اخبار داغ

تعطیلی جهان "نان کارگران" را آجر کرد/ ماجرای بی‌پایان "روغن جهان" و دیوار کوتاه کارگران

تعطیلی جهان "نان کارگران" را آجر کرد/ ماجرای بی‌پایان "روغن جهان" و دیوار کوتاه کارگران
کارخانه روغن نباتی جهان دوباره کارگرانش را خانه‌نشین کرده به طوری که از 9 آبان ماه تا به امروز تولیدی صورت نگرفته است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از موج رسا; کارخانه روغن نباتی جهان در طول سالهای اخیر و به خصوص امسال و اواخر سال گذشته بارها خبرساز بوده و این روزها نیز دوباره خبرهایی از توقف تولید در این کارخانه به گوش می‌رسد، بنا به گفته یکی از کارگران شاغل در روغن جهان این کارخانه از 9 آبان ماه شکل تعطیلی به خود گرفته و هیچ تولیدی نیز در کارخانه صورت نمی‌گیرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, موج رسا;,

این کارخانه در کیلومتر 16 بزرگراه زنجان - قزوین قرار گرفته و با بیش از 50 سال فعالیت از بزرگترین و قدیمی‌ترین کارخانجات تولید روغن در ایران است که انواع روغن‌های نباتی از جمله روغن‌های مایع و قنادی و کره گیاهی را تولید می‌کرد.

,

اواخر سال گذشته هیچ گاه از یاد کارگران اخراجی روغن نباتی جهان پاک نمی‌شود، در روزهای سرد زمستان نزدیکی به سال جدید نگرانی را به سفره‌های کارگران بیکار شده برده بود و این کارگران دست به تجمعات مختلف می‌زدند، هرچند که با آغاز سال 96 تعدادی از کارگران به سرکارهایشان برگشتند اما عده‌ای غزل خداحافظی را خوانده و برای همیشه قید جهان را زدند.

,

در ابتدا که ماجرای جهان خبرساز شد، مسئولان شرکت نبود مواد اولیه را دلیل تعطیلی عنوان کردند که با تامین مواد اولیه به عناوین مختلفی دوباره این کارخانه حاشیه‌ساز شد به طوری که برگه عدم نیاز کارگرانی که به آنها قول برگشت به کار داده شده بود از طرف شرکت صادر شد.

,

سیدبیوک موسوی معاون سیاسی استاندار زنجان اواخر اسفند ماه در جریان بازدید از آغاز به کار این شرکت با اشاره به اینکه روغن نباتی جهان طی سالجاری و سال گذشته به دلایلی تعطیل شده بود، افزود: درحال حاضر چرخ های این کار خانه با ۱۸۵ نفر کارگر دوباره فعالیت خود را آغاز کرده است  و بقیه کارگران نیز به کارشان برمی‌گردند.

,

کارخانه روغن جهان قبل از تعدیل نیروهای در بهمن ماه سال گذشته با ۲۳۰ کارگر در همه بخشها در حال فعالیت بود که ۲۰۰ کارگر اخراج شده بودند که بعد از پایان یافتن تجمعات و تامین مواد اولیه ۱۲۰ کارگر به کارهایشان برگشتند و  به ۸۰ نفر دیگر نیز  برگه عدم نیاز صادر شد که این کارگران نیز با تجمعات مختلف در مقابل ادارات استان به دنبال گرفتن حق حقوق خود بودند که به خاطر همین مطالباتشان حکم توقیف اموال نیز گرفتند.

,

اما این همه ماجرای جهان نیست و این روزها نیز خبرها حکایت از توقف خط تولید این کارخانه دارد و کارگران دوباره خانه‌نشین شده‌اند.

,

یکی از کارگران این کارخانه در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا مدعی شد: هدف کارفرمای این شرکت کار کردن نیست،  80 نفر از کارگرانی که سال گذشته از این مجموعه اخراج شدند بعد از حدود هشت ماه به دنبال دستمزد خود بودند که تعطیلی این واحد با این بهانه انجام شد.

,

وی با بیان اینکه در حال حاضر تنها تعدادی از کارگران برای حفاظت از برخی از زیر ساخت‌ها مانند جلوگیری از یخ زدگی لوله‌ها و غیره مشغول به کار هستند، عنوان کرد: اکنون خط تولید به صورت کلی متوقف شده است.

,

این کارگر تصریح کرد: نمیدانم چه رازی در پشت پرده است که این شرکت با اینکه می‌تواند بخشی از مشکلات بیکاری در زنجان را حل کند در این وضعیت قرار گرفته و مسئولان نیز نسبت به این موضوع بی‌توجه هستند.

,

وی با بیان اینکه حقوق کارگران به صورت منسجم پرداخت نمی‌شود، خاطرنشان کرد: مشکل روغن نباتی کارما و بی‌توجهی مسئولان است وگرنه این شرکت هیچ مشکلی ندارد.

,

بعد از این اظهارات به سراغ ناصر فغفوری رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان رفتیم تا علت توقف خط تولید این کارخانه را از وی جویا شویم که فغفوری در پاسخ به موج رسا گفت: به نظرم این کارخانه باید تعیین تکلیف شود و با این وضعیت که با فعالیتی چند ماهه دوباره تعطیل شود برای استان قابل قبول نخواهد بود.

,

وی با بیان اینکه این کارخانه تولید خود را در بعضی روزها 50 تن تولید رسانده بود، تصریح کرد: کمیسیون کارگری جلساتی را در این خصوص برگزار می‌کند تا راهکاری برای این مشکل پیدا شود.

,

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان با تاکید بر اینکه هدف ما فعال بودن این کارخانه است، افزود: وضعیت این کارخانه حتی تولید با کمترین میزان برای استان قابل قبول نیست.

,

وی اظهار کرد: برنامه‌ای برای نحوه تولید این کارخانه در دستور کار قرار دارد و امیدواریم مسئولان شرکت نیز همراهی لازم را داشته باشند و انتظار داریم هم میزان اشتغال بالا باشد و هم تولید را افزایش دهند.

,

خبرها حاکی از آن مسئولان ارشد استانی به صورت جدی پیگیر موضوع کارخانه روغن نباتی جهان هستند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه