اخبار داغ

یک کارشناس مسائل بین الملل:

شورای امنیت تسلیم اقدام ترامپ می شود/نگرانی اروپا از به خطر افتادن منافعش در منطقه

شورای امنیت تسلیم اقدام ترامپ می شود/نگرانی اروپا از به خطر افتادن منافعش در منطقه
یک کارشناس مسائل بین الملل با بیان این مطلب که شورای امنیت قادر به صدور قطعنامه‌ای علیه این اقدام ترامپ نخواهد بود، گفت: در صورت صدور قطعنامه‌ خود آمریکایی‌ها آن را «وتو» خواهند کرد و به همین لحاظ شورای امنیت نمی‌تواند موضع بسیار محکمی را اتخاذ کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ سیامک باقری، کارشناس مسائل بین‌الملل و عضو هیئت علمی پژوهشگاه امام صادق(ع) در گفتگو با خبرنگار سیاسی ندای تفرش درخصوص اقدام ترامپ در به رسمیت شناختن «بیت‌المقدس» به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی گفت: طرح انتقال سفارت آمریکا از تلاویو به قدس حدود ۱۰ سال گذشته در کنگره آمریکا مصوب شد ولی به دلایل و اقتضائات متعدد، رؤسای جمهور آمریکا این مصوبه را اجرایی نکردند. اما با توجه به وعده‌های انتخاباتی ترامپ و شخصیت او، این مصوبه اکنون به شکل رسمی اعلام شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, ندای تفرش,

باقری اظهار کرد: ترامپ با این اقدام به دنبال تقویت پایگاه اجتماعی خود در آمریکا است، چراکه افراد متعددی با تفکرات صهیونیستی به دلیل همین شعارهای انتخاباتی ضمن حمایت مالی در انتخابات آمریکا به او رأی دادند.

,

وی اتفاقات منطقه را دلیل دیگری بر اعلام موضع جدید ترامپ عنوان و بیان کرد: حرکت‌هایی بین کشورهای اسلامی در منطقه و عربستان رخ داده است؛ بن‌سلمان برای رسیدن به قدرت در پشت پرده با ترامپ همدست شده و طرح‌های آمریکا در منطقه نیز با شکست مواجه شده است. لذا باتوجه به مشکلات عدیده در داخل کشور عربستان، ترامپ موقعیت را برای اجرای طرح و اعلام رسمی این موضوع مناسب دید.

,

باقری ادامه داد: رویکردهای کشورهای عربی نظیر بحرین، امارات و عربستان مزیت دیگری شد تا در این زمان ترامپ موضوع  انتقال پایتخت اسرائیل به قدس را اعلام کند چراکه می‌دانست این اقدام از ناحیه این کشورهای عربی بازخورد منفی رادیکالی نخواهد شد.

,

این کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: ترامپ و مشاورانش، متاثر از صهیونیست‌ها و محافظه‌کارانی هستند که به دنبال تقویت رژیم اشغالگر قدس هستند و پس از شکست طرح‌هایشان در منطقه با طرح مسئله قدس به دنبال این هستند که اختلاف و نزاع را به نفع خود در منطقه افزایش دهند.

,

موضع گیری اروپا در مقابل ترامپ تاکتیکی است

, موضع گیری اروپا در مقابل ترامپ تاکتیکی است, موضع گیری اروپا در مقابل ترامپ تاکتیکی است,

باقری با بیان این مطلب که موضع گیری‌های اروپا در قبال این اقدام ترامپ از نوع تاکتیکی است و نه راهبردی، بیان کرد: اروپایی‌ها چندان تمایل نداشتند که مسئله در انتقال سفارت آمریکا به قدس دنبال شود و شرایط فعلی را هم برای اجرای طرح مناسب نمی‌دیدند چراکه چنین موضوعی بر بی‌ثباتی‌های منطقه‌ای دامن زده و موجب تقویت رادیکالیسم در منطقه و به خطر افتادن اروپایی‌ها می‌شود.

,

وی ادامه داد: از سوی دیگر اروپایی‌ها مسائل دیگری نظیر سیاست استقلال و خودمختاری دو ملت را مطرح می‌کردند که این سیاست هم با این اقدام ترامپ با شکست مواجه می‌شود.

,

این کارشناس مسائل بین‌الملل تصریح کرد: موضع امروز اروپایی‌ها به معنای اشتباه بودن حرکت ترامپ است ولی این موضع به معنای حرکت ضد آمریکایی در اروپا نیست بلکه اروپایی‌ها از این اقدام ترامپ احساس خطر کرده و منافع خود را در معرض خطر دیده‌اند.

,

باقری اضافه کرد: به نظر می‌آید که شرایط دوگانگی در منطقه رخ دهد و اگر کشورهای مسلمان نسبت به این موضع ترامپ، حرکت‌های بنیادی و محکمی نداشته باشند، دور از ذهن نیست که کم‌کم کشورهای اروپایی هم با این موضع ترامپ هم‌راستا شوند.

,

شورای امنیت قادر به صدور قطعنامه‌ علیه اقدام ترامپ نخواهد بود

, شورای امنیت قادر به صدور قطعنامه‌ علیه اقدام ترامپ نخواهد بود, شورای امنیت قادر به صدور قطعنامه‌ علیه اقدام ترامپ نخواهد بود,

وی با بیان این مطلب که شورای امنیت قادر به صدور قطعنامه‌ای علیه این اقدام ترامپ نخواهد بود، خاطرنشان کرد: در صورت صدور قطعنامه‌ خود آمریکایی‌ها آن را «وتو» خواهند کرد و به همین لحاظ شورای امنیت نمی‌تواند موضع بسیار محکمی را اتخاذ کند.

,

وی بیان کرد: از سوی دیگر این گمانه‌ مطرح است که ترامپ می‌دانست که با این اعلام، واکنش‌هایی در منطقه صورت می‌گیرد ولی با ترفندی قصد مهار آنها را داشت. به این معنا که پس از اعلام رسمی و موضع گیری‌های منطقه‌ای، مسئله را به تعویق بیاندازد تا هم در عمل به وعده خود عمل کرده باشد و هم فرآیند جدیدی را در منطقه شکل دهد.
 

,
,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه