اخبار داغ

بررسی مشکلات روستاهای مهدیشهر؛

محدوده روستای شِلی در طرح هادی کافی نیست

محدوده روستای شِلی در طرح هادی کافی نیست
رئیس شورای اسلامی روستای شِلی از توابع شهرستان مهدیشهر، نبود محدوده کافی برای ساختمان سازی در روستا، عدم تعیین مناسب حریم رودخانه و بالا آمدن بستر رودخانه را از مهمترین مشکلات این روستا دانست.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محمد باقر محمدی رئیس شورای اسلامی روستای شلی در گفتگو با خبرنگار نیزوا در خصوص مشکلات روستای شلی، بالا آمدن بستر رودخانه را یکی از مهمترین مشکلات روستا دانست و اظهار کرد: رودخانه ای که از وسط روستا می گذرد بزرگ و پر آب نیست ولی چون حوزه آبرود ما زیاد است زمان بارندگی و سیل برای ما مشکل ساز خواهد بود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, نیزوا ,

بالا آمدن بستر رودخانه و با یک سیل آب وارد خانه های مردم می شود

, بالا آمدن بستر رودخانه و با یک سیل آب وارد خانه های مردم می شود,

وی افزود: رسوباتی که سیل با خود به همراه می آورد بستر رودخانه را بالا آورده است و مسیر اصلی آب که تقریبا یک و نیم متر از سطح زمین پایین تر بود هم اکنون با بالا آمدن سطح رودخانه با حیاط خانه های مردم همسطح شده و متاسفانه به محض اینکه  سیل می آید آب وارد خانه های مردم می شود.

,

رئیس شورای اسلامی روستای شلی خواستار رسیدگی دستگاه های مربوطه نسبت به بهسازی و رسوب برداری رودخانه شد و تصریح کرد: دیوار ساحلی هم نداریم و با توجه به اینکه احداث دیوار ساحلی هزینه بالایی دارد مسئولین برای آن اقدامی نمی کنند.

,

محمدی با بیان اینکه حدود 1500 متر از این رودخانه در محدوده طرح هادی روستا قرار دارد، اضافه کرد: این روستا تنها روستایی در منطقه است که رودخانه از وسط آن عبور می کند ولی در سایر روستاها رودخانه از حریم روستا عبور می کند.

,

در تعیین حریم رودخانه تجدید نظر شود

, در تعیین حریم رودخانه تجدید نظر شود,

وی ادامه داد: اداره امور منابع آب، محدوده ای که آثاری از رودخانه در آن وجود داشته باشد را به عنوان بستر رودخانه محسوب می کند که با توجه به اینکه سطح رودخانه بالا آمده، وقتی سیل می آید و مانعی هم جلوی آن نیست آب در محدوده زیادی در اطراف رودخانه حرکت می کند.

,

رئیس شورای اسلامی روستای شلی گفت: گاهی سیل تا 25 الی 30 متر در محدوده اطراف رودخانه سرازیر می شود و می گویند این بستر رودخانه است و پشت این بستر رودخانه نیز تا 7 الی 8 متر را به عنوان حریم رودخانه در نظر می گیرند که عملا در آنجا هیچ ساخت و سازی نمی توان انجام داد و برای مالکیت مردم مشکل ساز شده است.

,

محمدی همچنین با اشاره به مشکل مالکیت زمین مردم این روستا اظهار کرد: مالکین در گذشته اطراف زمین های خود را محصور نمی کردند و حدود آن را می دانستند اما وقتی خواستند طرح هادی را در روستا پیاده کنند متاسفانه این حدود زمین ها را لحاظ نکردند و تمام زمین ها را یکپارچه در نظر گرفتند البته در آن زمان هم روستا شورای رسمی نداشت تا مسئولین اجرای طرح هادی را توجیه کنند که اینگونه اقدام نشود.  

,

وی افزود: در حال حاضر هر کسی که بخواهد در زمین های خود ساخت و ساز کند متحمل هزینه زیادی می شود چرا که باید اصل زمین خود را از سایر زمین ها تفکیک نماید چرا که طرح هادی، همه زمین ها را یکپارچه کرده است.

,

محدوده روستا افزایش یابد

, محدوده روستا افزایش یابد,

رئیس شورای اسلامی روستای شلی اظهار کرد: علاوه بر این ها قانونی وجود دارد که در مناطق حفاظت شده، اراضی ملی به شخص یا ارگانی واگذار نمی شود لذا با توجه به این قانون باید در طرح هادی محدوده روستا را بزرگتر در نظر می گرفتند.

,

محمدی تصریح کرد: هم اکنون محدوده روستای به گونه ای است که در هر خانه ای 2 تا 4 خانوار ساکن هستند چرا که در محدوده طرح هادی این روستا زمینی وجود ندارد که بشود ساخت و ساز کرد.

,

وی گفت: برای افزایش محدوده روستا اقداماتی انجام شده بود و در پی آن بودیم که شهرکی بگیریم که از طریق بنیاد مسکن و اداره کل منابع طبیعی پیگیر کارها بودیم اما چون عمده روستای ما در محدوده حفاظت شده قرار دارد، به همان قانون منع واگذاری اراضی ملی در مناطق حفاظت شده برخورد کردیم.

,

مسئولین گزارش تخلفات را تعیین تکلیف کنند

, مسئولین گزارش تخلفات را تعیین تکلیف کنند,

رئیس شورای روستای شلی ادامه داد: چیزی که در فعالیت دهیاری یا شورا در روستا اهمیت دارد اجرای قانون است و مسئولین هم بر اجرای قانون تاکید می کنند و مخصوصا در ساخت و ساز از یک طرف به دهیاری فشار می آورند که تخلفات را گزارش دهید ولی از طرف دیگر متاسفانه گزارش هایی که داده می شود هیچ نتیجه ای نداشته و پرونده تخلف تعیین تکلیف نمی شود، البته ما انتظار نداریم برای گزارشات تخلف حتما جریمه در نظر گرفته شود اما انتظار داریم حداقل پاسخ گزارش ها داده شود.

,

محمدی اضافه کرد: متاسفانه عدم تعیین تکلیف تخلفات توسط مسئولین، تفکر بدی برای مردم روستا ایجاد خواهد کرد که هر آنچه که در باب قانون و قانونمداری گفته می شود فقط حرف و شعار دهیار است و مسئولان هیچ کاری ندارند که چنین موضوعی فشار روانی زیادی به مسئولین روستا وارد می کند.

,

وی همچنین با یادآوری همراهی برخی مسئولین خاطرنشان کرد: البته بخشداری شهمیرزاد همکاری زیادی با ما دارد و بسیاری از مشکلات ما را پیگیری می کنند که لازم است از این عزیزان تشکر کنم.      

,

انتهای پیام/

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه