فعالیت ما ادامه خواهد داشت.

,

, ,

نباید برای ورزش قهرمانی هزینه زیادی کرد/ به شرطی با تیمداری شهرداری موافقم که از بازیکنان بومی استفاده شود/ نیاز نیست حتما در لیگ برتر بازی کنیم

,

آناج: آیا با تیم‌‌داری شهرداری تبریز با وجود تجربه‌‌ای که سال گذشته درخصوص هزینه برای تیم ماشین‌‌سازی داشت، موافقید؟

,

تیم ماشین سازی که واگذار گردیده است، شهرداری نیز تیم داریش ایرادی ندارد به شرط این که تیم یک تیم بومی باشد و به جای این که بازیکن بخرد، خود صادر کننده بازیکن شود. به این معنی که از رده‌‌های پایین به تیم بزرگسالان بیایند. اگر تیم بزرگسالان اصلا وجود خارجی نداشته باشد در جایی این روند متوقف می‌‌شود، اما این که هزینه‌‌های بسیاری شود و به ورزش قهرمانی زیاد پرداخت شود بنده نیز موافق نیستم و به نظرم باید بیشتر به ورزش همگانی پرداخت کنیم و هزینه زیادی در این راه صرف نشود و اگر حمایتی نیز صورت می‌‌گیرد در چهارچوب حمایت از بازیکنان و مربیان بومی باشد و تیم بزرگسالانمان نیز محدود شده و در رده‌‌ی فعلی باقی بماند و لزوما لازم نیست که ما در لیگ برتر فعالیت کنیم و هزینه زیادی نیز در این راه صرف نماییم.

,

منتظر سرمایه‌‌گذاری بخش خصوصی برای احداث دهکده سلامت هستیم

,

آناج: در شورای چهارم احداث دهکده سلامت مطرح شد اما در ادامه‌‌ کار خبری از آن پروژه نشد، آیا این مجموعه شکل خواهد گرفت؟

,

ما خودمان نمی‌خواهیم وارد بحث سرمایه‌گذاری در این زمینه شویم، اما در شهرک خاوران مکانی داریم که به همکاران پزشک واگذار نموده‌ایم که قرار است در آن جا این شهرک سلامت را راه اندازی نمایند اما بنا به دلایلی این کار شروع نشد و ظاهرا به گروه دیگری واگذار خواهد شد. ما پیگیر این موضوع هستیم که بخش خصوصی در این زمینه سرمایه گذاری کند و این مجموعه تاسیس شود.

,

 در حال حاضر در شهرک خاوران دو بیمارستان وجود دارد و یکی هم در دست احداث می‌‌باشد و اگر در کنار این‌‌ها دهکده سلامتی وجود داشته باشد تا کلینیک‌‌ها و مطب‌‌های پزشکان در آن جا واقع شوند و بحث پاراکلینیک نیز در کنار آن‌‌ها گنجانده شود، می‌‌تواند کار موثری باشد و بار مراکز درمانی داخل شهر را به کناره‌‌های شهر منتقل نماید.

,

این که بخواهیم تمامی کلینیک‌‌ها و مطب‌‌ها را از داخل شهر منتقل کنیم امکان پذیر نیست، اما اگر در آن جا امکانات خوبی محیا شود هم مریض‌‌ها تمایل خواهند داشت که به آن جا مراجعه کنند و هم همکاران پزشک تمایل خواهند داشت به آن جا نقل مکان کرده و ترافیکی را که در این راستا در شهر  وجود دارد کم خواهد شد.

,

حل معضل حاشیه‌‌نشینی وظیفه دولت است اما تنها شهرداری در این عرصه کار می‌‌کند

,

آناج: آیا روند احداث خانه برای حاشیه‌‌نشینان تبریز متوقف شده است؟

,

از نظر قانونی شهرداری متولی حاشیه نشینی و بافت فرسوده نمی‌‌باشد. دولت برنامه ریزی نموده و گفته شده است که در برنامه‌‌های پنجم و ششم توسعه باید هر سال 10 درصد از این بافت فرسوده و حاشیه نشینی را ترمیم نماید. دولت باید از این‌‌ها حمایت کند و شهرداری فقط می‌‌تواند به این امر به این صورت کمک کند که در صدور پروانه‌‌های ساخت تسهیلاتی را ارئه کند و بابت عوارض وجهی دریافت ننماید. 50 درصد این را باید دولت بپردازد و بقیه را شهرداری متقبل می‌‌شود اما 50 درصد دولت تا کنون پرداخت نشده و از دوره‌های قبل باقی مانده است.

,

, ,

 شهرداری در خصوص حاشیه نشینی سیاست‌‌گذاری کرده و برای صدور پروانه، حتی در مورد املاک قولنامه‌‌ای که حتی با قانون نیز تعارض داشت مواردی را تصویب نموده است. ما برای بافت فرسوده مصوبات دیگری نیز داریم، برای مثال اگر به صورت تجمیع  این کار را انجام دهند حتی برای طبقه اضافه آن نیز ما 90 درصد تخفیف می‌‌دهیم. همه گونه امکانات و سیاست‌‌های تشویقی از طرف شورا برای حمایت از برطرف شدن حاشیه نشینی و بافت فرسوده تصویب گشته است اما این که شهرداری بخواهد کل حاشیه نشینی را تملک کرده و سپس ساماندهی کند عملا امکان پذیر نمی‌‌باشد.

,

 برخی حاشیه نشینی‌‌ها نیز وجود دارد که در مکان‌‌های خطرناک ساخت و ساز شده است، ما برای این مورد در مناطق اندیشه و ارم ساخت و سازهایی انجام دادیم و کمک بیست میلیونی و قیمت مناسب برای آن‌‌ها در نظر گرفتیم که از این مناطق خطرناک نقل مکان کنند. این کار هنوز انجام نپذیرفته است. برای بقیه حاشیه نشینی‌‌ها نیز سیاست کلی، توانمند سازی در همان محل می‌‌باشد نه این که جابه جایی کلی انجام گیرد، در کل دنیا نیز سیاست برای چنین اماکنی به این صورت است.

,

ایراداتی به چارت جدید شهرداری وارد است اما ملزم به اجرای آن هستیم

,

آناج: آیا ضرب الاجلی برای اعمال تغییر در ساختار شهرداری و اذغام برخی سازمان‌‌ها تعیین شده است؟

,

چارت جدیدی برای ادغام‌‌ها تصویب شده است و وزارت کشور نیز آن را تایید کرده، به هنگام تعیین بودجه شهرداری توسط فرمانداری اختصاص بودجه منوط به اجرایی شدن این چارت جدید بوده است. هرچند که ایراداتی به این چارت وارد است اما چون قانون است و ما حق دخالت در قانون را نداریم مجبور به عمل به آن هستیم و اگر نظر اصلاحی نیز داشته باشیم باید ازطریق قانونی اقدام نماییم.

,

آناج: سخن آخر...

,

تلاش ما بر این است که شورای پنجم شورای موفقی باشد و اعضای شورا همه با هم وحدت داشته باشند. جایگاه شوراها در قانون اساسی جایگاهی والا است و حضرت امام نیز تاکید بر تشکیل شوراها برای اداره کشور داشتند، ما نیز باید تلاش کنیم که جایگاه شوراها را از طریق وحدت بین اعضا و تصمیم گیری‌‌ها و عملکرد منطقی و بهینه ارتقا دهیم.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه