اخبار داغ

معاون مرکز تحقیقات ماهیان آب شور کشور:

تنگ نظری ها مانع از پرورش تیلاپیا در کشور شده است

تنگ نظری ها مانع از پرورش تیلاپیا در کشور شده است
معاون مرکز تحقیقات ماهیان آب شور کشور اعلام کرد: پرورش ماهی تیلاپیا می تواند تضمیمن کننده یک زنجیره بزرگ از اشتغال به جای واردات 16 هزار تنی باشد اما برخی با سیاه نمایی نمی خواهند این اتفاق بیافتد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ معاون مرکز تحقیقات ماهیان آب شور کشور در مصاحبه با عصر فرهنگ گفت: ماهی تیلاپیا، یک ماهی استراتژیک است که در دنیا به مرغ آبزی پروری شهرت دارد. یعنی در دنیا همان جایگاهی که مرغ در صنعت طیور دارا است، تیلاپیا در صنعت آبزی پروری دارد. این ماهی خوش طعم بوده، به راحتی فیله می شود و بدون تیغ است، همچنین مقاومت این گونه در برابر امراض بسیار بالا است و تراکم پذیر بوده و به آب کمی نیاز دارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصر فرهنگ,

فرهاد رجبی پور با رد شایعاتی که در مورد مضرات ماهی تیلاپیا عنوان می شود، گفت: به هیچ وجه شایعات و شبهاتی که آقایان انتشار می دهند سندیت ندارد. کدام یک از مجموعه های متولی امر بهداشت و درمان شامل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان دامپزشکی و یا سازمان شیلات ایران چنین شایعاتی را تائید می کنند. شایعاتی که این افراد با قصد تشویش اذهان عمومی منتشر می کنند، اصلا سندیت ندارد.

,

وی بیان داشت: ماهی تیلاپیا به میزان 190 کیلو در ثانیه در دنیا تولید می شود. وقتی محصولی به این میزان در دنیا تولید می شود و سازمان دامپزشکی، مرتباً نمونه می گیرد و در مورد آن تحقیق و بررسی می کند و اساتید دانشگاه آن را مورد ارزیابی قرار می دهند چطور ممکن است آلوده باشد؟ چطور ممکن است انگل داشته باشد، بکشد یا آلزایمر ایجاد کند؟ این سخنان شایعه و دروغ است.

,

وی ادامه داد: فائو و همچنین سازمان غذا و داروی آمریکا بر استفاده از 5 آبزی تاکید شده که یکی از آن ها تیلاپیا است. چطور ممکن است وزارت بهداشت، دامپزشکی، شیلات بر سلامتی محصولی صحه بگذارند ولی در مقابل افرادی مطالبی را برای تشویش اذهان عمومی منتشر کنند.

,

وی با رد ادعاها در مورد اثرات سوء این ماهی بر محیط زیست گفت: 140 کشور دنیا 60 سال است که این ماهی را پرورش می دهند، آیا محیط زیستشان نابود شده؟ آمریکا، سوئیس و هلند نمونه هایی از این کشورها هستند.

,

وی گفت: سیاست سازمان فائو یا خواربار و کشاورزی جهانی و همچنین سازمان حیات وحش جهانی این است که به دلیل اینکه تنوع زیستی در دریاها تا چند سال دیگر از بین می رود به جای صید و شکار سیستم پرورش آبزیان توسعه یابد. همانطور که ما دیگر آهو صید نمی کنیم و به جای آن از گاو و گوسفند تغذیه می کنیم در رابطه با ماهی هم به جای صید و صیادی باید آبزی پروری را در دستور کار قرار دهیم.

,

رجبی پور بیان داشت: تیلاپیا برای تغذیه بسیار مفید بوده و اکنون تنها نقطه ای که در جمهوری اسلامی بحث تکثیر و پرورش این ماهی را دارد مرکز تحقیقات ماهیان آب شور در بافق است. ما 9 سال است که بر روی این مساله کار می کنیم چرا که می تواند تضمیمن کننده یک زنجیره بزرگ از اشتغال به جای واردات 16 هزار تنی باشد اما برخی با سیاه نمایی نمی خواهند این اتفاق بیافتد.

,

وی با اشاره به تاکیدات رهبر معظم انقلاب بر اجرای اقتصاد مقاومتی گفت:  نمی توانیم وقتی پتانسیل تولید محصولی در جمهوری اسلامی وجود دارد از آن صرف نظر کنیم و به جای آن سالانه 16 هزار و چهار صد تن فیله این ماهی را از چین وارد کشور کنیم.

,

معاون مرکز تحقیقات ماهیان آب شور کشور با اشاره به فعالیت های این مرکز بیان داشت: فعالیت مرکز تحقیقات ماهیان آب شور کشور  در سال 87 با اخذ مجوز واردات چند ماهی تیلاپیا کلید خورد. پیرو این مجوز تیمی از سازمان محیط زیست و سازمان دامپزشکی این ماهی ها را به مرکز ما تحویل دادند. نهایتاً با بررسی زیست محیطی در سال 90 از نتایج تحقیقات خود دفاع کردیم و برای راه اندازی 10 کارگاه پرورشی و تولیدی مجوز گرفتیم. ولی همین افرادی که نمی خواهند کشور توسعه یابد با سیاه نمایی اجازه این کار را ندادند. این طرح بارها رفته و آمده حتی در دفتر معاون اول رئیس جمهور و مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز این سیستم تائید شده که باید انجام شود، ولی در سلسله مراتب پائین تر برخی خارج از سازمان محیط زیست این تصمیمات را تحت تاثیر قرار می دادند.

,

رجبی پور تاکید کرد: بحمدالله با تغییر مدیریت سازمان محیط زیست و عملگرا شدن دیدگاه ها و موافقت نامه ای که بارها و بارها تصویب شده اکنون می تواند اجرایی شود. مشکلاتی هم که در بحث آب وجود داشت، در جلسه اقتصاد مقاومتی استان که در بافق برگزار شد، حل شد و اکنون سرمایه گذارها باید بیایند و در این زمینه فعالیت کنند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه