اخبار داغ

عملکرد ضعیف وزارت بهداشت در هرمزگان؛

امکانات حداقلی پزشکی و رونق گردشگران بیمارستانی در بندرعباس/ استاندار دست به دامن خیران شد

امکانات حداقلی پزشکی و رونق گردشگران بیمارستانی در بندرعباس/ استاندار دست به دامن خیران شد
اغلب مناطق هرمزگان از امکانات حداقلی پزشکی محروم هستند که این امر موجب مهاجرت مردم این مناطق به مرکز استان و بروز پدیده گردشگران بیمارستانی هستیم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از هرمز؛استان هرمزگان با مساحت بالغ بر  ۶۸هزار کیلومتر مربع جز استان های وسیع کشوراست که با قرار گرفتن در نوار ساحلی و بیش از یک هزار کیلومتر مرز،ابی از دیرباز کانون توجه مردم اقصی نقاط دنیا بوده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, هرمز, ۶۸هزار,


اعماق جزیره هرمز و قشم تا ارتفاعات حاجی آباد و بشاگرد اقوام و گروههای بسیاری را در خود جای داده که از،دیرباز تاکنون مردانه به دفاع از مرزهای آبی این نقطه استراتژیک پرداخته اند و با تمام توان کمر همت را در برابر ناملایمات و محرومیت ها بسته اند تا ذره ای از خاک و سرزمینشان توسط دشمنان و فرصت طلبان به یغما نرود.

,
,


محرومیت و فقر ذاتی موضوعی است که در تمامی ابعاد استان هرمزگان نهفته و مردمان این سرزمین را با خود دست به گریبان کرده از این رو روزی نیست که خبری از جان باختن وطنانمان در هرمزگان به دلیل مشکلات و ضعف زیرساخت رسانه ای نشود و تا قبل از این که داغ عزیزی از یادها کمرنگ شود حادثه ای دیگر رخ می دهد و مردم را در تمامی سال در ماتم فرو می برد.

,
,

ابعاد پیدا و پنهان مشکلات اجتماعی و محرومیت ها سایه شوم خود را د رگوشه و کنار این استان پهناور گسترانده و در تمامی فصول سال شاهد وقوع حوادث جبران ناپذیری هستیم.

,

در فصل زمستان و بارش باران که همه شکرانه این رحمت را به جای می آورند مردم هرمزگان با جان دادن و مشاهده جان دادن عزیزانشان شکرانه این نعمت را می پردازند.

,

در فصل زمستان از شرقی ترین نقاط هرمرگان مانند بشاگرد، جاسک و سیریک تا پارسیان و بندرلنگه و مرکز استان ماهها درگیر مشکلات ناشی از بارش باران هستند که تمامی آن به ضعف زیر ساخت های شهری برمی گردد.

,

هنوز خبر جان باختن هفت تن از اعضای یک خانواده رودانی در زمستان دو سال گذشته تن مردم هرمزگان را می لرزنداند و یا دانش آموزانی که سال گذشته در شهرستان های بشاگرد، جاسک، رودان و میناب سال گذشته به عازم مدرسه و کسب علم و دانش شدند در مسیر دچار سانحه رانندگی می شوندپیکرهای بیجانشان به خانوادهایشان تحویل داده می شوند.

,

مشکلات حوزه بهداشت و درمان که این روزها سربه فلک کشیده و کمبودهای درمانی به عینه مشهود است همچنین خطای پزشکی به موضوعی عادی تبدیل شده که هر خانواده در سال حداقل یکبار طعم آن را می چشد.

,

اجرای طرح تحول نظام سلامت توسط دولت یازدهم به عنوان نقطه عطفی در بحث بهداشت  و درمان به شمار می رفت تا بدین واسطه از آسیب های موجود بر سر راه زاد و ولد و مرگ و میر مادران باردار و نوزدان در بدو تولد پیشگیری شود.

,

دولت که خود را مدعی تنها تحول و بهبود نظام سلامت در کشور می دانست با اجرای دستور العمل های پزشکی و شرایط ویژه نوید بهبود بخشی از مشکلات حوزه بهداشت و درمان کشور را می داد اما این موضوع در ابتدای راه خود در هرمزگان در سایه مشکلات حوزه درمان محکوم به شکست شد و نه تنها گره ای از مردم را باز نکرد بلکه دردی مضاعف بر بحران درمانی شد.

,

استانی که از ابتدا در حوزه بهداشت و درمان با مشکلات و ضعف های بسیاری هم پیاله است و بیشتر نقاط  آن از داشتن یک پزشک محروم است مطمئنا نمی تواند زمینه ساز بهبود وضعیت پزشکی باشد.

,

اغلب مناطق هرمزگان از قبل شهرستان های جاسک، سیریک، بشاگرد،رودان، بندرخمیرو غیره  از امکانات حداقلی پزشکی محروم هستند که این امر موجب مهاجرت مردم این مناطق به مرکز استان شده است.

,

در بسیاری از شهرهای کوچک و روستاهای بزرگ هرمزگان حتی یک پزشک متخصص هم حضور ندارد و مردم برای پیگیری امورات پزشکی خود باید کیلومترها طی کنند تا به بندرعباس برسند.

,

در سال های اخیر تعدادی از شهرستان ها به مراکز درمانی و پزشکی تجهیز شدند اما نبود پزشک و تجهیزات دردی از مردم را دوا نکرده و همچنان سیل مهاجرت های درمانی به مرکز استان مشاهده می شود.

,

مقوله زایمان به عنوان حیاتی ترین و مهم ترین شاخصه رشد جوامع بشری در هرمزگان رنگ و بوی دیگری دارد و خانواده هایی که مادر باردار دارند از ابتدای خبر دار شدن حاملگی تا زایمان و تولد نوزاد نگران مادر و نوزادشان هستند.

,

مرگ مادران باردار و نوزدان در حین و بدو تولد کابوس دائمی هرمزگان است که تاکنون آمار قابل ملاحضه ای را به کام مرگ کشانده است، خبر جان باختن دانشجوی پزشکی در یکی از بیمارستان های بندرعباس در حین زایمان به خاطر خطای بزشکی این روزها نقل محافل مردم استان است.

,

حجم بالای مراجعات پزشکی به بیمارستان های بندرعباس و کمبود تجهیزات دامن گیر تمامی اقشار مردم شده و دارا و ندار در کنار یکدیگر تاوان بی توجهی های مقامات کشور را می پردازند.

,

بیمارستان خلیج فارس به عنوان تنها مرکز درمانی تامین اجتماعی به دلیل فقدان بیمارستان تخصصی زنان و زایمان متحمل این بخش با حجم بالای مراجعات است و در شرایطی که اغلب شهرستان ها با ضعف تجهیزات پزشکی مواجه هستند شمار بالایی از مردم گوشه و کناراستان را می پذیرد.

,

در این بین برخی که از توان مالی مساعد تری برخوردار هستند به بیمارستان های نیمه خصوصی استان مراجعه می کنند که به دلیل نبود اقامت گاه ویژه همراه بیمار و همراه سراها شاهد بوجود آمدن پدیده گردشگران بیمارستانی هستیم.

,

چادرهای برپا شده در اطراف و یا محوطه بیمارستانی در شهر گردشگر پذیر استان نگاههای بسیاری را به خود می خرد و یا خانواده هایی که با کوله باری ار مایحتاج در سال های انتظار بیمارستان حضور دارند جلوه متفاوتی به حیطه بهداشت و درمان هرمزگان داده است.

,

وجود مشکلات بیشمار در گوشه وکنار  هرمزگان در حالی مشاهده می شود که این استان جزء مهم ترین قطب هاب درآمدزای کشور به شمار می ورد و سالانه بالغ بر 60درصد از درآمد کل کشور را تامین می کند اما هیچ سهمی از این درآمدهای کلان ندارد و همچنان کمبود اعتبارات و بی توجهی مقامات کشوری به این استان موجب رنج خاطر مردم دیار خلیج فارس است.

,

درخواست استاندار هرمزگان از خیرین برای ورود به حوزه درمان

, درخواست استاندار هرمزگان از خیرین برای ورود به حوزه درمان, درخواست استاندار هرمزگان از خیرین برای ورود به حوزه درمان,

فریدون همتی،استاندار جدید جدید هرمزگان چندی پیش  با بیان اینکه خیران و بخش خصوصی بیشتر در عرصه ساخت بیمارستان و مرکزهای درمانی وارد شوند،اظهار کرد:از ساخت بیمارستان ‌های تخصصی هم چون بیمارستان قلب و چشم توسط بخش خصوصی در هرمزگان حمایت می ‌کنیم.

,


استاندار هرمزگان  بیان داشت: بهداشت و درمان از بخش‌های بسیار مهم است و توجه بیشتری به این مقوله خواهیم داشت تا با تنظیم برنامه‌ های کوتاه مدت و میان مدت بخشی از مشکلات آن حل شود.

,
,


وی خواستار برنامه‌ ریزی در جهت کاهش مرگ و میر مادران باردار در هرمزگان و رسیدن آمار به میانگین مطلوب کشوری شد.

,
,


همتی افزود: با توجه به وجود مناطق سخت گذر در هرمزگان نیاز است نسبت به تامین تجهیزات اورژانسی مورد نیاز برای این مناطق اقدام و پیگیری شود.

,
,


استاندار هرمزگان با تاکید بر لزوم ساماندهی هرچه سریع ‌تر بیمارستان زنان و زایمان شریعتی بندرعباس، تصریح کرد: در این راستا اعتبار ویژه ‌ای از منابع استان تخصیص می‌ دهیم.

,
,


وی ادامه داد: با اضافه شدن اعتبارات وزارت بهداشت باید پروژه بازسازی بیمارستان شریعتی بندرعباس در کمتر از یک سال به سرانجام برسد تا شاهد رفع مشکلات بخش زنان و زایمان در مرکز استان باشیم.

,
,

 

,

انتهای پیام/

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه