اخبار داغ

پای درد دل‌های معلولان اسدآبادی؛

بیکاری؛ دغدغه‌های اصلی معلولان دارای مهارت و مدرک

بیکاری؛ دغدغه‌های اصلی معلولان دارای مهارت و مدرک
این روزها نبود شغل یکی از دغدغه‌های اصلی معلولانی است که دارای مهارت و مدرک تحصیلی بالا هستند و انتظارشان از سازمان بهزیستی به‌عنوان متولی بیشتر است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از خبرنگار آوای سیدجمال؛ اشتغال مسئله مهمی است که این روزها تقریباً در هر جامعه و خانواده‌ای مطرح است و حدوداً اقشار مختلف جامعه با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند و البته این مسئله برای قشر تحصیل‌کرده بیشتر از دیگران حائز اهمیت است چراکه بعد از پایان تحصیلات در فکر آنند که با مدرکی که در دست دارند، شغلی ایجاد و درآمدی برای خود و خانواده داشته باشند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آوای سیدجمال, ؛,

اما این مسئله مهم دغدغه قشری دیگری از جامعه به‌عنوان معلولان نیز هست که متأسفانه برخی مسئولان فکر می‌کنند آنان با محدودیتی که دارند، نمی‌توانند در عرصه اشتغال فعالیت کنند اما بسیاری از آنان اگرچه از سوی جامعه محدودیت را برای خود می‌بینند اما هنوز افکار بلنداندیش و قوتی در خود می‌بینند که کار کنند.

,

چندی پیش جوان معلولی که تقریباً از ناحیه حرکتی معلولیت داشت ، به معنای اعتراض در دفتر فرماندار شهرستان اسدآباد حاضرشده بود که چرا در آزمون استخدامی مرکز اورژانس اجتماعی شهرستان قبول‌شده اما او را رد کرده‌اند.

,

او می‌گفت چرا نهادی که متولی کار معلولان است در حمایت از جامعه معلولان سنگ‌اندازی را برای این قشر دارند. چرا در آزمون صحبتی از اینکه از معلولان نیست.

,

مهدی رستمی معلول دیگری است که دارای مهارت فنی رایانه است که می‌گوید: دارای مدرک تحصیلی دیپلم تجربی و کارت مهارت فنی رایانه هستم که البته درزمینهٔ کامپیوتر و اینترنت و شبکه‌های کامپیوتری و تعمیرات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری مهارت دارم و درزمینهٔ فتوشاپ و مونتاژ فیلم به‌صورت حرفه‌ای کار می‌کنم.

,

, ,

او می‌گوید: برای کار به خیلی جاها سر زدم اما به نتیجه نرسیدم و در حال حاضر هم به‌صورت محدود کار مونتاژ فیلم خانگی انجام می‌دهم اما کفاف مخارج نیست و از خانواده کمک می‌گیرم.

,

رستمی بابیان اینکه علاقه زیادی به کار با رایانه دارم و تنها محدودیت کاریم محیط نامناسب است، گفت: ازلحاظ کارایی هیچ مشکلی ندارم و از عهده کارهای کامپیوتری برمی‌آیم که البته گاهی باید علایق را کنار گذاشت چون نیاز به امرارمعاش هست هر کاری باشد، انجام می‌دهم.

,

وی بابیان اینکه بسیاری از معلولان را در شهرستان می‌بینم که جویای کار هستند، گفت: انتظار می‌رود که از استعداد و توانایی این معلولان حمایت کنند.

,

این معلول اسدآبادی بابیان اینکه تنها امتیازی که سازمان بهزیستی برای اشتغال معلولان در نظر گرفته، وام اشتغال‌زایی و 3 درصد استخدامی که هرکدام خودش معضل و مشکل برای معلولان است، گفت:  البته وقتی‌که وام اشتغال که می‌دهند تمام مزایای خدمات سازمان به معلولان قطع می‌شود و بعدازآن حمایت شغلی و امنیت شغلی ایجاد نمی‌شود.

,

وی افزود: 3 درصد سهمیه استخدامی معلولان تا به امروز اجرایی نشده است و این‌یکی از دغدغه‌های معلولان است.

,

در این زمینه رئیس اداره بهزیستی شهرستان اسدآباد با اشاره اینکه هزار و 581 نفر معلول در این شهرستان وجود دارد، اظهار کرد: ازجمله دغدغه‌های معلولان اشتغال، مناسب‌سازی و مسکن است.

,

, ,

اکبر احمدی‌منش بابیان اینکه 55 نفر معلول درزمینهٔ خوداشتغالی اقدام کرده‌اند، افزود: از این تعداد 30 نفر موفق به اخذ تسهیلات اشتغال‌زایی شده‌اند.

,

وی با اشاره به آموزش مهارتی معلولان گفت: سازمان بهزیستی برای اشتغال معلولان اقدام به برگزاری کلاس‌های آموزشی فنی و حرفه‌ای و کسب مهارت آنان می‌کند و بعد از دریافت گواهینامه مهارتی آنان را تشویق به اشتغال‌زایی می‌کند.

,

رئیس اداره بهزیستی شهرستان اسدآباد در خصوص  اشتغال در مرکز اورژانس اجتماعی هم گفت: مرکز اورژانس اجتماعی در شهرهای بالای 50 هزار نفر جمعیت ایجادشده که اسدآباد هم جز این شهرها بود و در تیرماه امسال با دو نفر نیروی انسانی دایر شده است.

,

وی گفت: در این مرکز با برگزاری آزمونی 6 نفر در رشته مددکاری و روانشناسی جذب می‌شود که البته آزمون برگزارشده که پاسخ آن هنوز اعلام‌نشده است.

,

احمدی‌منش یادآور شد: 16نفر در این آزمون شرکت کردند که افراد بیشتر از جامعه غیر معلول بودند. 

,

حال انتظار می‌رود که نهاد بهزیستی که متولی امور معلولان است درزمینهٔ اشتعال آنان بیش‌ازپیش گام بردارد و محدودیت‌هایی را در این زمینه برای آنان قائل نباشد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه