اخبار داغ

در میزگرد «نقد و برسی عملکرد دولت تدبیر و امید» در دانشگاه ها مطرح شد؛

گم‌شدن فریاد عدالت‌خواهی دانشجویان در میان هوچی‌گری‌ تشکل‌های یک‌بار مصرف/دانشجو؛ موذن جامعه یا پیاده نظام سیاسیون حامی دولت؟

گم‌شدن فریاد عدالت‌خواهی دانشجویان در میان هوچی‌گری‌ تشکل‌های یک‌بار مصرف/دانشجو؛ موذن جامعه یا پیاده نظام سیاسیون حامی دولت؟
به مناسبت روز دانشجو میزگرد «نقد و بررسی عملکرد دولت تدبیر و امید در دانشگاه‌ها» و «آسیب‌شناسی جنبش دانشجویی» با حضور تعدادی از فعالان دانشجویی دانشگاه‌های اراک برگزار شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛  به نقل از نسل فردا؛ به مناسبت 16 آذر و روز دانشجو میزگرد نقد و بررسی عملکرد دولت تدبیر و امید در دانشگاه‌ها و آسیب‌شناسی جنبش دانشجویی با حضور تعدادی از فعالان دانشجویی دانشگاه‌های اراک در دفتر پایگاه خبری نسل فردا برگزار شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,  به نقل از , نسل فردا, نسل فردا, ؛ به مناسبت 16 آذر و روز دانشجو میزگرد نقد و بررسی عملکرد دولت تدبیر و امید در دانشگاه‌ها و آسیب‌شناسی جنبش دانشجویی با حضور تعدادی از فعالان دانشجویی دانشگاه‌های اراک در دفتر پایگاه خبری نسل فردا برگزار شد.,

یکی از فعالان دانشجویی دانشگاه آزاد اراک:

, یکی از فعالان دانشجویی دانشگاه آزاد اراک:,

مسئولان منفعل بودن دانشجو را می‌خواهند

, مسئولان منفعل بودن دانشجو را می‌خواهند, مسئولان منفعل بودن دانشجو را می‌خواهند,

رامین خان‌بابایی، یکی از فعالان دانشجویی دانشگاه آزاد اراک در این میزگرد با اشاره به اینکه برخی مسئولان، منفعل بودن دانشجو را می‌خواهند، گفت: در بسیاری از دانشگاه های کشور شاهد این هستیم که مسئولان خنثی بودن را از دانشجو انتظار دارند و به دنبال این هستند که دانشجو به موضوعات دیگر سرگرم باشد تا آن آرمان‌خواهی و مطالبه گری انجام نشود.

,

,

, , , ,

برگزاری نمایشی روز دانشجو با حضور رئیس جمهور در خفقان کامل

, برگزاری نمایشی روز دانشجو با حضور رئیس جمهور در خفقان کامل, برگزاری نمایشی روز دانشجو با حضور رئیس جمهور در خفقان کامل,

وی در همین رابطه ادامه داد: در اخبار شاهد بودیم که مراسم نمایشی روز دانشجو با حضور آقای روحانی در دانشگاه سیستان و بلوچستان چه خفقانی را در این دانشگاه و در پی آن در سایر دانشگاه‌های کشور حاکم کرد.

,

بسیاری از تشکل‌های دانشجویی فقط رنگ و بوی ابزاری به خود گرفته‌اند

, بسیاری از تشکل‌های دانشجویی فقط رنگ و بوی ابزاری به خود گرفته‌اند, بسیاری از تشکل‌های دانشجویی فقط رنگ و بوی ابزاری به خود گرفته‌اند,

خانبابایی با بیان اینکه جنبش دانشجویی از مسیر اصلی خود فاصله گرفته است، تصریح کرد: متاسفانه جنبش دانشجویی از آن آرمان‌خواهی فاصله گرفته است تا جایی که امروز بسیاری از تشکل‌های دانشجویی رنگ و بوی ابزاری به خود گرفته‌اند.

,

رشد قارچ گونه تشکل های یکبار مصرف با هدف پادویی برخی سیاسیون

, رشد قارچ گونه تشکل های یکبار مصرف با هدف پادویی برخی سیاسیون, رشد قارچ گونه تشکل های یکبار مصرف با هدف پادویی برخی سیاسیون,

مسئول بسیج دانشجویی دانشکده فنی دانشگاه آزاد اراک به مسئله تشکل‌های یکبار مصرف اشاره کرد و افزود: تشکل‌های یکبار مصرف که در مقطع زمانی خاصی قارچ گونه رشد می‌کنند، در بزنگاه‌های انتخاباتی ایجاد می‌شوند تا نقش پادوی سیاسی را ایفا و مقاصد و اهداف جریانی خاص را تامین کنند.

,

خانبابایی ادامه داد: امروز برخی تشکل‌های دانشجویی در جامعه ما مسائلی همچون خشونت علیه زنان و حقوق شهروندی را بزرگنمایی می‌کنند، حال جای تامل است که خط دهی و هدایت چنین موضوعاتی از کجا سرچشمه می‌گیرد و چه مقاصدی در پی آن نهفته است.

,

وی بیان کرد: در همین استان مرکزی و شهر اراک که استاندار سابق و بسیاری از مسئولان در حالی از حقوق شهروندی صحبت می‌کنند که حق قشر کارگری در این استان تضییع‌ شده است؛ حال اگر ما بخواهیم به این مسئله ورود کنیم آیا برچسب تندروی نخواهیم خورد؟

,

دوقطبی کردن تشکل های دانشجویی، هدف برخی از مسئولان

, دوقطبی کردن تشکل های دانشجویی، هدف برخی از مسئولان, دوقطبی کردن تشکل های دانشجویی، هدف برخی از مسئولان,

وی با اشاره به تشکیل دوقطبی کاذب تشکل موافق و مخالف دولت گفت: دولت ملاک نیست و بلکه آرمان ملاک است. دانشجو باید برای عدالت‌خواهی و آرمان‌خواهی واقعی مطالبه‌گری کند؛ نه اینکه حافظ منافع احزاب در دانشگاه باشد، اما متاسفانه برخی از مسئولان دانشگاه ها به این دو قطبی کاذب دامن می زنند.

,

این فعال دانشجویی دانشگاه آزاد اراک با اشاره به مسئله ارتباط صنعت با دانشگاه و انتقاد از وضع موجود گفت: در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ارتباط صنعت با دانشگاه مورد تاکید قرار گرفته است، اما این امر در استان مرکزی به عنوان یک استان صنعتی به خوبی اجرا نشده است. بی شک هنگامی که در 6 ماهه اول سال اقتصاد مقاومتی همه مسئولان و حتی مدیر ارشد استان به دنبال بازی‌های انتخاباتی و ابقای خود بودند، عملکرد مطلوبی در حوزه اقتصاد مقاومتی حاصل نخواهد شد.

,

دبیر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه اراک:

, دبیر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه اراک:,

پایمال شدن حقوق کارگری در دولت شعار و وعده‌ها

, پایمال شدن حقوق کارگری در دولت شعار و وعده‌ها, پایمال شدن حقوق کارگری در دولت شعار و وعده‌ها,

علی مستعلی، دبیر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه اراک ضمن انتقاد از شعارهای توخالی دولت به ویژه در برخورد با دانشگاه‌ها گفت: خیلی عجیب است که قبل از انتخابات قشر فرهیخته و تحصیل‌کرده در کشور بشدت موردحمایت قرار می‌گیرند اما بعد از آن رها شوند.

,

,

, , , ,

وی خاطرنشان کرد: شعارها و کلیدواژه‌هایی که دولت‌های اصلاحات تابه‌حال از آن استفاده کرده‌اند کاملا نتیجه عکس داشته است؛ نتیجه شعار های اعتدال، تدبیر و امید و جامعه کارگری که منجر به رای میلیونی می‌شود امروز در استان مرکزی قابل مشاهده است. در حالی دولت تحت عنوان حمایت از جامعه کارگری و استفاده از عکس کارگران مظلوم رای جمع می‌کند که در این استان صنعتی حقوق کارگران به راحتی پایمال می شود.

,

مستعلی با بیان اینکه شعار «زنده‌باد مخالف من» یک شعار شکیل به نظر می‌رسد، افزود: اگر تحلیلی از وضع موجود دانشگاه‌ها داشته باشیم می‌بینیم در عمل شعار «مرده باد مخالف من» اجرا شده است که این امر موجب رخوت و رکود در دانشگاه‌ها شده است. خیلی وقاحت می‌خواهد از شعارهایی استفاده شود که در عمل عکس آن اجرا می شود.

,

تبدیل کردن دانشجو به پیاده نظام سیاسی دردآور است

, تبدیل کردن دانشجو به پیاده نظام سیاسی دردآور است, تبدیل کردن دانشجو به پیاده نظام سیاسی دردآور است,

وی به پدیده تشکل‌های یک‌بارمصرف طی سالهای اخیر اشاره کرد و گفت: این تشکل ها تقریبا هر دو سال یک بار، همزمان با انتخابات های مجلس و ریاست جمهوری، سر از خواب خرگوشی بر می دارند تا اهداف برخی سیاسیون را در دانشگاه ها پیگیری کنند.

,

دبیر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه اراک در همین رابطه ادامه داد: خیلی دردآور و باعث تاسف است دانشجویی که تحت عنوان موذن جامعه از او یاد می‌شود، تبدیل به پیاده‌نظام سیاسی برای برخی جریان های سیاسی شود یا اینکه صرفا وسیله ای برای رسیدن افرادی به اهداف سیاسی باشد.

,

وی به تاخیر در انتخاب وزیر علوم اشاره کرد و گفت: فکر می‌کردیم این تاخیر در انتخاب وزیر علوم به علت بالا بودن اهمیت این وزارتخانه در دید هیئت دولت و رئیس جمهور است، اما با بررسی فضای دانشگاه از نظر صنفی، علمی، سیاسی و فرهنگی، به نظر می رسد این کار عمدا بوده است تا دانشگاه‌هایی که در طول تاریخ همیشه جریان ساز بوده‌اند این‌چنین با رکود مواجه شوند.

,

افت شدید علمی در دانشگاه‌ها، دانشجو را ناامید کرده است

, افت شدید علمی در دانشگاه‌ها، دانشجو را ناامید کرده است, افت شدید علمی در دانشگاه‌ها، دانشجو را ناامید کرده است,

مستعلی به آرمان‌های عدالت گرایی، کسب علم، و آزادی‌خواهی دانشجو در نگاه رهبری اشاره کرد و گفت: در مورد پیشرفت علمی با بررسی آمار، طی 6 سال اخیر همه دانشگاه های ما از لحاظ علمی رو به افول هستند درحالی‌که در شعارهای دولت، امید به شدت مطرح می شد ولی رکود و افت سطح علمی نشان می‌دهد که امید در میان دانشجو و فضای دانشگاه وجود ندارد.

,

مستعلی، شورای صنفی در برخی دانشگاه‌ها را عامل بروز تنش و اصطحکاک بین دانشجویان عنوان کرد و افزود: در حال حاضر دولت به شدت حامی شوراهای صنفی دانشگاه هاست چراکه این شوراها صرفا ابزاری است برای اینکه دانشجو در مقابل دانشجو قرار گرفته و مطالبه گری از مسئولان به حاشیه رانده شود که این برای آرمان‌های دانشجویی خفت‌بار است.

,

گم شدن فریاد عدالت‌خواهی در میان هوچی‌گری‌های تشکل‌های یک‌بار مصرف

, گم شدن فریاد عدالت‌خواهی در میان هوچی‌گری‌های تشکل‌های یک‌بار مصرف, گم شدن فریاد عدالت‌خواهی در میان هوچی‌گری‌های تشکل‌های یک‌بار مصرف,

وی ادامه داد: آزادی‌خواهی و عدالت‌گرایی جای خود را به هوچی‌گری همین تشکل‌های قارچ‌گونه داده است.

,

دبیر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه اراک همچنین با تاکید بر حفظ انسجام و اتحاد تشکل‌های انقلابی در دانشگاه‌ها خاطرنشان کرد: تحرکات مقطعی برخی تشکل ها نباید باعث شود تشکل‌های انقلابی از آرمان‌های خود جا مانده و گسسته شوند. اتحاد بین تشکل‌های انقلابی و ترسیم نقشه راه سبب دست‌یابی هرچه سریعتر تشکل‌های انقلابی در رسیدن به آرمان‌ها می شود.

,

فعال دانشجویی دانشگاه اراک:

, فعال دانشجویی دانشگاه اراک:,

بخش اعظمی از انفعال جنبش دانشجویی ناشی از سیاست های اعمالی دولت در دانشگاه هاست

, بخش اعظمی از انفعال جنبش دانشجویی ناشی از سیاست های اعمالی دولت در دانشگاه هاست, بخش اعظمی از انفعال جنبش دانشجویی ناشی از سیاست های اعمالی دولت در دانشگاه هاست,

علیرضا کاظمی فعال دانشجویی دانشگاه اراک نیز ضمن انتقاد از رخوت و رکود حاکم بر جنبش دانشجویی گفت: بخش بزرگی از انفعال جنبش‌های دانشجویی به سیاست‌های اعمالی دولت در دانشگاه‌ها برمی‌گردد چراکه در مرحله اول به دنبال خنثی کردن جنبش دانشجویی هستند و در مرحله بعد نیز چنانچه قرار است اتفاقی در دانشگاه رقم بخورد باید به نحوی مدیریت‌شده شکل بگیرد.

,

,

, , , ,

وی تصریح کرد: برخی احزاب حامی دولت هستند که عمدتا تعدادی از آن ها در دانشگاه ها فعالیت می کنند و همین امر سبب شده تا فضای دانشگاه به راحتی توسط عوامل بیرونی مدیریت شود. همین مسئله علاوه بر اینکه فضای دانشگاه را اسیر سیاسی بازی‌ها می‌کند، موجب انفعال جنبش دانشجویی نیز می شود.

,

کاظمی با اشاره به ادعای رئیس‌جمهور مبنی بر ایجاد فضای باز و آزاد در دانشگاه‌ها گفت: فضای آزادی که دولت مدعی ایجاد آن در دانشگاه‌هاست بیشتر معطوف به احزاب و جریاناتی است که به فضای دانشگاه ورود کرده و تشکل‌های دانشجویی را خط دهی کنند تا از تریبون دانشگاه بهره ببرند.

,

کاظمی بابیان اینکه ضریب تأثیرگذاری جنبش دانشجویی در سطح جامعه به‌واسطه‌ی نفوذ عناصر و احزاب سیاسی  در بدنه‌ی برخی تشکل‌های دانشجویی کاهش پیداکرده است، گفت: احزاب سیاسی با سوءاستفاده از احساسات و هویت دانشجو از هیچ تلاشی برای تخریب فضای دانشگاه دریغ نمی‌کنند که همنوایی دانسته یا نادانسته برخی مسئولان دانشگاه‌ها بسیار جای تامل دارد.

, .,

بازی های سیاسی دامن گیر شوراهای صنفی است

, بازی های سیاسی دامن گیر شوراهای صنفی است, بازی های سیاسی دامن گیر شوراهای صنفی است,

این فعال دانشجویی دانشگاه اراک با اشاره به مسئله شوراهای صنفی و سخنان نماینده این شورا در مراسم روز دانشجو در حضور رئیس‌جمهور افزود: متاسفانه این روزها سیاسی بازی دامن شوراهای صنفی را نیز گرفته و هدف اصلی این شورا را تحت‌الشعاع قرار داده است و علیرغم بالابودن مشکلات صنفی در دانشگاه ها، شاهد نقش منفعلانه این شورا در حل مشکلات صنفی دانشجویان هستیم.

,

دبیر سابق شورای صنفی دانشگاه اراک:

, دبیر سابق شورای صنفی دانشگاه اراک:,

لزوم آسیب شناسی هرساله جنبش های دانشجویی

, لزوم آسیب شناسی هرساله جنبش های دانشجویی, لزوم آسیب شناسی هرساله جنبش های دانشجویی,

سجاد مولوی، دبیر سابق شورای صنفی دانشگاه اراک نیز با اشاره به سیاست زدگی و عدم ارتباط جریان دانشجویی با مردم گفت: در شرایط فعلی باید جنبش دانشجویی را هر ساله بررسی و آسیب شناسی کرد و این‌طور نباشد که جنبش های دانشجویی تنها نسل به نسل یا هر دهه تحلیل شود.

,

,

, , , ,

وی با تاکید بر اینکه در بررسی جنبش دانشجویی باید دو رویکرد خود انتقادی و آسیب‌شناسی را در نظر گرفت افزود: این نکته از منظر هر دو رویکرد قابل توجه است. باید دید چگونه است که به عنوان مثال یک دانشگاه 10 سال پیش با وجود کمتر بودن تعداد دانشجوها نقش‌‌آفرینی ویژه ای در جامعه داشته است ولی امروز به صورت قابل توجهی از این نقش آفرینی کاسته شده است.

,

بازگشایی نمایشی شوراهای صنفی در دانشگاه ها/نگاه ناثواب مسئولان دست این شورا را بسته است

, بازگشایی نمایشی شوراهای صنفی در دانشگاه ها/نگاه ناثواب مسئولان دست این شورا را بسته است, بازگشایی نمایشی شوراهای صنفی در دانشگاه ها/نگاه ناثواب مسئولان دست این شورا را بسته است,

مولوی با اشاره به اینکه شوراهای صنفی تنها در ظاهر در دانشگاه ها بازگشایی شدند، گفت: شوراهای صنفی طی سال‌های اخیر مجددا در دانشگاه‌های کشور ایجاد شدند تا بعدها در رزومه دولت بنویسند که شوراهای صنفی بازگشایی شد، اما نوع نگاه مسئولان، این شورا را در عمل به رسالت هایش دست بسته نگه داشته است.

,

این فعال دانشجویی دانشگاه اراک در رابطه با مقوله ارتباط صنعت با دانشگاه و موانع پیش روی آن نیز گفت: متاسفانه هم صنایع و هم مجموعه‌های دانشگاهی و مراکز آموزشی-پژوهشی ما منافع خود را دنبال می‌کنند و در این‌ بین تفاهم و تعهد متقابلی با سهم مساوی طرفین صورت نمی‌گیرد و همین امر یکی از موانع شکل‌گیری ارتباط مستحکم صنعت با دانشگاه است.

,

مسئول سابق بسیج دانشجویی دانشگاه اراک:

, مسئول سابق بسیج دانشجویی دانشگاه اراک:,

خنثی‌بودن دانشگاه و دانشجو، معیار موفق‌بودن مدیران در ارزیابی‌های وزارت علوم

, خنثی‌بودن دانشگاه و دانشجو، معیار موفق‌بودن مدیران در ارزیابی‌های وزارت علوم, خنثی‌بودن دانشگاه و دانشجو، معیار موفق‌بودن مدیران در ارزیابی‌های وزارت علوم,

محمدرضا شفیع‌زاده، مسئول سابق بسیج دانشجویی دانشگاه اراک ضمن انتقاد از سیاست‌های حاکم بر فضای دانشگاه و تاثیر پذیری جنبش دانشجویی از آن گفت: طبق تجربه، مدیران دانشگاه معتقدند دانشگاه باید فضای آرامی داشته باشد و هر مطالبه گری و حرکتی را به این بهانه مسکوت می گذارند. در عمل هر مسئولی که دانشگاه خنثی‌تری داشته باشد در نگاه وزرات علوم و دولت موفق‌تر است.

,

,

, , , ,

واقعه 16 آذر سال 32 را به درستی واکاوی نکرده ایم 

, واقعه 16 آذر سال 32 را به درستی واکاوی نکرده ایم , واقعه 16 آذر سال 32 را به درستی واکاوی نکرده ایم ,

وی با تاکید بر اینکه برخی مسئولان برای حفظ جایگاه خود با مطالبه گری دانشجویان مقابله می کنند، تصریح کرد: دانشجو در سال های 32 و 57 برای آرمان‌خواهی مقابل گلوله ایستادگی کرد. در آبان سال 58 انقلاب دوم را رقم زد و در دنیا تأثیر گذاشت. همچنین در صحنه جبهه و جنگ خوش درخشید اما برخی نگاه ها و تفکرات منفعت‌طلبانه موجب شد تا دانشگاه های ما همانند نسل های گذشته تاثیرگذار نباشند.

,

شفیع زاده خاطر نشان کرد: دانشجویان و حتی بسیاری از مسئولین فرهنگی ما از مطالعه تهی شده‌اند. اکنون به سمتی رفته‌ایم که برای روز دانشجو فقط جشن می‌گیریم و این واقعه تاریخی را به درستی واکاوی نکرده‌ایم.

,

مسئول سابق بسیج دانشجویی دانشگاه اراک با گله‌مندی از شکل‌گیری و فعالیت مقطعی تشکل‌های دانشجویی گفت: بیشتر تشکل‌های دانشجویی فعالیت‌شان عمر کوتاهی دارد و تنها به دوره انتخابات محدود هستند.

,

وی افزود: تشکل‌ها تنها در فعالیت‌های سیاسی مشارکت دارند و متاسفانه فعالیت غیرسیاسی را از این تشکل‌ها در فضای آموزشی دانشگاه شاهد نبوده‌ایم. در شرایط موجود هم که متاسفانه دانشجو استقلال خود را از دست داده است.

,

شفیع زاده با تاکید بر اینکه بایستی از کنترل و نظارت احزاب بر دانشگاه جلوگیری شود، گفت: به جای اینکه شاهد جریان سازی از پایین به بالا باشیم و دانشجو به احزاب خط دهند متاسفانه این احزاب هستند که فضای دانشگاه‌ها را هدایت می‌کنند.

,

ترویج گفتمان انقلاب یکی از مطالبات مقام معظم رهبری

, ترویج گفتمان انقلاب یکی از مطالبات مقام معظم رهبری, ترویج گفتمان انقلاب یکی از مطالبات مقام معظم رهبری,

مسئول سابق بسیج دانشجویی دانشگاه اراک با انتقاد از فضای نقد موجود در دولت تدبیر و امید گفت: وقتی تنها شاهد سخنرانی دانشجویان گزینش شده در حضور رئیس‌جمهور باشیم یعنی اینکه در دولت فضای نقد وجود ندارد؛ مسئولین از فضای رخوت در دانشگاه‌ها و سرگرم کردن دانشجو به مسائل حاشیه‌ای بهترین بهره‌برداری را می‌کنند.

,

وی ادامه داد: متاسفانه امروزه توجه به مسائل علمی در دانشگاه‌های ما مورد غفلت قرار گرفته است به طوریکه در دانشگاه‌های استان مرکزی بحث علم یا تعطیل است یا اینکه در اولویت قرار ندارد اگرچه شعارهای خوبی در این زمینه عنوان می‌شود ولی در عمل شاهد این مهم نیستیم.

,

شفیع زاده با تأکید ترویج گفتمان انقلاب در دانشگاه‌ها یکی از مطالبات مقام معظم رهبری است، گفت: باید توجه کنیم که در مرحله دولت سازی اسلامی قرار داریم و اگر جنبش دانشجویی در این زمینه فعال عمل کند، دانشگاه به رشد دست پیدا می‌کنند و مطمئنا جامعه نیز روندی متعالی را می‌پیماید.

,

 

,

,

, , , ,

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی اراک:

, مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی اراک:,

نقش فعال عناصر، در برنامه های جنبش دانشجویی تعریف نشده است

, نقش فعال عناصر، در برنامه های جنبش دانشجویی تعریف نشده است, نقش فعال عناصر، در برنامه های جنبش دانشجویی تعریف نشده است,

محمدرضا مختاری مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی اراک عدم برنامه‌ریزی درست را یکی از مشکلات تشکل‌های دانشجویی عنوان کرد و گفت: دانشجوی دغدغه‌مند کم نیست ولی اینکه نقش فعال عناصر در سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌های جنبش دانشجویی تعریف‌ نشده یکی از نقایص اساسی تشکل‌ها است.

,

وی خاطرنشان کرد: یک تشکل دانشجویی برای اعضای خود ولو اینکه تعداد معدودی هم باشند باید هویت تعریف کرده و برای آن برنامه‌ریزی‌های بلندمدت، میان‌مدت و کوتاه‌مدت انجام دهد تا بتواند در فضای دانشگاه اثرگذار باشد.

,

a (42) a (88) a (104) a (127) a (173)

, a (42), a (42), a (42), , a (88), a (88), a (88), , a (104), a (104), a (104), , a (127), a (127), a (127), , a (173), a (173), a (173), ,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه