اخبار داغ

رئیس اداره منابع آب ابرکوه:

سطح اُفت آبهای زیرزمینی ابرکوه 29 سانتیمتری کاهش یافت

سطح اُفت آبهای زیرزمینی ابرکوه 29 سانتیمتری کاهش یافت
رئیس اداره منابع آب ابرکوه، ضمن اشاره به مفید بودن خاموشی چاه‌های کشاورزی در سال گذشته گفت: دوره اول طرح خاموشی 45 روزه از تاریخ 22 آذر سال جاری، در ابرکوه اجرا خواهد شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سرو ابرکوه، درحالی‌که آخرین آمار سال جاری حاکی از وجود فقط 10 رشته قنات دایر در سطح ابرکوه است، کاهش 46 درصدی بارندگی در سال آبی گذشته، اُفت شدید و مداوم سطح آب زیرزمینی، تغییر کیفیت و افزایش شوری چاه‌های کشاورزی، وقوع پدیده فرونشست و فروچاله گواهی بر وضعیت بحرانی منابع آب شهرستان دارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سرو ابرکوه،,

در یک برنامه 20 ساله باید منابع آب دشت ابرکوه احیاء شود
محمدحسین باقری رئیس اداره منابع آب ابرکوه ضمن تأیید مطلب فوق در گفتگو با خبرنگار سرو ابرکوه، اظهار کرد: با توجه به این جریانات که ضرورت جدی بر تغییر رویکرد مصارف آب در بخش‌های مختلف را بیش‌ازپیش روشن می‌سازد، طرح ملی احیاء و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی در ابرکوه با جدیت در حال پیگیری است و اداره منابع آب ملزم است با همکاری ادارات و کشاورزان، تا پایان برنامه ششم توسعه و طی یک برنامه بیست‌ساله منابع آب دشت ابرکوه را احیاء کند.

, در یک برنامه 20 ساله باید منابع آب دشت ابرکوه احیاء شود, در یک برنامه 20 ساله باید منابع آب دشت ابرکوه احیاء شود,
,

, ,

 

,

اقدامات شورای حفاظت منابع آب و هماهنگی دشت پایلوت ابرکوه از سال 93
باقری با اشاره به نقش سازنده شورای حفاظت منابع آب و هماهنگی دشت پایلوت، در نجات آب‌های زیرزمینی افزود: تعامل بیشتر با دستگاه‌های مرتبط در بخش آب، توسعه و پیاده‌سازی مشارکت عمومی با اجرای پروژه ایجاد تشکل‌های آب بران، نظارت بر بهره‌برداری و کنترل برداشت‌های بی‌رویه آب‌های زیرزمینی با نصب کنتورهای هوشمند و طرح خاموشی چاه‌ها در دشت ابرکوه و تحویل حجمی آب در دشت چاهگیر، تعیین تکلیف کلیه چاه‌های غیرمجاز و فاقد پروانه، ازجمله اقداماتی است که از سال 1393 تاکنون با همراهی مدیران دستگاه‌های اجرایی و نمایندگان خانه کشاورز، در راستای اجرای طرح ملی احیاء و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی، انجام‌شده است.

, اقدامات شورای حفاظت منابع آب و هماهنگی دشت پایلوت ابرکوه از سال 93, اقدامات شورای حفاظت منابع آب و هماهنگی دشت پایلوت ابرکوه از سال 93,
,

وی با تأکید بر موفقیت طرح خاموشی یک‌ماهه سال 95 و اندازه‌گیری سطح آب‌های زیرزمینی شهرستان بیان کرد: بیش از 50 چاه پیزومتر جهت اندازه‌گیری و پایش سطح آب زیرزمینی و تغییرات کیفی و شوری آن در ابرکوه وجود دارد، که از سال گذشته به‌صورت ماهانه با همکاری واحد مطالعات شرکت آب منطقه‌ای، موردبررسی قرار گرفت و بنابراین ارزیابی، ابرکوه بهترین عملکرد را در زمینه طرح خاموشی چاه‌ها، داشته است.

,

, ,

کاهش شوری آب‌های دشت چاهگیر ابرکوه ماحصل خاموشی چاه ها
باقری با اشاره به اینکه اُفت سطح آب زیرزمینی دشت ابرکوه در دو سال گذشته به ترتیب 93 و 64 سانتیمتر بوده است تصریح نمود: این میزان کاهش در سال آبی 96-1395 علی‌رغم کاهش قابل‌توجه بارندگی‌ها و توزیع زمانی نامناسب آن، به‌موجب اجرای طرح خاموشی، تشدید اقدامات حفاظتی و تعیین تکلیف چاه‌های غیرمجاز، به میزان 29 سانتیمتر بهبودیافته است. این کاهش اُفت سطح آب زیرزمینی در طول سه دهه اخیر کم‌نظیر بوده است.

, کاهش شوری آب‌های دشت چاهگیر ابرکوه ماحصل خاموشی چاه ها, کاهش شوری آب‌های دشت چاهگیر ابرکوه ماحصل خاموشی چاه ها,
,

رئیس اداره منابع آب ابرکوه در اشاره به اثرات مثبت طرح تحویل حجمی آب تصریح کرد: کاهش قابل‌توجه میزان شوری آب چاه‌های دشت چاهگیر ابرکوه، یکی دیگر از اثرات مثبت طرح خاموشی و تحویل حجمی آب به کشاورزان است که از سال 1395 به‌صورت پایلوت انجام شد.

,

وی ابراز امیدواری کرد: با تداوم طرح‌های خاموشی، فرهنگ‌سازی، اصلاح الگوی کشت، اجرای طرح تحویل حجمی آب به کشاورزان، طرح ملی احیاء و تعادل بخشی، جلوگیری از بهره‌برداری‌های غیرمجاز، تشکل‌های آب بران، شرایط توقف کامل افت‌های سطح آب زیرزمینی که در زمان خارج از فصول کشت صورت می‌گیرد، فراهم شود و تا انتهای برنامه ششم توسعه تعادل بخشی آبخوان‌های شهرستان محقق شود.

,

, ,

آب‌رسانی به وحوش و  واحدهای دامداری و عشایری در زمان خاموشی چاه‌ها
باقری خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه ابرکوه یکی از قطب‌های کشاورزی استان است و این بخش مصرف‌کننده غالب آب شهرستان است، در همین راستا طرح 45 روزه خاموشی چاه‌های کشاورزی در سال جاری، بنابر مصوبه شورای حفاظت منابع آب شهرستان در دو مرحله از تاریخ 22/9/96 لغایت 16/10/96 ( 23روز) و مرحله دوم از تاریخ اول بهمن لغایت 21 بهمن (22روز ) اجرا خواهد شد.

, آب‌رسانی به وحوش و  واحدهای دامداری و عشایری در زمان خاموشی چاه‌ها, آب‌رسانی به وحوش و  واحدهای دامداری و عشایری در زمان خاموشی چاه‌ها,
,

این مقام مسئول ضمن تقدیر از همکاری دستگاه‌های مربوطه شهرستان به‌ویژه جهاد کشاورزی، محیط زسیت و منابع آب، عنوان کرد: ازآنجاکه اثرات زیست‌محیطی طرح خاموشی در شورای حفاظت منابع آب مدنظر قرارگرفته شده است، 2 ماه قبل از اجرای این طرح تدابیر لازم جهت آب‌رسانی به وحوش و واحدهای دامداری و عشایری به‌وسیله تانکرهای آب، توسط ادارات مذکور اتخاذشده است، تا خللی در تولید و عملکرد دامداران ایجاد نشود.

,

وی در پایان از حمایت‌ها و همراهی‌های اعضای شورای تأمین، شواری حفاظت منابع آب و آحاد مردم بالأخص کشاورزان شهرستان تقدیر کرد و گفت: امیدواریم با ادامه این همراهی، آثار مثبتی در حفظ و حراست از منابع آب شهرستان ابرکوه داشته باشد.

,

انتهای پیام/ ف

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه