اخبار داغ

توصیه کارشناس اصلاح طلب؛ایران گروه های خوشبین به غرب و آمریکا را آگاه سازد

توصیه کارشناس اصلاح طلب؛ایران گروه های خوشبین به غرب و آمریکا را آگاه سازد
مشاور مرحوم هاشمی رفسنجانی بیان داشت: به نظرم با یک روشنگری با مسئله اعلام بیت المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل برخورد کرد، این تنها مسئله ای است که خوشبختانه توافقی بین کشورهای عربی منطقه و جمهوری اسلامی ایران و بقیه گروه های فلسطینی مانند محمود عباس که به نزدیکی با غرب خوش بین بودند است باید از این فضای موقت و محدود در رسیدن به هدف مورد نظر استفاده کرد و با یک دیپلماسی قوی این گروه های فلسطینی خوشبین به غرب را به فاصله گرفتن با غرب و آمریکا تشویق کرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به  نقل از پایگاه انقلاب نیوز،کاخ سفید درروز چهارشنبه بیت المقدس را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت شناخت.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, انقلاب نیوز,

روز سه شنبه گذشته  رهبران کشورهای عربی به دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا هشدار دادند، اگر ترامپ این کار را عملی کند و موجب انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به بیت المقدس شود کار بسیار خطرناکی کرده است.
,
,

اعلام بیت المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل واکنش های اعتراضی بسیاری را در پی داشت.
,
,
 
,
تصمی ترامپ یک تصمیم جهانی نیست
, تصمی ترامپ یک تصمیم جهانی نیست,
 
,

در این زمینه غلامعلی رجائی کارشناس مسائل سیاسی و بین المللی در گفتگو با خبرنگار انقلاب نیوز اظهار داشت: با این تصمیم ترامپ  و به رسمیت شناخت بیت المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل اتفاق مهمی رخ داد، اما این تصمیم یک تصمیم جهانی نیست، زیرا این تصمیم را ترامپ اعلام کرد و آنطوری کی ریکس تیلرسون وزیر امور خارجه آمریکا گفت از ساعات اولیه حضور دولت ترامپ در کاخ سفید یک تیم روی مسئله انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به بیت المقدس کار می کردند.
,
, انقلاب نیوز,
 
,

وی بیان داشت: تیلرسون در یک عبارت معنی داری اعلام کرد آن تیم ،وی(تیلرسون) را نیز در جریان این مسئله قرار می دادند یعنی این تصمیم وزارت خارجه آمریکا هم نبوده! قاعدتا این باید تصمیم  در مرکز دیپلماسی کاخ سفید یعنی وزارت خارجه گرفته شود این نکته مهمی است.
,
,

مشاوره رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: مسئله بعدی اینکه ما می بینیم که واکنش های مخالفت با این تصمیم هم اروپا را در بر گرفته و خانم موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کردند که وارد یک دوره تاریک و سیاه می شویم و هم عربستانی که سیصد /چهارصد میلیار دلار از آمریکا اسلحه خرید اعلام تاسف کرد از این اظهارات خام و ناشیانه و نا پخته ترامپ و اعلام کرد که نقش بی طرفانه تاریخی آمریکا با این کار از بین می رود ، البته آمریکا هیچ وقت در رابطه با اسرائیل بی طرف نبوده است.
,
,
 
,
آمریکا معاهده سازمان ملل را نیز نقض کرد
, آمریکا معاهده سازمان ملل را نیز نقض کرد,

رجائی تصریح کرد: تصمیم لجوجانه  ترامپ مخالفت کشورهای جهان عرب را به دنبال داشت در صدر همه این ها این کار ترامپ بی اعتنایی به سازمان ملل است، باید در نظر بگیریم این تصمیمات آخرین صلح و معاهده آتش بس اسرائیل ها و فلسطینی ها که  مربوط به معاهده اسلو در سال1993 میلادی که  تحت نظارت سازمان ملل بسته شده و در این معاهده اعلام شده بخش شرقی که شهر بیت المقدس در آن قرار دارد جزء اراضی اشغالی است و اسرائیل خق ساخت و ساز در آن را ندارد را نقض می کند
,
,

کارشناس مسائل سیاسی و بین المللی خاطر نشان کر: حالا که ترامپ به دنبال انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به بیت المقدس است با این تصمیم آن معاهده که تحت نظارت سازمان ملل که خودش هم جزئی از آن است بسته شده است را زیر پا می گذارد و به آن بی اعتنایی می کند.
مشاوره رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام  افزود: تصور این است که در پشت پرده این تصمیم که تاکید می کنم ترامپ اعلام کننده آن است تصمیم های مهمتری پنهان است و منطقه به سمت رادیکال شدن حرکت می کند.
,
,
,

وی بیان داشت: ترامپ با فروش اسلحه و تند کردن روابط بین شرق و غرب و روابط بین مسلمانان و غرب به ویژه آمریکا این مسئله را دامن مبزند تا اسحله به فروش برساند، در حال حاضر در کشورهای اسلامی  بحرین ،یمن، سوریه، عراق برای دهها سال برای شرکت های اسلحه سازی اروپا و آمریکا کار فراهم کرده است تا از بیکاری و رشد منفی ارزش دلارشان و پولشان نجات پیدا می کنند.
,
,
 
,
ترامپ به دنبال فروش اسلحه است
, ترامپ به دنبال فروش اسلحه است,

کارشناس مسائل سیاسی و بین المللی افزود: به نظرم یک تصمیمی ترامپ را سر کار آورد تا این نوع تصمیمات یعنی تصمیمات جسورانه و لجوجانه را از طریق او اعلام کنند، با این پوشش  که ترامپ یک تاجرموفق است و دیپلماسی نمی داند و باید استیضاح شود و ریاست جمهوری وی نیمه تمام بماند به نظرم پشت پرده همه تصمیمات یک گروه زیرکی قرار دارند که مشکلات اقتصادی آمریکا را تحت پوشش تصمیمات جسورانه ترامپ پنهان کنند.
,
,

مشاوره مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی تاکید کرد: ترامپ یک بلند گو است و هر تصمیمی که گرفته شود اعلام می کند، ترامپ به احتمال رئیس جمهوری باشد که در دور بعد شانس کاندیایی ندارداحتمالا یا خودش وارد انتخابات نشود و یا شرایطی پیش بیاورند که تصمیمات را از طریق ترامپ اعلام کنند.
,
,

رجائی تصریح کرد: شرایط را در جهان متشنج کردند پشت پرده این تصمیمات این است که اسلحه های بیشتری بفروش برسانند که با این تصمصم مشکلات اقتصادیشان حل می شود.
,
,

وی گفت: اما برای جهان اسلام و برای منطقه انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به بیت المقدس اتفاق خطرناکی است البته باید در نظر داشت فقط اعلام تصمیم شده است اما این مسئله عملی نشده است و تا آمریکا بخواهد در بیت المقدس سفارت بسازد  و کارهای انتقال را انجام دهد مدت ها طول می کشد و احتمال دارد این انتقال به آخرین روزهای ریاست جمهوری ترامپ و یا حتی دور بعد نیز طول بکشد.
,
,

کارشناس مسائل سیاسی و بین المللی اظهار داشت: در نهایت این تصمصم آمریکا جو منطقه را رادیکال خواهد کرد و قطعنا فلسطینیان نیز واکنتش تندی را خواهند داشت و این تصمیم آمریکا در نهایت به ضرر جامعه جهانی است.
,
,
 
,
ایران گروه های خوشبین به غرب و آمریکا را آگاه سازد
, ایران گروه های خوشبین به غرب و آمریکا را آگاه سازد,

وی در پاسخ به این سوال که کشورهای منطقه از جمله ایران باید چه واکنشی نشان دهند> گفت: به نظرم با یک روشنگری با این مسئله برخورد کنند، این تنها مسئله ای است که خوشبختانه توافقی بین کشورهای عربی منطقه و جمهوری اسلامی ایران و بقیه گروه های فلسطینی مانند محمود عباس که  به نزدیکی با غرب خوش بین بودند است باید از این فضای موقت و محدود در رسیدن به هدف مورد نظر استفاده کرد و با یک دیپلماسی قوی این گروه های فلسطینی خوشبین به غرب را به فاصله گرفتن با غرب و آمریکا تشویق کرد.
,
,


رجائی افزود: البته با یک شیب ملایم و توام با یک واقعیت بینی باید این کار انجام شود همین که درصد خوشبینی این ها به غرب و آمریکا کم شود به نفع دیپلماسی جهان اسلام است.

گفتگو از مرضیه مهدیلو

,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه