اخبار داغ

گزارش؛

طرح کاهش میزان شیوع اضافه وزن و چاقی در زنان میانسال تویسرکان، در مجمع بسیج تصویب شد

طرح کاهش میزان شیوع اضافه وزن و چاقی در زنان میانسال تویسرکان، در مجمع بسیج تصویب شد
یکی از طرح های ارائه شده در مجمع بسیج تویسرکان، کاهش میزان شیوع اضافه وزن و چاقی در زنان میانسال این شهرستان بود که با توجه به ارائه راهکارهای مناسب از سوی طراحانش مورد تأیید مجمع قرار گرفت.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از رودآور؛ عصر روز گذشته؛ مجمع بسیج تویسرکان در سالن هلال احمر این شهرستان  برگزار و سه طرح توسط بسیحیان مطرح  و به رای گذاشته شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, رودآور,

یکی از این طرح ها کاهش میزان شیوع اضافه وزن و چاقی در زنان میانسال شهرستان تویسرکان در سال 1396 بود که توسط  «زهرا ذبده» مسئول بسیج جامعه پزشکی تویسرکان و با همکاری و همیایری تنگاتنگ خانم ها؛ نورعلیی جاودان، صفاری و آزادی نوشته شده است در جمع مورد قبول واقع شد. در این جلسه نیز مفتح، نماینده مردم تویسرکان در مجلس شورای اسلامی، فرماندار و دیگر مسئولان شهرستانی نیز حضور داشتند.

,

در این باره مسئول بسیج جامعه پزشکی تویسرکان در گفت و گو با خبرنگار رودآور؛ گفت: چاقی وضعیت پزشکی است که بافت چربی بیش از حد طبیعی در بدن فرد انباشته شده باشد، انباشت بیش از حد چربی می تواند باعث پسرفت شاخص های سلامتی از جمله کاهش میانگین طول عمر و یا کاهش کیفیت زندگی شود.

,

وی اظهار کرد: امروزه چاقی یکی از معضلات بهداشتی و عوامل خطر برای بروز بسیاری از بیماری ها است، ارتباط اضافه وزن و چاقی با بسیاری از بیماری های غیر واگیر مزمن همانند دیابت،بیماری های قلبی عروقی،برخی از سرطان ها و بیماری های تنفسی دیده شده است.

,

مسئول بسیج جامعه پزشکی تویسرکان افزود: همان طور که می دانیم دیابت و بیماری ها قلبی و عروقی مسئول 60% از مرگ های سال 2005 در جهان را به خود اختصاص دادند، شیوع اضافه وزن، چاقی و چاقی شکمی در مردان بیشتر از زنان است و این نسبت در متاهلین نسبت به مجردها و افراد با سن بالاتر و شهری ها نسبت به روستاییان بیشتر است.

,

ذبده تصریح کرد: اهمیت چاقی و اضافه وزن در زنان بیشتر از مردان است، چرا که یک زن به عنوان مادر، فرهنگ غذایی و سبک زندگی را به نسل بعد از خود منتقل می کند و از طرفی عوارض چاقی و اضافه وزن در زنان باردار و برای کودکان آن ها در طی سال های متمادی بیش از افرادیست که دارای وزن نرمال هستند.

,

وی عنوان کرد: عوارض سیستم قلبی و عروقی از جمله پرفشاری خون و بیماریهای قلبی و عروقی، اختلالات متابولیکی مانند دیابت نوع 2، اختلالات چربی و کبد چرب، اختلالات دستگاه حرکتی همچون اختلالات مفصلی به خصوص زانو، بیماری های بدخیم همانند افزایش ریسک بروز انواع سرطان ها  و عوارض عصبی و روانی از جمله از دست دادن اعتماد به نفس، درونگرائی و گریز از اجتماع جز آسیب های اصلی چاقی است.

,

مسئول بسیج جامعه پزشکی تویسرکان همچنین رژیم غذائی، معافیت جسمانی، وضعیت سوخت و ساز را علل اصلی چاقی و اضافه وزن برشمرد و گفت:  چاقی به نوبه خود تحت تاثیر ویژگی های ژنتیکی نیز قرار دارد.

,

ذبده افزود: یکی از مشکلات پیش روی عدم همسوئی آموزش های بهداشتی به گروه های هدف در جامعه است که راهکار آن می تواند هماهنگی با سپاه ناحیه شهرستان برای استفاده از پتانسیل های آموزشی مراکز بهداشتی درمانی به منظور همسو شدن مطالب آموزشی ارائه شده توسط مروجین و مبلغین محترم در مساجد و پایگاه ها و عدم سردرگمی افراد جامعه و نیز برگزاری مجدد کلاس های اموزشی برای پرسنل بهداشتی باشد.

,

وی اظهار کرد: هماهنگی با اداره تربیت بدنی برای هماهنگی با باشگاه های ورزشی در راستای ارائه سانس های مناسب شاغلین، هماهنگی با فرمانداری برای اختصاص پاس ورزشی به خانم های شاغل می تواند راهکاری برای مشکل عدم تحرک مفید و فعالیت بدنی باشد.

,

مسئول بسیج جامعه پزشکی تویسرکان با بیان اینکه یکی از مشکلات و زمینه سازهای بروز چاقی عدم آگاهی مردم نسبت به اصول صحیح تغذیه سالم است، گفت: در این باره هماهنگی ادارات مختلف با واحد تغذیه شبکه بهداشت و درمان برای برگزاری هرگونه جشنواره غذائی قبل از برگزاری، هماهنگی با ادارات مختلف برای در اختیار قرار دادن  پمفلت های آموزشی و توزیع پمفلت ها ی تهیه شده توسط اداره پست شهرستان به ادارات مختلف می تواند راه حلی برای حل این مشکل باشد.

,

ذبده تصریح کرد: البته در این حوزه می توان از افزایش تعداد جلسات کمیسیون بانوان فرمانداری  در مورد آموزش به بانوان شهرستان در مورد تغذیه و سلامت غذائی، برگزاری همایش سلامت با همکاری ستاد شبکه بهداشت وفرمانداری، برگزاری دوره های آموزشی ویژه عموم مردم با هماهنگی کلیه ادارات و برگزاری مسابقات کتابخوانی در زمینه سلامت در بین ادارات و در صورت امکان به صورت کلاس ضمن خدمت هم محاسبه شود، بهره مند شد.

,

, ,

وی ادامه داد: برای حل مشکل افزایش تعداد اماکن تهیه و توزیع غذاهای ناسالم هم در این طرح راهکارهایی ارائه شده است که از جمله آن هماهنگی با اتاق اصناف برای برپائی مرکز تهیه و توزیع غذاهای سالم همانند عدسی، خوراک لوبیا، آش های سنتی و تهیه نان های مغذی است.

,

مسئول بسیج جامعه پزشکی تویسرکان تصریح کرد: نظارت بر عدم افزایش تعداد مرکز تهیه و توزیع  فست فود ها که از اتاق اصناف خواسته می شود که این مراکز اضافه نشود و هماهنگی با واحد بهداشت محیط و مرکز بهداشت به منظور نظارت بیشتر به نوع و میزان روغن و نمک مصرفی دراماکن تهیه و توزیع غذا هم می تواند جزء راهکارهای حل مشکل آخر باشد.

,

ذبده با اشاره به اینکه در حال حاضر در شهرستان تویسرکان فقط 3 نانوائی به صورت نان سبوس دار تهیه و در اختیار مردم قرار داده می شود، اظهار کرد: افزایش تعداد نانوائی هائی سبوس دار در سطح شهرستان که از اداره صنعت، معدن و تجارت خواسته می شود که تعداد نانوائی هائی که نان سبوس دار ارائه می کنند را بیشتر کنند.

,

وی توصیه کرد: که لبنیات سنتی سطح شهرستان با توجه به در صد بالای چربی لبنیات پر چرب کمتر مصرف شود. 

,

به گزارش رودآور؛ فلسفه تشکیل مجمع عمومی بسیج بهره مندی از اجتماع و ظرفیت صاحبنظران، ایده پردازان و نخبگان تویسرکان در شناسایی مشکلات و معظلات شهرستان در راستای ارائه راهکارهای مفید و ارزشمند برای رفع آن مشکلات و در نهایت پیشرفت همه جانبه شهرستان است.که در این حوزه بسیج شهرستان تویسرکان فعالیت های چشم گیری داشته است از جمله طرح ایجاد "بوستان معرفتی" در مجمع بسیج تویسرکان، بود که اردیبهشت ماه سال گذشته با هدف ترغیب و تشویق خانواده ها در راستای گام برداشتن به سوی آشنایی و عملیاتی کردن آموزه های دینی در زندگی فردی و اجتماعی طرح "بوستان معرفتی" در مجمع بسیج شهرستان تویسرکان تصویب شد.

, طرح ایجاد "بوستان معرفتی" در مجمع بسیج تویسرکان،,

انتهای پیام/

,

 

,

 

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه