اخبار داغ

بیکاری در روستاها علت اصلی مهاجرت/ سهم روستاها از تسهیلات اشتغال زایی چقدر است!؟

بیکاری در روستاها علت اصلی مهاجرت/ سهم روستاها از تسهیلات اشتغال زایی چقدر است!؟
بیکاری در روستاها یکی از جدی ترین بحث های امروزه محافل اجتماعی است که دولت دوازدهم با پیشنهاد اعطای تسهیلات به روستائیان در صدد رفع این معضل است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از پایگاه خبری جاجرم، در سالهای اخیر موج مهاجرت از روستاهای جاجرم به شهرهای بزرگ گسترش یافته و بسیاری از روستاییان محل سکونت خود را ترک کرده و و به شهر ها مهاجرت کرده اند همین امر موجب شده تا کشاورزی و دامداری در این مناطق به تدریج از بین برود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, پایگاه خبری جاجرم, پایگاه خبری جاجرم,

در شرایط حاضر دولت ناگزیر است برای جلوگیری از گسترش حاشیه‌نشینی در کلان‌شهرها و مهاجرت بی رویه روستاییان که به اقتصاد کشور لطمه زده و مشکلات بسیاری برای شهرهای بزرگ ایجاد کرده است، طرح‌هایی را در روستاها به اجرا درآورد که اشتغال پایدار و مستمر داشته باشد تا سرمایه‌گذاری‌هایی که انجام می‌دهد در دراز مدت به بهره‌وری در زمینه تولید و اشتغال بیانجامد.

,

یکی از سالخورده های روستای کلاته ترک ها در گفتگو با خبرنگار ما ابراز داشت: کار در روستا نیست و جوانان به شهرهای بزرگ از جمله تهران می روند که آنجا هم بیشتر از خرج خورد و خوراک خود نمی توانند در بیاورند و دست از پا دراز تر به روستا بر می گردند.

,

وی گفت: زندگی در روستا به علت نبود درآمد خیلی سخت شده است امیدواریم که مسئولین به روستاها توجه کنند تا شاهد مهاجرت روستاییان به شهر نشویم.

,

, ,

یکی از جوانان روستای قمیته هم به بیکاری و مهاجرت هم سن و سالانش اشاره کرد و گفت: اغلب جوانان روستا تحصیل کرده هستند و دیگر رغبتی برای ماندن در روستا ندارند و ترجیح می دهند که به شهرهای دیگر مهاجرت کنند.

,

زمانی با بیان اینکه چرا مسئولین از جذب اعتبارات برای روستاییان صحبتی نمی کنند گفت: جوانان روستایی با چه امیدی در روستا بمانند در حالی که به این جوانان کمترین توجهی نمی شود.

,

یکی از اهالی روستای قلی با بیان اینکه فرزندانم برای پیدا کردن کار به تهران رفته اند گفت: آب در روستاهای کم شده است و دیگر کشاورزی صرفه اقتصادی ندارد اگر هم داشته باشد برای یک یا دو خانواده پاسخگوست.

,

وی افزود: امیدواریم مسئولان توجه بیشتری به روستانشینان کنند تا دوباره شاهد رونق در روستاها شویم.

,

 

,

امیر گواهی بخشدار مرکزی جاجرم  در مورد جذب اعتبارات از استان ابراز داشت: امسال به لحاظ تزریق اعتبارات مشاغل خانگی، سال بی سابقه ای است و حمایت دولت از پرداخت تسهیلات قرض الحسنه و یارانه دار به مناطق محروم روستایی و عشایری ارزنده بوده است.

,

وی با بیان اینکه امسال میزان اعتبارات مشاغل خانگی استان در مقایسه با سال گذشته 13 برابر افزایش دارد و این اعتبارات تسهیلاتی با عاملیت بانک صادرات، سپه و تجارت پرداخت می شود گفت: طرح تعاون روستا با کمک اعتبارات صندوق توسعه ملی اجرایی میشود و شیوه نامه پرداخت منابع این صندوق طی یکی دو هفته آتی ابلاغ می شود.

,

امیر گواهی افزود: یک و نیم میلیارد دلار معادل 6 هزار میلیارد تومان منابع این صندوق به اشتغال روستاها اختصاص یافته و به همین میزان منابع بانکی و در مجموع 12 هزار میلیارد تومان برای توسعه روستاهای کشور تزریق می شود.

,

وی تصریح کرد: سهم استان نیز از این تسهیلات 380 میلیارد تومان است. که این منابع با نرخ 6 درصد به طرح های روستایی و عشایر پراخت می شود.

,

, ,

بخشدار مرکزی جاجرم با اشاره به اینکه سهم طرح های کشاورزی از این اعتبارات 45 درصد، صنایع دستی 10 درصد، معادن کوچک 10 درصد، فعالیت خدماتی و فناوری اطلاعات 15 درصد و گردشگری 10 درصد است گفت: از جوانان و متخصصان و کارآفرینان جاجرم می خواهم برای ارائه طرحهای تولیدی و تشکیل و ثبت شرکتهای تعاونی اهتمام و جدّیت ویژه ای صرف نمایند و گام به گام در این مسیر در کنارشان خواهیم بود.

,

 

,

سلیمان غضنفری بخشدار سنخواست در مورد جذب اعتبارات از استان گفت: جلسه کارگروه اشتغال بخش سنخواست با حضور شوراهای شهر، روستاها و دهیاران به ریاست بخشدار محترم و با حضور مسئولین شهرستانی برگزار کرده ایم.

,

غضنفری ابراز داشت: در این جلسه تسهیلات اشتغال روستایی از محل صندوق توسعه ملی تشریح و به منظور بهره مندی بیشتر شهروندان سنخواستی و روستائیان عزیز بخش از این تسهیلات مناسب آموزش های لازم ارائه و توضیحات کامل و جامعی از جانب مدیران صورت پذیرفت. قابل ذکر است تسهیلات مورد نظر فرصت مناسبی را برای اشتغال جوانان و روستائیان فراهم می سازد.

,

, ,

 

,

به گزارش پایگاه خبری جاجرم، با توجه به اهمیت مقوله اشتغال و کارآفرینی در نقاط روستایی و عشایری، دولت درصدد برآمد تا احیای روستاها و ایجاد اشتغال در مناطق روستایی و عشایری را در قالب لایحه برداشت از منابع صندوق توسعه ملی دنبال کند و بر همین اساس مجلس با بررسی لایحه حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری را در دستور کار قرار داد و با تصویب برداشت ۱.۵ میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی، موافقت خود را با اعطای تسهیلات به مناطق روستایی و شهرهای زیر ۱۰ هزار نفر اعلام کرد.

, پایگاه خبری جاجرم, پایگاه خبری جاجرم,

بر اساس لایحه مذکور، منابع صندوق توسعه ملی در قالب تسهیلات اشتغالزا به طرح‌های غیر دولتی در حوزه کشاورزی، گردشگری، صنایع دستی، فرش دستباف، فناوری اطلاعات و صنایع کوچک اختصاص یافته و در جهت تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی مستقر در مناطق صنعتی روستایی و شهرهای زیر ۱۰ هزار نفر به کار گرفته خواهد شد.

,

حال حرف تا عمل فاصله بسیار زیادی دارد اجرایی شدن درست اعطای تسهیلات به روستاییان مستلزم توجه دقیق مسئولین به ظرفیت و پتانسیل های یک روستا و دادن وام به افرادی که می توانند به رفع بیکاری در روستا ها کمک کنند حائز اهمیت است.

,

 نکته مهمی که مسئولین باید بدانند این است که وامی که به شخصی می دهند توان استفاده کردن و بازپرداخت آن را داشته باشد، قاعدتا یک جوان بیکار در جامعه بهتر است از یک فرد بیکار قرض دار.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه