اخبار داغ

با احداث پروژه قطار سریع‌السیر؛

مسیر اراک-قم کوتاه‌تر می‌شود/سرعت در شبکه‌های حمل‌و نقل فرصتی برای توسعه صادرات

مسیر اراک-قم کوتاه‌تر می‌شود/سرعت در شبکه‌های حمل‌و نقل فرصتی برای توسعه صادرات
توسعه صادرات به عنوان یک چشم‌انداز در رسیدن به اهدافی از جمله توسعه بازارهای هدف، افزایش اشتغال، افزایش رفاه جامعه با جهان موثر است و قدرت و سرعت در شبکه‌های حمل و نقل فرصت‌های بیشتری برای توسعه صادرات در هر استان ایجاد می‌کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از اراک امروز؛ حمل و نقل یکی از اجزای مهم اقتصاد ملی محسوب شده و به دلیل داشتن نقش زیربنایی تأثیر فراوانی در توسعه امر صادرات و به تبع آن بر فرآیند رشد اقتصادی کشور دارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, اراک امروز,

در حال حاضر نیز حمل و نقل ریلی مناسب‌ترین شیوه برای ترانزیت کالا محسوب می‌شود ولی در حوزه حمل ونقل ریلی با وجود هزینه‌های بسیار پایینِ افزایش بهره‌وری، نسبت به توسعه زیرساخت‌ها، توجه چندانی نشده است.

,

توسعه صادرات به عنوان یک چشم‌انداز در رسیدن به اهدافی از جمله توسعه بازارهای هدف، افزایش اشتغال، افزایش رفاه جامعه با جهان موثر بوده و در این بین نقش حوزه حمل و نقل غیرقابل انکار است. قدرت و سرعت در شبکه‌های حمل و نقل فرصت‌های بیشتری برای توسعه صادرات در هر استان ایجاد می‌کند.

,

استان مرکزی از ظرفیت‌های بالقوه‌ای در بخش صنعتی و کشاورزی برخوردار بوده و از سوی دیگر موقعیت جغرافیایی و قرار گرفتن در کریدور شمال به جنوب از مزیت‌هایی است که می‌تواند در رشد و توسعه این استان و به دنبال آن در کشور نقش بسرایی داشته باشد.

,

راه آهن اراک با قدمت بیش از ۷۰ سال شامل خطوط ریلی به طول ۴۲۶ کیلومتر در استان های قم، مرکزی و لرستان است که ۲۰ ایستگاه را تحت پوشش دارد.

,

در ماه‌های اخیر نیز راه آهن جمهوری اسلامی ایران و راه آهن ایتالیا در قراردادی موضوع احداث قطار سریع‌السیر را در دستور کار قرار داده‌اند. و پیرو این امر مسیریابی و جانمایی ایستگاه راه آهن در اراک انجام شده است.

,

مسیر اراک-قم کوتاه‌تر می‌شود

,

جلال‌الدین کوکنار مدیرکل راه‌آهن اراک گفت: قرداد احداث راه‌اندازی خط سریع‌السیر برقی اراک – قم بین راه آهن ایتالیا و جمهوری اسلامی ایران منعقد شده و باتوجه به بررسی کارشناسان ایتالیایی، مسیریابی و جانمایی ایستگاه راه آهن در اراک انجام شده است.

,

وی یا اشاره به اینکه سرعت در نظر گرفته شده برای این قطار بیش از ۲۵۰ کیلومتر است، ادامه داد: نمایندگان راه آهن کشور ایتالیا هم اکنون در حال آموزش کارکنان اجرای این طرح در دانشگاه علم و صنعت اراک هستند.

,

مدیرکل راه‌آهن اراک با اشاره به اینکه راه آهن اراک-قم قسمتی از راه آهن تهران است، گفت: راه‌آهن اراک-قم به طول ۱۲۰ کیلومتر و جزئی از راه‌آهن تهران است، و در بازدیدی که راه آهن ایتالیا از این طرح داشت مقرر شد تا قطار سریع‌السیر در یک خط جدا احداث شود.

,

کوکنار با بیان اینکه با تکمیل مطالعات، عملیات اجرایی برای احداث این خط آغاز خواهد شد، گفت: این طرح از طریق فایناس و اعتباری بالغ بر ۷۲۰ میلیارد تومان اجرایی می‌شود که به تفکیک ۸۵ درصد اعتبار طرح از طریق فایناس و ۱۵ درصد مابقی باید از محل اعتبارات راه آهن پرداخت خواهد شد.

,

توسعه خطوط ریلی از اولویت‌‌های برنامه ششم توسعه

,

محمد حسینی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم تفرش، آشتیان و فراهان در مجلس توسعه خطوط ریلی را یکی از بحث‌های اولویت‌دار برنامه ششم توسعه عنوان کرد و گفت: با تصویب مجلس قرار شد در برنامه ششم توسعه، یک درصد منابع حاصل از فروش نفت و گاز سالانه به وزارت راه و شهرسازی اختصاص یابد و برای اجرای طرح‌های حمل و نقل ریلی، با اولویت مناطق محروم صرف شود.

,

حسینی اظهار کرد: این اعتبار به منظور تکمیل و اجرای پروژه‌های حمل ونقل ریلی، دو خطه‌کردن مسیرها و احداث خطوط برقی و مشارکت‌های عمومی-خصوصی در نظر گرفته شده است.

,

وی با بیان اینکه برای احداث خط ریلی اراک-قم مطالعات انجام شده و نتیجه برای ماده ۲۳ ارسال شده است، گفت: با توجه به اینکه محور اراک-قم در محور اصلی قرار دارد اعتبارات لازم برای احداث این خط ریلی از محل یک درصد منابع حاصل از فروش نفت تامین خواهد شد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه