اخبار داغ

گزارشی از وضعیت مصلای های استان سمنان؛

اعتبارات قطره‌چکانی دولتی برای ساخت مصلای سمنان جوابگو نیست

اعتبارات قطره‌چکانی دولتی برای ساخت مصلای سمنان جوابگو نیست
17 سال از آغاز ساخت پروژه مصلی سمنان می گذرد اما هنوز این مکان امکانات کافی برای استقرار دائمی نمازگزاران جمعه را ندارد .
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از قومس؛ ساخت "مصلی" در هر شهر علاوه بر مکانی برای تجمع مردم و برگزاری آیین عبادی ـ سیاسی نماز جمعه، محلی برای انجام کارهای فرهنگی و حتی اسکان موقت در شرایط اضطراری محسوب می شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, قومس, .,

مصلی شهر سمنان که عملیات ساخت آن در سال 79 کلید خورده است، هنوز شبستان اصلی آن که محل برگزاری نماز جمعه  می باشد به طور کامل آماده سازی نشده و نمازگزاران باید با فرا رسیدن  فصل سرما و  برودت هوا برای برپایی نمازجمعه  به مسجد امام خمینی(ره)  این شهر نقل مکان کنند، این در حالی است که فضای بیرونی مسجد امام خمینی  نیز درفصل  زمستان، مکان مناسبی برای اقامه نماز نمی باشد.

, .,

خبرنگار قومس گفتگویی با محمدحسن پیرچه  مسئول شورای دفتر سیاستگذاری ائمه جمعه استان سمنان برای آگاهی بیشتر از مراحل ساخت مصلی سمنان انجام داده است که ماحصل این گفتگو در ذیل می آید:

,

 ساخت شبستان اصلی مصلی سمنان 50 درصد پیشرفت فیزیکی دارد

, ساخت شبستان اصلی مصلی سمنان 50 درصد پیشرفت فیزیکی دارد,

محمدحسن پیرچه مسئول شورای دفتر سیاستگذاری ائمه جمعه استان سمنان با اشاره به اینکه شبستان اصلی مصلی سمنان که مکان اصلی برگزاری  نماز است هم اکنون 50 درصد پیشرفت فیزیکی دارد، گفت:ساخت پروژه این مصلی از سال 79 آغاز شده ولی به علت کمبود اعتبارات دولتی هنوز به مکان مناسبی برای اسقرار دائمی نمازگزاران سمنانی تبدیل نشده است.

, .,

مسئول شورای دفتر سیاستگذاری ائمه جمعه استان سمنان در ادامه  با اشاره به کمک 100 میلیونی مردم سمنان برای ساخت مصلی، اظهار کرد: بهره برداری کامل از این پروژه نیازمند کمک های  بیشتر مردمی است.

, .,

پیرچه با بیان اینکه تاکنون 10 میلیارد تومان از محل کمک های شورای سیاستگذاری ائمه جمعه، اعتبارات دولتی و کمک های مردمی برای ساخت این پروژه هزینه شده است، افزود: بهره برداری موقت از این مجموعه نیازمند اعتباری 20 میلیارد تومانی است.

, .,

فضای کافی برای توسعه مصلی وجود دارد

, فضای کافی برای توسعه مصلی وجود دارد,

پیرچه با اشاره به اینکه عملیات ساخت هیچ یک از بناهای جانبی مصلی آغاز نشده است، گفت: مسجد زائر سرا (مکانی برای برگزاری نماز زائران امام رضا (ع))، مهد آدینه، درمانگاه کوچک و محل ستاد نماز جمعه از بناهای جانبی مصلی سمنان است.

,

وی با بیان اینکه هم اکنون کار دیوار کشی رواق های شبستان اصلی در حال انجام است، اظهار کرد: مکان اصلی شبستان در صورت اتمام دیوارکشی رواق ها، زمستان سال آینده قابل استفاده می شود.

, .,

مسئول شورای دفتر سیاستگذاری ائمه جمعه استان سمنان با اشاره به اینکه محوطه سازی و درختکاری اطراف محوطه مصلی جزء اقدامات بعدی است، بیان کرد: برای توسعه مصلی سمنان در آینده مشکل زمین وجود ندارد و فضای کافی برای توسعه آن وجود دارد.

, .,

مصلی صرفا مکانی برای برگزاری نماز نیست

, مصلی صرفا مکانی برای برگزاری نماز نیست,

پیرچه با بیان اینکه "مصلی"  صرفا محلی برای برپایی اقامه نماز نیست، گفت: علاوه بر برگزاری نمازهای جمعه و اعیاد مختلف، مصلی مکانی برای  انجام فعالیت های جانبی است و مردم می توانند در طول هفته از آن به عنوان مجتمعی برای فعالیت های فرهنگی و هنری استفاده کنند.

,

وی با اشاره به نقش مصلی ها در حوادث غیر مترقبه بیان کرد: از دیگر کارکردهای مصلی، استفاده از آن برای اسکان موقت مردم در زمان پیش آمدن حوادث غیر مترقبه مانند سیل و زلزله است.

,

تا کنون هیچ یک از مصلی های استان  سمنان به بهره برداری کامل نرسیده است

, تا کنون هیچ یک از مصلی های استان  سمنان به بهره برداری کامل نرسیده است,

پیرچه در خصوص وضعیت مصلی های سایر شهرستانهای استان گفت: تاکنون کار ساخت هیچ یک از مصلی های استان به پایان نرسیده است.

,

مسئول شورای دفتر سیاستگذاری ائمه جمعه استان سمنان با بیان اینکه مصلی شاهرود یک طبقه و نیم است که مسقف شده و همطراز مصلی سمنان می باشد، افزود: سقف اول مصلی  بیارجمند به پیایان رسیده و مصلی دیباج نیز اسکلت گذاری شده است.

,

وی با اشاره به در حال ساخت بودن مصلی های مهدیشهر،  شهمیرزاد و دامغان بیان کرد: ساخت مصلی های  گرمسار و میامی در حد انجام مطالعات و آرماتور بندی است و مصلی  سرخه کلنگ زنی شده است.

,

پیرچه همچنین تصریح کرد: امامزاده ای در بسطام  که محل برگزاری نماز جمعه می باشد با کمک های مردمی در حال گسترش و توسعه است.

, .,

مسئول شورای دفتر سیاستگذاری ائمه جمعه استان سمنان با بیان اینکه در حال حاضر  ساخت مصلی در همه شهرهای استان سمنان در دستور کار نیست،  گفت: سعی ما بر آن است تا شهرهایی که محلی برای برپایی نماز جمعه دارند، همان مکانها توسعه یابد به عنوان مثال در رویان شاهرود مسجد جامعی وجود دارد که اخیرا 60 میلیون تومان برای توسعه ی آن به منظور برپایی نماز جمعه داده شده است و برخی شهرها نیز اماکن، ابنیه و مساجدی دارند که بجای مصلی می توان از آنها استفاده کرد

,

انتهای پیام/.

, انتهای پیام/.]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه