اخبار داغ

وحدت جهان اسلام در اندیشه امام خمینی (ره)

وحدت جهان اسلام در اندیشه امام خمینی (ره)
امام خمینی (ره ) بر تاثیرمطلوب نظام فکری اسلام درایجاد باورها و ارزش های مشترک میان مسلمانان تاکید دارد واین مسئله را درایجاد همگرایی و وحدت بسیار موثر می داند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از رودبار ما،فاصله میان ۱۲ ربیع الأول که سالگرد ولادت بیامبر اکرم (ص) بنا بر روایات أهل سنت تا ۱۷ ربیع الأول که تاریخ ولادت رسول الله محمد (ص) بنا بر روایات موجود در شیعه است، از سوی امام خمینی ره، به عنوان هفته وحدت نامگذاری شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, رودبار ما, رودبار ما, فاصله میان ۱۲ ربیع الأول که سالگرد ولادت بیامبر اکرم (ص) بنا بر روایات أهل سنت تا ۱۷ ربیع الأول که تاریخ ولادت رسول الله محمد (ص) بنا بر روایات موجود در شیعه است، از سوی امام خمینی ره، به عنوان هفته وحدت نامگذاری شده است.,

علت نامگذاری هفته وحدت

, علت نامگذاری هفته وحدت, علت نامگذاری هفته وحدت,

پیروزی انقلاب اسلامی که در سایه وحدت افراد ملت و اقشار و طوایف آن در اسلام به تحقق پیوست، موجبات وحدت ملل مسلمان را فراهم کرد.

, پیروزی انقلاب اسلامی که در سایه وحدت افراد ملت و اقشار و طوایف آن در اسلام به تحقق پیوست، موجبات وحدت ملل مسلمان را فراهم کرد.,

وحدت و انسجام جهان اسلام همواره دغدغه ی فکری مصلحان بزرگ بوده است. امام خمینی (ره ) یکی ازاین مصلحان و منادیان وحدت درجهان اسلام است که طرح وحدت میان فرق اسلامی ، ازجمله اهداف و برنامه های ایشان بود.

,

امام خمینی(ره) در طول فعالیت های اجتماعی و سیاسی خود ، چه قبل از پیروزی انقلاب اسلامی و چه بعد از آن ، همواره براین موضوع تاکید داشت و راهکارهای عملی تحقق این پدیدهء آرمانی را به مسلمانان گوشزد می کرد.

,

ایشان برای تحقق وحدت و همیاری درجهان اسلام ، روی دو محور عمده تاکید داشت. یکی حرکت فکری و فرهنگی و دیگری حرکت سیاسی وعملی براساس تفکر و اندیشه امام خمینی (ره)،ایجاد تحول در جوامع اسلامی و رهانیدن آنها از تفرقه ، موضوعی نیست که بدون پایه ریزی یک برنامه سراسری و ریشه دار فکری امکان پذیر باشد. زیرا وضعیت کنونی جهان اسلام ، معلول عوامل گوناگونی مانند انحطاط فکری و فرهنگی مسلمین و سلطه قدرت های استعماری و رژیم های استبدادی برآن است. رهایی ازاین وضعیت، نیازمند بسیج همه جانبه ملت ها و دولت های اسلامی تحت یک استراتژیِ مشخص است .

,

بنابراین جهان اسلام به عنوان یک مجموعه واحد که دارای سوابق تاریخی ، فرهنگی و سیاسی مشترک است ، باید بازگشت به اصالت تاریخی و فرهنگی را سرلوحه حرکت خود قرار دهد و مولفه های هویت دینی را به خوبی شناسایی کند.

,

به همین دلیل امام خمینی (ره) در اهمیت توجه و بازگشت به فرهنگ اصیل اسلام می فرماید:
" ما ( مسلمانان ) خودمان فرهنگ غنی داریم . مسلمانان باید خودشان را پیدا کنند. یعنی بفهمند که دارای یک فرهنگ هستند ... بزرگترین وابستگی ملت های مستضعف به ابرقدرت ها ، وابستگی فکری و درونی است که سایر وابستگی ها از آن سرچشمه می گیرد. برای بدست آوردن استقلال فکری ، مفاخر فرهنگی خود را در یابید. "

,
,

امام خمینی (ره ) بر تاثیرمطلوب نظام فکری اسلام درایجاد باورها و ارزش های مشترک میان مسلمانان تاکید دارد واین مسئله را درایجاد همگرایی و وحدت بسیار موثر می داند. در اندیشه امام خمینی (ره ) اسلام ، یک مجموعه فکری و عملی جامع است که درماهیت خود از غنای کامل برخوردار است و در ارتباط با زندگی انسان برنامه های همه جانبه دارد.

,

اسلام به دلیل جامعیت و بهره مند بودن از زمینه های عمیق اعتقادی در درون جوامع مسلمان ، ظرفیتهای قابل توجهی دارد که اگر به درستی از آنها استفاده شود ، مجد و عظمت جهان اسلام را به مسلمین برمی گرداند. به عقیده امام خمینی(ره) ، اسلام حرکت آفرین و پویا ، می تواند مرزهای جغرافیایی ، علایق ملی و منافع فردی را کنار زده و بدون تعلق به رنگ و نژاد ، همه مسلمانان را در مرکزی واحد گرد آورد.

,

راهبردهای عملی امام خمینی (ره ) برای تحقق وحدت ، مبتنی بر نگرش ایشان به عوامل تفرقه در جهان اسلام است .

,

امام خمینی(ره) یکی از مهم ترین عوامل تفرقه درجهان اسلام را عامل خارجی می داند و معتقد است که این عامل با استفاده از ابزارهای داخلی خود ، به تخریب وحدت در جوامع اسلامی مشغول است. ایشان هدف عوامل خارجی را سلطه بر جوامع مسلمین وغارت ذخایر آنها می داند و دراین باره می گوید: " آنهایی که می خواهند از بلاد مسلمین بهره گیری کنند. آنهایی که می خواهند ذخایر مسلمین را ببرند و دولت های اسلامی را زیر یوغ خودشان قرار دهند ، کوشش می کنند که بین مسلمین تفرقه ایجاد کنند. آنها گاهی به اسم شیعه و سنی اختلاف ایجاد می کنند. "

,

امام خمینی (ره) در سخنی دیگر مسلمانان را به شدت از افتادن در دام اختلافات مذهبی که ابزار اصلی دشمنان برای ایجاد تفرقه میان آنهاست ، منع می کند و می فرماید : " طرح اختلاف بین مذاهب اسلامی ، از جنایاتی است که به دست قدرتمندانی که از اختلاف بین مسلمانان سود می برند ، ریخته شده و هر روز برآن دامن می زنند . آنهایی که می خواهند تفرقه بیاندازند ، نه اهل سنت و نه اهل تشیع هستند . آنها کارگردانان دولت های ابرقدرت هستند. "

,

امام خمینی (ره ) هرگونه تفرقه قومی و مذهبی را که بر همبستگی مسلمانان سایه افکند ، نادرست و خلاف می خواند و درپی آن است که همه را حول محور اسلام و قرآن متحد سازد. ایشان به مشترکات مهم مذاهب اسلامی چون اعتقاد به خداوند ، پیامبر و قرآن اشاره و هشدار می دهد : « اصل این مسئله که یک طرف شیعه و یک طرف سنی ( باشد ) ، از روی جهالت و تبلیغاتی است که بیگانگان کرده اند. امروز روزی است که همه مسلمین باید با هم مجتمع شوند. »

,

انتهای پیام/م

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه