اخبار داغ

مدیرکل بهزیستی استان خبر داد:

شیوع 4.26 درصدی معلولیت در قزوین/ 10 میلیارد تومان اعتبار برای اشتغال معلولان اختصاص یافته است

شیوع 4.26 درصدی معلولیت در قزوین/ 10 میلیارد تومان اعتبار برای اشتغال معلولان اختصاص یافته است
مدیرکل بهزیستی استان قزوین گفت: بیش از 10 میلیارد تومان اعتبار جهت اشتغال معلولان اختصاص یافته و افراد معلول و نیازمند به اشتغال، می‌توانند با مراجعه به اداره بهزیستی از تسهیلات با کارمزد 4 درصد برخوردار شوند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ علیرضا وارثی در گفت‌وگو با  صبح قزوین با اشاره به برنامه‌های بهزیستی به مناسبت روز جهانی معلولان اظهار کرد: 12 آذر با عنوان روز جهانی معلول نامگذاری شده است، لذا به همین مناسبت برنامه‌های متنوعی پیش‌بینی شده که تا 19 آذرماه در سطح استان برگزار می‌شود. 

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,  صبح قزوین,


وی افزود: ارائه خدمات توان پزشکی به صورت رایگان در این ایام، ملاقات معلولان موفق با نمایندگان مجلس شورای اسلامی، ملاقات 63 کارفرمایی که برای معلولان اشتغال ایجاد کرده‌اند با استاندار، ملاقات موسسین و مسئولان فنی مراکز غیردولتی با امام جمعه قزوین و بازدید از عموم مردم از مراکز سالمندان و معلولان از جمله برنامه‌های در نظر گرفته شده است. 

مدیرکل بهزیستی استان قزوین در ادامه با اشاره به شیوع 4.26 درصدی معلولیت در استان بیان کرد: 23 هزار معلول در استان قزوین تحت پوشش بهزیستی هستند؛ این در حالی است که برخی از خانواده‌های دارای معلول به دلیل برخورداری از وضعیت مالی مناسب، به بهزیستی مراجعه نکرده‌اند. 

پوشش 78 درصدی طرح غربالگری بینایی در سال گذشته 
وی عنوان کرد: سرانه نگهداری هر نفر در مراکز شبانه، یک‌میلیون و 500 هزار تومان و در مراکز روزانه بیش از 600 هزار تومان است؛ که در مراکز نگهداری 500 هزار تومان هزینه نگهداری را سازمان به‌عنوان یارانه پرداخت می‌کند و مابقی آن را خانواده‌ها باید تقبل کنند که عمدتا امکان پرداخت آن را ندارند. 

وارثی خاطرنشان کرد: 5010 نفر در استان قزوین به‌صورت ماهیانه مستمری کمک‌هزینه معاش به مبلغ 90 هزار تومان دریافت می‌کنند که مبلغ ناچیزی است. 

وی تأکید کرد: سالانه بیش از 35 میلیارد ریال به‌عنوان حمایت مستمر، ماهانه به این افراد پرداخت می‌شود؛ همچنین بیش از 2 هزار نفر در پشت نوبت دریافت مستمری هستند. 

مدیرکل بهزیستی استان قزوین با اشاره به خدمات پیشگیرانه بهزیستی در حوزه معلولیت گفت: غربالگری بینایی برای جلوگیری از افزایش معلولین نابینا و کم‌بینا انجام می‌شود؛ که در این راستا سال گذشته 48 هزار و 300 نفر در سنین سه تا شش سال غربالگری شدند. 

وی با اشاره به پوشش 78 درصدی طرح غربالگری بینایی در سال گذشته ادامه داد: از آمار یاد شده، 240 نفر مشکوک به کم‌بینایی و نابینایی شناسایی و به مراکز تخصصی ارجاع شدند. 

وارثی عنوان کرد: یکی دیگر از اقدامات پیشگیرانه بهزیستی، اجرای غربالگری شنوایی است که سال گذشته با پوشش 76 درصدی، 17 هزار و 495 نوزاد در بدو تولد در بیمارستان‌های استان بررسی اولیه شنوایی شدند که 39 نفر برای کاشت حلزون معرفی شدند. 

انجام غربالگری ژنتیک برای 1500 زوج
وی در ادامه گفت: یکی از مشکلات جدی استان قزوین در مناطق روستایی، ازدواج‌های فامیلی و عدم آگاهی خانواده‌ها با معلولیت‌های حاصل از ژنتیک است؛ که در این زمینه به 4 هزار و 270 نفر از مراجعه کنندگان، مشاوره ژنتیک ارائه شد تا ازدواج‌ها با دقت و هوشیاری بیشتر صورت گیرد. 

مدیرکل بهزیستی استان قزوین افزود: انجام غربالگری ژنتیک برای 1500 زوج یکی دیگر از اقدامات بهزیستی استان در سال گذشته است که این امر در کاهش آمار معلولیت ناشی از ازواج‌های فامیلی، نقش موثری خواهد داشت. 

وی تصریح کرد: یکی از برنامه‌های جدی بهزیستی در جهت افزایش آگاهی جامعه نسبت به بیماری‌های ژنتیکی، آگاه‌سازی خانواده‌هاست که توسط بخش خصوصی انجام می‌شود و در این راستا در سطح مدارس، 35996 نفر مورد آموزش قرار گرفتند که با توجه به کمبود اعتبارات فقط 4.3 دهم درصد جمعیت استان را توانستیم تحت پوشش خدمات آگاه‌سازی قرار دهیم. 

وارثی با اشاره به مشکلات آگاه سازی و پیشگیری و غیرقابل کنترل بودن موضوع معلولیت در کشور و استان گفت: در استان جمع‌آوری محصولات باغی به دلیل عدم آگاهی از روش چینش جدید و مدرن محصولاتی همچون گردو و گیلاس، هرساله موجب ایجاد معلولیت می‌شود به طوری که 20 تا 30 نفر هر سال دچار ضایعه نخاعی و یا ضربه مغزی می‌شوند که آمار سنگینی است. 

مدیرکل سازمان بهزیستی استان قزوین تصریح کرد: حوادث جاده‌ای و تصادفات نیز در نتیجه ایمن نبودن جاده‌ها و خودروها، هرسال موجب افزایش جامعه هدف بهزیستی نه فقط در حوزه معلولیت بلکه در بخش افراد بی‌سرپرست و زنان سرپرست خانوار می‌شود که امیدواریم متولیان امر به این موضوع توجه جدی داشته باشند.

وی بیان کرد: یکی دیگر از مسائلی که با آن مواجه هستیم، عدم آگاهی خانواده‌ها و برخورد سنتی آنها با ازدواج‌هاست که در مناطق روستایی همچنان اتفاق می‌افتد. 

وارثی با اشاره به خدمات حوزه توانمندسازی خاطرنشان کرد: یکی از اصلی‌ترین خدمات بهزیستی، پس از خدمات توانبخشی موضوع توانمندسازی است که در این حوزه با توجه به تفاهم‌نامه‌ای که با سازمان فنی و حرفه‌ای داریم، آموزش مهارت‌های لازم حرفه‌ای به صورت رایگان به جمعیت هدف ارائه می‌شود.

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای بحث اشتغال معلولین عنوان کرد: بیش از 10 میلیارد تومان اعتبار جهت اشتغال معلولان اختصاص داده شده است و افراد معلول و نیازمند به اشتغال، می‌توانند با مراجعه به اداره بهزیستی از تسهیلات با کارمزد 4 درصد برخوردار شوند. 

مدیرکل سازمان بهزیستی استان قزوین ادامه داد: فقط افرادی می‌توانند از این تسهیلات استفاده کنند که بیکار بوده و در گذشته از بهزیستی تسهیلات دریافت نکرده و صاحب یک مهارت باشند. 

وی تصریح کرد: سازمان بهزیستی یکی از دستگاه‌هایی است که بیشترین معلول را در دستگاه دولتی خود جذب کرده است؛ نه تنها در بخش دولتی که در بخش خصوصی نیز اولویت داریم. 

شناسایی 201 خانواده دارای بیش از دو معلول در استان 
وارثی خاطرنشان کرد: 3370 مسکن برای معلولان ساماندهی شده و 1700 مسکن نیز واگذار شده است؛ چراکه مسکن عامل بسیار مهمی در توانمندسازی است. 

وی ادامه داد: خانواده‌های دارای دو معلول در سال گذشته در اولویت بهزیستی قرار گرفتند که در این راستا 201 خانواده دارای بیش از دو معلول و فاقد مسکن شناسایی شدند که 60 واحد واگذار شد و مابقی آن نیز تا پایان سال آینده، واگذار می‌شود. 

مدیرکل سازمان بهزیستی استان قزوین عنوان کرد: در سطح روستاهای استان نیز 59 خانواده دارای بیش از دو معلول شناسایی شدند و 22 واحد آماده و واگذار شده و مابقی آن تا پایان سال 97 واگذار می‌شود. 

وی تصریح کرد: 460 معلول تحت پوشش بهزیستی دارای تحصیلات آکادمیک و دانشگاهی هستند و در سال گذشته از سازمان بهزیستی کمک هزینه تحصیلی دریافت کردند که در این زمینه بیش از 400 میلیون تومان کمک هزینه تحصیلی پرداخت شد. 

انتهای پیام/

,
,
,
,
,
, پوشش 78 درصدی طرح غربالگری بینایی در سال گذشته ,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, انجام غربالگری ژنتیک برای 1500 زوج,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, شناسایی 201 خانواده دارای بیش از دو معلول در استان,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه