اخبار داغ

نبرد با شعله های آتش؛

حماسه مردان ماموریت سخت در رگ سفیدگچساران/چاه ۱۴۷ همچنان می‌سوزد+تصاویر

حماسه مردان ماموریت سخت در رگ سفیدگچساران/چاه  ۱۴۷ همچنان می‌سوزد+تصاویر
پس از گذشت ۴۰ روز مهار فوران چاه ۱۴۷رگ سفیدسرزمین بام نفت ایران وارد مرحله جدیدی شده است و رشادت‌ها، ایثارگری‌ها و فداکاری ها این روزها در خط مقدم نبرد باشراره های آتش درمیدان رگ سفیدگچساران خودنمایی می کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آفتاب جنوب،چاه147 میدان رگ سفیدگچساران عصر روز یکشنبه هفتم آبان ماه دچار  فوران شد و در زمانی اندک، کوهی از دود وآتش به آسمان برخاست، شدت فوران آتش به حدی بود که دکل شماره 95 فتح که حفارى را تا عمق ٢هزارو 610 مترى زمین پیش برده بود، در همان لحظات اولیه به کلی ذوب شد و آتش با سرعت باورناپذیری همه چیز را نابود کرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, به نقل از آفتاب جنوب, .,

, ,

پس از گذشت 40روز مهار فوران چاه ۱۴۷ رگ سفیددیار بام نفت ایران وارد مرحله جدیدی شده است و رشادت‌ها، ایثارگری‌ها و فداکاری ها این روزها در خط مقدم نبرد باشراره های آتش درمیدان رگ سفیدگچساران خودنمایی می کند و مهارگران بیش از هر چیزی همدلی درمیان تیم عملیات مهار فوران و آتش چاه را فریاد می زنند.

,

, , ,

معاون امور تولید شرکت ملی نفت ایران دراین خصوص می گوید: مهارگران در شرایط بسیار سختی با آتش مقابله می‎کنند،فشارسرچاه حدود ۲ هزار و ۴۰۰ پی‎اس‎آی، دما در قسمت‎های تحتانی فوران در دهانه چاه حدود ۹۰۰ درجه و گرادیان دما هشت درجه است؛ به این معنا که به ازای هر متر دوری از آتش، هشت درجه از دمای محیط کاهش می‎یابد.

,

, ,

محسن پاکنژاد می افزود:مهارگرانی که در جریان عملیات مهار آتش به جلو می‎روند، در معرض دمایی در حدود ۶۰۰ درجه قرار دارند و صوت گوش‎خراشی بالغ بر ۱۸۰ دسی‎بل را تحمل می‏‎کننددر حالی که انسان در دمای ۶۰ درجه سانتیگراد در مدت ۱۰ دقیقه دچار گرمازدگی شدید خواهد شد.

,

, ,

 پاک نژاد اظهار می کند:با توجه به اندازه گیری به عمل آمده دما، در شعاع ۳۰ متری دهانه چاه "رگ سفید" بیش از ۷۰۰ درجه سانتیگراد است؛ به منظور بسترسازی کار در محیط جهت کنترل چاه توسط سیستم خنک کننده با استفاده از مانیتورهای آتش نشانی و پاشش آب و ایجاد چتر حفاظتی، دمای محیط از ۷۰۰ درجه سانتیگراد به حدود ۴۰ درجه کاهش می یابد و در این شرایط همکاران می توانند اقدامات فنی لازم را جهت کنترل چاه به عمل آورند.

,

, ,

 بهگفته پاک‎نژادبرای درک شدت فشار ۲ هزار و ۴۰۰ پی‎اس‎آی که در فوران چاه رگ‎سفید با آن مواجه هستیم وکافیست توجه داشته باشید که فشار ناشی از ترکیدن لاستیک ماشین ۱۰ پی‎اس‎آی است و یا در آتش‎سوزی نفت‎شهر که در نوع خود بی‎‏سابقه بود کهبا فشار کمتر از هزار پی‎اس‎آی مواجه بودیم.

,

وی تصریح می کند:عملیات کنترل و مهار فوران چاه ۱۴۷ رگ سفید این روزها وارد فاز جدیدی شده ودر این میان سختی هایی که در مسیر مهار فوران وجود دارد را نباید نادیده گرفت،با توجه به شرایط خاصی که در این منطقه وجود دارد، عملیات مهار فوران چاه 147را می توان یک عملیات منحصر به فرد در یک محیط بسیار سخت و پیچیده تصور کرد.

,

, , ,

معاون امور تولید شرکت ملی نفت ایران با قدردانی از مهارگران، تلاش بی‎وقفه آنان در مسیر مهار آتش چاه ۱۴۷ رگ‎سفید را با وجود شرایط بسیار سختی که بر این منطقه حاکم است، ستودنی برشمرد و ابراز امیدواری کرد که این تلاش‎ها هرچه زودتر به ثمر بنشیند و آتش مهار شود. 

,

این درحالی است که مدیرعامل شرکت ملی حفاری از پیشرفت ۶۷ درصدی حفاری دو حلقه چاه امدادی در موقعیت چاه ۱۴۷ رگ سفیدخبر دادو گفت:عمق حفاری دو حلقه چاه امدادی در موقعیت چاه ۱۴۷ رگ سفید با ۶۷ درصد پیشرفت جمعی از مرز سه هزار و ۳۰۰ متر عبور کرد. 

,


سپهر سپهری دراین خصوص می افزاید: بر اساس آخرین گزارش، عملکرد دستگاه حفاری ۹۳ فتح در مدت ۱۵ روز حفاری یک حلقه چاه عمودی یک هزار و ۶۷۰ متر ثبت و جداری دوم رانده و پنج روز نسبت به برنامه جلوتر است.

,
,

, ,

وی اظهار می کند: دستگاه حفاری ۹۴ فتح نیز که روی لوکیشن A مستقر است در مدت ۱۲ روز موفق به یک هزار و ۷۴۰ متر حفاری جهت دار شده است که چهار روز جلوافتادگی از برنامه پیش بینی شده دارد.

,

رئیس ستاد راهبری مهار فوران چاه ۱۴۷ رگ سفید ادامه می دهد: حفاری این چاه ها با اولویت دستگاه حفاری ۹۳ فتح که روی لوکیشن C استقرار دارد پر شتاب دنبال و انتظار می رود در زمان مقرر به نتیجه مطلوب برسد.

,

, ,

سپهری می گوید: این در حالی است که عملیات مهار و کنترل فوران چاه ۱۴۷ از سطح نیز با بسیج امکانات فنی و تخصصی این شرکت و شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب در جریان است و تاکنون چند مرحله استینگر جهت ورود به دهانه چاه بکارگیری شده است.

,

وی تصریح می کند: با توجه به فشار، دما و حجم بالای گاز فوران این چاه در نوع خود یکی از نادر فوران های چاه های نفت و گاز در کشور به شمار می آید که مهارگران هر دو شرکت مصمم به کنترل و ایمن سازی آن در نهایت سلامت و ایمنی کار هستند.

,

, , ,

دکل 95 رگ سفید ظهر یکشنبه 7 آبان ماه در حین عملیات حفاری به علت فوران گاز از کنترل خارج و منجر به سوختن دکل 95 فتح شرکت ملی حفاری شد؛ در این حادثه دو نفر از کارکنان عملیاتی شرکت به نام‌های فرزاد ارزانی بیرگانی و محمد سلیمی چگینی جان باختند.

,

میدان نفتی رگ‌سفید از میدان‌های نفتی جنوب غربی ایران است، که در نزدیکی زیدون در استان خوزستان قرار دارد و در فاصله ۱۵۰ کیلومتری از جنوب شرقی اهواز و ۴۰ کیلومتری امیدیه واقع است و از روستای داربهاره در زیدون تا نزدیکی دیلم گسترده است.

,

, , ,

میدان نفتی رگ سفید در سال ۱۳۴۳ کشف شد. این میدان پس از میدان نفتی پازنان، دارای بزرگترین حجم کلاهک گازی، در میان میادین نفتی ایران است. حجم ذخیره درجای نفت خام میدان رگ‌سفید ۱۶٫۵ میلیارد بشکه برآورد می‌شود و حجم ذخیره درجای گاز طبیعی این میدان نیز معادل ۵۴٫١۶ تریلیون فوت مکعب است.

, .,

بهره برداری از بخش غربی میدان (رگ سفید-١) توسط شرکت نفت و گاز آغاجاری و بهره برداری از بخش شرقی میدان (رگ سفید-2) توسط شرکت نفت و گاز گچسارن انجام می پذیرد.

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه