اخبار داغ

گزارشی از کیفیت آرد و نان شهرستان البرز:

بی کیفیتی آرد‌های الوند روی زغال را سفید کرد/وجود سفیده آرد بر روی نان ها به علت کیفیت پایین آردهاست

بی کیفیتی آرد‌های الوند روی زغال را سفید کرد/وجود سفیده آرد بر روی نان ها به علت کیفیت پایین آردهاست
کیفیت آرد نانوایی‌های شهر الوند نامطلوب می‌باشد و نانواها این موضوع را بارها با اصناف و حتی خود کارخانه تولید کننده آرد مطرح کرده‌اند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  ندای البرز، سرانه مصرف نان در ایران حدود ۱۵۰ کیلوگرم است که از میانگین جهانی آن (حدود۱۳۰ کیلوگرم)بالاتر است،بطوری‌‌که سرانه مصرف نان بر حسب کیلوگرم در کشورهایآمریکا۲۰،مکزیڪ ۳۱، فنلاند ۴۰، جمهوری چڪ ۴۹/۵، لوکزامبورگ ۵۱، لتونی ۵۵، هلند ۵۹، روسیه ۶۰، آلمان ۸۱، ایتالیا ۶۷، دانمارک ۷۰، ترکـیه ۱۴۶برخی از ڪشورهای اروپای غربی ۱۰۰ کیلوگرم می باشد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, ندای البرز,

البته علاوه بر مصرف بالای نان ،کیفیت آن نیز باید مورد بررسی قرار گیرد.بر اساس آمارهای بین المللی مصرف سرانه نان در ایران بـسیار بلاتر از متوسط جهانی است و آمارهای داخلی نشان می دهد که بیش از ۳۰ درصد از این میزان به صورت ضایعات نان از چرخه مصرف خارج می شود که بدون شک اگر این رقم نیز با ارقام مربوط به ضایعات نان در دیگر کـشورها مقایسه شود، باز هم کـشورمان در مقام نخست قرار می‌گیرد.
آشنایی با فرهنگ مصرف نان درکشورهای مختلف از اهمیت زیادی برخوردار است و می‌توان ازنکات مثبت آنها استفاده زیادی نمود.
به عنوان مثال درکشور سوریه نان نماد برڪت بوده و در میان مواد غذایی از احترام و جایگاه خاصی برخوردار اســت.
مــردم ســوریــه نــیــز مــانــنــد همنــوعان خود در جهان، این جایگاه را مـحـتـرم می‌شمرند و این احترام سبب داشتن دغدغه برای بالا بودن کیفیت پخـت مقدس ترین محصول غذایی و جلوگیری از اسراف آن می‌باشد.
اما در ایران با توجه به اینکه در فرهنگ این سرزمین نان برکت سفره است اما مدتی‌ست در پخت آن بی‌توجهی شده به طوری که صدای خبازان و مردم را در کیفیت نان به صدا در آورده است و تنها توجه دولت به این ماده غذایی مهم که از قدیم الایام جز غذای اصلی مردمان غنی و فقیر ایران زمین است در قیمت آن است چنانکه که اخیرا ۱۵درصد به قیمت نان اضافه شده است.
معمولادولت‌ها برای آنکه حداقل نیاز غذایی مردم را به ارزانترین قیمت برای ملت‌هایشان فراهم سازند،برای نان یارانه پرداخت می‌‌کنند که گاهی بر اساس جمعیت آن کشور به میلیاردها دلار می‌رسد.
براین اساس، دور ریختن نان امری بسیار ناپسند و غیرقابل قبول محسوب شده اما با توجه به کیفیت پایین نان‌های مورد استفاده، اکثر مردم مجبور به دور ریختن قسمت‌هایی از نان می‌شوند.
در راستای فرهنگ پخت و استفاده نان رسانه‌های کشور می‌توانند بــا فرهنگ سازی مردم را به استفـاده بهینـه از نــان ترغیب کنند.

,
,
,
,
,
,
,
,

درکشوری مانند هند،که دومین کشور پــرجمعیت دنیامحسوب می شود، مصرف سرانه نان ۹۷ کیلوگرم است و جالب اینجاست که ضایعات نان در این کشور فقیرنشین، نزدیک به صفر است؛ به عبارت ساده‌تر تقریبا تمام نان تولید شده به مصرف می رسد.این شرایط در دیگر کشورها نیز وجود دارد با این تفاوت که در سایر کشورها تولید نان به روش صنعتی و سیاست های یارانه‌ای دولت‌ها موجب کاهش ضایعات نان شده و در هند،عمده ترین و بارزترین علت،بــاورهای سنتی و فرهنگ عامه است.
تفاوتهای چشمگیری در طرز تهیه نان در نقاط مختلف دـیا وجود دارد.
در ایران،جدا از تهیه نان های فانتزی که طرز تهیه آنها از خارج آمده، انواع سنتی نان از جمله نان لواش،سنگڪ، بربری وتافتون پخت می‌شود که هرکدام طرز تهیه ویژه خود را دارند.
درکشورهای خارجی معمولاً از نان هایی که افت صافی داشته و به صورت برش های نازک بسته بندے شده اند استفاده می ڪنند.این نان ها به نان تست معروف می‌باشند.

,
,
,
,


علیرضا اسدی یکی از نانواهای شهر الوند است که در مورد کیفیت آرد این شهر می‌گوید: کیفیت آرد نانوایی‌های شهر الوند نامطلوب می‌باشد و نانواها این موضوع را بارها با اصناف و حتی خود کارخانه تولید کننده آرد مطرح کرده‌اند.
وی ادامه می‌دهد: بی‌کیفیتی آرد سبب می‌شود که نانوا نتواند نان مرغوبی را به دست مشتری برساند.
این نانوای الوندی با اشاره به نامرغوب بودن آردهای نانوایی‌های الوند و نارضایتی شاطرها از کیفیت آرد می افزاید: طی تماس‌های گرفته شده با بهداشت و اصناف و ادارات مربوطه تنها با این جمله که خواهیم آمد و آرد را در آزمایشگاه مورد آزمایش قرار می‌دهیم مواجه هستیم ولی هیچ گاه خبری از بازرسان نیست.
اسدی اضافه می‌کند: نامرغوبی آردهای مورد طبخ به اندازه‌ایست که مواد افزودنی آرد به راحتی در آب حل نمی‌شود به حدی که بایستی گلوله‌های حل نشده در خمیر را با زور دست و به سختی در خمیر حل کرد تا بتوان نان را تهیه کرد.
وی با بیان اینکه مشتری‌مداری یکی از رموز موفقیت هر کاسبی است مطرح می‌کند: به دلیل بی کیفیت بودن آردهایی که دراختیار نانوایی‌ها قرارمی‌گیرد بر روی نان‌هایی که طبخ می‌شود سفیده آرد وجود دارد که این موضوع نارضایتی مردم را به همراه دارد.
این شاطر الوندی با نشان دادن زخم‌ها و پینه‌هایی که بر دستش نقش بسته بود تشریح می‌کند: علت این زخم‌ها مواد نگهدارنده قوی که همان جوهر قنداست می‌باشد که نباید از این مواد در آرد استفاده شود اما متاسفانه در آردهای شمس آذر و بهنان وجود دارد.
وی با اشاره به اینکه برخی از کارخانجات هستند که آرد مرغوب تولید می‌کنند ادامه داد: شرکت گنبد محمدیه یکی از شرکت‌های تولید کننده آرد مرغوب است که متاسفانه به دلیل قیمت بالای این آرد نانواها نمی توانند این آردرا تهیه کنند.
در ادامه این گزارش مصیب بهرامی با اشاره به افزایش ۱۵ درصدی قیمت نان اظهار کرد: براساس مصوبه کشوری قیمت نان ۱۵درصد افزایش یافته اما اعمال این افزایش قیمت منوط به چاپ آگهی تعرفه‌ها از سوی اتحادیه و چسباندن آن در نانوایی‌ها است.

, , ,
,
,
,
,
,
,
,
,

, , ,

وی افزود: تا زمانی که تعرفه‌های جدید در نانوایی‌ها چسبانده نشده نانوایان مجاز به اعمال افزایش قیمت ۱۵درصدی نان نیستند.

,

رییس اتحادیه نانوایان استان قزوین اضافه کرد: کیفیت نان تولیدی به کیفیت آرد بستگی داشته و ربطی به قیمت نان ندارد.

,

بهرامی با تأکید بر اینکه آرد توزیع شده بین نانوایی‌ها باید کیفیت خوبی داشته باشد تا بتوان نان با کیفیت تولید کرد، ادامه داد: در استان قزوین سال گذشته و حتی سال جاری در برخی از موارد گندم‌های تولیدی بیش از ۶ درصد سن زدگی داشت که وقتی این گندم‌ها وارد چرخه تولید نان می‌شود از کیفیت آن می‌کاهد.

,

وی عنوان کرد: برخی از نانواها به لحاظ اینکه قیمت نان ۳ سال متوالی ثابت مانده بود از وزن نان کم می‌کردند که انتظار می‌رود با افزایش قیمت مصوب شده وزن چانه‌های نان به وضعیت قبل بازگردد.

,

این مسئول تصریح کرد: در کشور حداقل ۱۰ درصد تورم داریم که با توجه به آن قیمت نان باید ۳۰درصد افزایش می‌یافت.
بهرامی گفت: حامل‌های انرژی و دستمزد کارگران نانوایی‌ها هر ساله افزایش می‌یابد اما قیمت نان چندین سال ثابت می‌ماند که منطقی نبود.

,
,

وی بیان کرد: این افزایش ۱۵ درصدی قیمت نان مسکنی است که تا حدی از آن التهاب مشکلات نانوایان می‌کاهد.

,

رییس اتحادیه نانوایان استان قزوین با اشاره به استفاده از نمک بیشتر از حد استاندارد در نان خاطرنشان کرد: کیفیت پایین آرد موجب می‌شود که نانوایان نیم درصد بیشتر از میزان استاندارد از نمک استفاده کنند.

,

بهرامی عنوان کرد: آدر گندمی کشته شده باید اصلاح شود تا کیفیت آرد هم افزایش یافته و بتوانیم نان با کیفیت قابل قبول تولید کنیم.

,

وی افزود: قیمت حامل‌های انرژی و دستمزد کارگران هر ساله افزایش می‌یابد در حالی که افزایش قیمت نان هر سه سال یک بار رخ می‌دهد که این موضوع مهمترین مشکل نانوایان به شمار می‌رود.

,

رییس اتحادیه نانوایان استان قزوین یادآور شد: ۶۰ درصد هزینه‌های تولید نان برای مواردی غیر از تهیه آرد هزینه می‌شود؛ بنابراین نیاز است افزایش قیمت نان هر ساله صورت گیرد.
انتهای پیام/

,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه