اخبار داغ

کارشناس ارشد برنامه ریزی شهری:

۵۰۰ هکتار بافت فرسوده شهر زنجان در مقابل زلزله تاب آور نیست/احیای بافت فرسوده اولویت اساسی در مقابله با حوادث طبیعی

۵۰۰ هکتار بافت فرسوده شهر زنجان در مقابل زلزله تاب آور نیست/احیای بافت فرسوده اولویت اساسی در مقابله با حوادث طبیعی
کارشناس ارشد برنامه ریزی شهری با اشاره به لزوم اقدام جدی در بازسازی بافت فرسوده شهری گفت: متاسفانه در زلزله اخیر شاهد حجم تخریبی وسیع در بافتهای فرسوده و کم استحکام بوده ایم که بیشترین افراد کشته شده نیز ساکنان این گونه منازل بوده اند وبایدد گفت که ۵۰۰ هکتار بافت فرسوده شهر زنجان در مقابل زلزله تاب آور نیست.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از زنجانم، وقوع زلزله،سیل،طوفان و بسیاری از حوادث که ماهیت طبیعی داشته و جزو ویژگی های نظام طبیعت محسوب می شوند گاها با آسیبهای مالی و جانی همچون تخریب ساختمانها و از بین رفتن زیر ساختها در شهرها و روستاها  همراه می شود حوادثی که زیانهایی جبران ناپذیری را به جامعه انسانی وارد می کنند و  زلزله کرمانشاه نیز یکی از همین حوادث طبیعی است که در طی روزهای اخیر کشور بوقوع پیوسته و سبب خسازتهای زیادی شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, زنجانم,

اما پرداختن به این موضوع که چگونه می توان  از میزان آثار مخرب این حوادث جلوگیری کرد در گفتگوی زنجانم با یوسف خدائی مدرس دانشگاه و کارشناس ارشد برنامه ریزی شهری آمده است که در ادامه مشروح گفت وگو آورده شده است:

,

زنجانم: از دیدگاه شما آیا وقوع زلزله و حوادث این چنینی بلا محسوب می شوند؟

,

کارشناس ارشد  برنامه ریزی شهری با بیان اینکه زلزله را نبابد بلا بلکه موهبت الهی دانست،اظهار کرد:  با وقوع زلزله  انرژی ذخیره شده زمین از طریق شکافها و سوراخ ها و خلل و فرج زمین خارج می شود که این انرژی  اگر به موقع خارج نشود سبب بوجود آمدن انفجاری مهیب در درون زمین می شود که می تواند  صدمات جبران ناپذیری را بر روی کره زمین و جامعه انسانی به بار آورد.

,

زنجانم: در مواجه با چنین حوادثی نقش جامعه انسانی در کاهش اثرات تخریبی چگونه می تواند باشد؟

,

خدائی مدرس دانشگاه در این باره ابراز کرد: نباید فراموش کرد که کشور ما یک کشور حادثه خیر بوده و ۱۲۰ گسل فعال و جوان آن را احاطه کرده است و این زلزله ای که در کرمانشاه اتفاق افتاد در هر جای  کشوراتفاق  می افتاد ما همان میزان  تخریب و کشتار را داشتیم و وقوع زلزله ها هیچگاه متوقف نشده و یک پدیده طبیعی است و می توان گفت  بعد از این نیز ما شاهد چنین پدیده هایی خواهیم بود و اگر در کلان شهری مانند تهران چنین حادثه ای اتفاق بیفتد میزان خسارتها و آسیبهای وارده چندین برابر خواهد بود و گفتن اینکه زلزله بلا و مصیبت است از مسئولیت ما برای کسب آمادگی در برابر چنین مخاطرات طبیعی کم نمی کند.

,

زنجانم:راهکارهای موجود در مقابل این حوادث چه مواردی می تواند باشد؟

,

خدایی در پاسخ به اینکه چه اقداماتی را باید داشت تصریح کرد: دو اقدام  اساسی در این زمینه وجود دارد اقدام اول مقاوم سازی و پایدار سازی است که این مسئله باید طبق آیتم های جهانی و با استفاده از جدیدترین مصالح ساختمانی صورت گیرد و اقدام دوم و اساسی تر  نوسازی و بهسازی بافت های فرسوده شهری و روستایی است که متاسفانه  در زلزله اخیر نیز شاهد حجم تخریبی وسیع در این بافتها بوده ایم که بیشترین افراد کشته شده  نیز ساکنان این گونه منازل بوده اند.

,

زنجانم: با توجه به اینکه بیش از ۵۰۰هکتار بافت فرسوده در شهر زنجان وجود دارد آیا روند بازسازی در بافتهای فرسوده مطلوب بوده است؟

,

خدایی:  باید بهسازی و نوسازی بافت فرسوده با مدیریت همه جانبه مسئولین شهری و تمامی ارگانهای ذیربط انجام بگیرد که شهرداری در این مسئله نوک پیکان مسائل شهری می باشد چرا که باید قبول کرد ۵۱۰ هکتار بافت فرسوده در زنجان در مقابل زلزله تاب آوری نخواهد داشت .

,

وی تصریح کرد:بافت های فرسوده و قدیمی باید بر اساس یک اصول علمی و مبتنی بر یک طرح و اندیشه قبلی از پیش تعیین شده بهسازی شوند نه ساختمان سازی صرف بلکه باید بر اساس کاربری توریستی و تفریحی باشد .

,

کارشناس ارشد در حوزه برنامه ریزی شهری  افزود: باید در بازسازی بافت فرسوده شهری ضمن احیای بافت قدیمی  ارزش های تاریخی و معماری آن نیز در نظر گرفته شود و نیم نگاهی به زیباسازی و مبلمان شهری وجود داشته باشد.

,

a627ace8-6081-4801-a5e5-538be0e73959

, a627ace8-6081-4801-a5e5-538be0e73959, a627ace8-6081-4801-a5e5-538be0e73959,

این مدرس دانشگاه  با بیان اینکه متاسفانه بهسازی و بازسازی بافتهای فرسوده شهری زمان بر بوده و روند کندی به خود گرفته است،عنوان کرد: بخشی از بافتهای فرسوده می تواند زمینه گردشگری داشته و با احیای انها یک محیط امن،زیبا و مناسب برای گردشگران و مردم در نظر گرفته شود که علاوه بر این وجود این بناها بخشی از هویت ما بوده و باید به عنوان میراث فرهنگی به نسل اینده منتقل شود.

,

وی در ادامه یادآور شد: مسئولان متولی باید بعد از این به جای شهرک سازی و ساخت خانه های بی کیفیت  در اطراف و حاشیه شهرها به سمت مقاوم سازی و نوسازی بافت قدیمی و فرسوده شهری در درون شهرها بروند.

,

۸۸۴f47c8-5462-4658-b754-db057bc3e5e4

, ۸۸۴f47c8-5462-4658-b754-db057bc3e5e4, ۸۸۴f47c8-5462-4658-b754-db057bc3e5e4,

خدائی تاکید کرد: بهسازی و مقاوم سازی بافتهای فرسوده می بایست با یک طرح زیبا و مبتنی بر رعایت اصول معماری بافت ایرانی _ اسلامی که ضمن حفظ هویت شهر بناها نیز مقاوم سازی شود،صورت گیرد.

,

کارشناس ارشد برنامه ریزی شهری با اشاره به لزوم احداث فضاهای تفریحی و زیر ساختهای عمومی در بافتهای فرسوده خاطرنشان کرد: سرانه فضای سبز و پیاده روها و انواع کاربر یهای شهری در بافت فرسوده شهر زنجان کمتر مورد توجه قرار گرفته است که در این راستا لازم است این مهم  بصورت متناسب در نظر گرفته شود.

,

وی با اشاره به سخن پرفسور رحیم سرور ابراز کرد:ایشان معتقدا شهر باید برای انسان ساخته نه انسان برای شهر و ما خانه بسازیم، نه ساختمان که فرق خانه با ساختمان در این است که خانه محل آرامش و امنیت است و ساختمان نه، می تواند هر نوع مسئله ای داشته باشد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه