اخبار داغ

به بهانه‌‌ی شانزدهم آذر؛

مسایل اجتماعی چقدر در میان مطالبات دانشجویی جا دارد؟

مسایل اجتماعی چقدر در میان مطالبات دانشجویی جا دارد؟
همانطور که عنوان شد مطالبه گری یکی از خصایص جنبش دانشجویی است، این جنبش پویاست و مطالباتش را با پرسیدن چراهای متعدد از حاکمیت مطرح می‌‌کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از آناج، نقش و تاثیر دانشگاه و دانشجو در تاریخ معاصر ایران تعیین کننده بوده است، چه تحولات قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بر این نکته صحه می‌‌گذارد و نمی‌‌توان آن را نادیده گرفت. استقلال طلبی، عدالت طلبی، آزادی خواهی، مطالبه گری و استکبار ستیزی از مهمترین مولفه‌‌های حرکت‌‌ها و جنبش‌‌های دانشجویان بوده و هر یک از این مولفه‌‌ها در پیروزی انقلاب اسلامی موثر بوده‌‌اند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آناج,

بعد از کودتای 28 مرداد ریچارد نیکسون معاون رئیس جمهور آمریکا به ایران آمد و همین اتفاق باعث اعتراضات دانشجویان در 16 آذر سال 32 گردید اما رِژیم شاه این اعتراضات را سرکوب کرد که شهادت سه نفر از دانشجویان را به همراه داشت.

,

این روز را می‌‌توان سرآغاز استکبارستیزی یا به تعبیر دیگر آمریکا ستیزی جنبش دانشجویی عنوان کرد، استکبار ستیزی جنبش دانشجویی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی هم تداوم یافت و دانشجویان پیرو خط امام سفارت آمریکا را که به لانه جاسوسی تبدیل شده بود اشغال کردند و به گفته امام خمینی(ره) انقلاب دوم را رقم زدند.

,

علاوه بر ماهیت ضد استکباری جنبش دانشجویی باید به نقش آفرینی این جنبش در مسائل سیاسی، اجتماعی و فرهنگی کشور اذعان نمود. وجود 4 هزار دانشجوی شهید در دوران دفاع مقدس نشانگر علاقه دانشجویان به میهن و دفاع در برابر دشمن است.

,

دانشجویان در صحنه‌‌های اجتماعی نیز حضور و نقش پررنگی دارند، بسیاری از آنان به مناطق محروم کشور سفر می‌‌کنند و بسته به دانش و مهارت خود به مردم خدمت می‌‌نمایند. در زلزله اخیر کرمانشاه دانشجویان با حضور به موقع خود در منطقه به یاری زلزله زدگان شتافتند.

,

در حال حاضر 4 میلیون دانشجو در حال تحصیل هستند که اگر میدان عمل و عرصه وسیع برای آنان فراهم شود به طور قطع و یقین دانشجویان با مشارکت خود رشد و توسعه پر شتاب ایران اسلامی را رقم خواهند زد.

,

اگر در حوزه‌‌های هوافضا، نانو، سلول های بنیادی و یا انرژی هسته‌‌ای پیشرفت حاصل شده است این امر در حوزه‌‌های دیگر نیز شدنی است به شرطی که جوانان و در راس آن دانشجویان را باور کنیم و این با ارتباط و اتصال صنعت و دانشگاه امکان پذیر است.

,

دانشجو و جنبش دانشجویی باید در عمل و تفکر مستقل باشند و مستقل عمل کنند، جنبش دانشجویی نباید به ابزار سیاسی تبدیل شود و به احزاب و جناح‌‌های سیاسی کشور وابسته باشد، سیاست ورزی و علم گرایی مطلوب دانشجویان است و افتادن در دام سیاست بازان، بی‌‌تفاوتی و انفعال نسبت به اوضاع جامعه آفت جنبش دانشجویی خواهد بود.

,

همانطور که عنوان شد مطالبه گری یکی از خصایص جنبش دانشجویی است، این جنبش پویاست و مطالباتش را با پرسیدن چراهای متعدد از حاکمیت مطرح می‌‌کند. این جنبش چون آرمان گرا بوده به هیچ وجه وضع موجود را بر نمی تابد و به دنبال رسیدن جامعه به وضعیت مطلوب است.

,

واقعیت این است که دانشگاه مهم ترین زیرساخت پیشرفت ایران زمین و نیروی انسانی که در دانشگاه تربیت می شود مهم ترین سرمایه کشور محسوب می شود.رهبر معظم انقلاب هم در رهنمودهای خود به دانشجویان، دانشگاه را محل جوشش نهضت نرم افزاری و تولید علم مطرح کرده‌‌اند. دانشجویان امروز مدیران آینده ایران اسلامی خواهند بود و اهداف بلند انقلاب را به سرانجام خواهند رساند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه