اخبار داغ

مخترع هراتی ربات پزشکی:

مسائل مالی مهمترین دغدغه محققان و دانشجویان است/ نخبگان در ایران از جایگاه تعریف شده‌ای برخوردار نیستند

مسائل مالی مهمترین دغدغه محققان و دانشجویان است/ نخبگان در ایران از جایگاه تعریف شده‌ای برخوردار نیستند
مخترع هراتی با بیان اینکه مهمترین دغدغه دانشجویان و محققان در ایران، مسائل مالی است گفت: اگر مسئله اقتصادی دانشجویان حل شود، خواهید دید که در تمام زمینه ها، دانشجویان ما حرف برای گفتن دارند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از طنین خاتم؛ صابر کاظمی نسب یکی از صدها جوان نخبه و تلاشگر شهرستان خاتم است که با عزمی راسخ و تلاش جدی هم در عرصه نوآوری و فناوری و هم در عرصه علم و آموزش خوش درخشیده و باوجود مشکلات فراوان توانسته نمونه یک جوان موفق ایرانی باشد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, طنین خاتم,

برای آشنایی با این جوان خوش‌فکر و خوش‌صحبت، سایت طنین خاتم گفتگوی گرم و صمیمانه با وی انجام داده است.

,

, ,

طنین خاتم: لطفاً خودتان را به‌طور کامل برای ما معرفی کنید؟

,

صابر کاظمی نسب هاشم آباد، متولد 1370 هستم. دوران ابتدایی را در مدرسه شهید نواب صفوی هرات،دوران راهنمایی و دبیرستان را در مدارس نمونه مهریز به پایان رساندم.

,

در کنکور سال 1389 در رشته ریاضی، رتبه 73 منطقه 3 را کسب نموده و در در رشته مهندسی مکانیک دانشگاه علم و صنعت تهران پذیرفته شدم.

,

 مهندسی مکاترونیک دانشگاه تهران مقصد بعدی من برای برای دوره کارشناسی ارشد بود. در این مقطع، بر روی آلیاژهای حافظه دار (Shape  memory alloys) و کاربرد این نوع از مواد حافظه دار در رباتیک بود.

,

طنین خاتم: افتخارات علمی خود را بیان کنید؟

,

در مقطع لیسانس، زمینه علاقه من، کنترل و مکانیزم ها بود. در این راستا، پروژه های متعددی چه در زمینه شبیه سازی و چه در زمینه ساخت انجام دادم.  پایان نامه من، سیگنال های قلب و هدف من در این پروژه، ساخت دستگاه ECG بود. در دوره ارشد، همانگونه که ذکر کردم، بر روی آلیاژهای حافظه دار پروژه های کنترلی و الکتروترمومکانیکی  انجام دادم. پایان نامه من، ساخت یا ربات کمکی پوشیدنی نرم برای دست با استفاده از مکانیزم تاندونی و محرک آلیاژ حافظه دار بود. در طول انجام این پایان نامه، چهار مقاله استخراج شد که در ادامه ذکر می شوند:

,

1-ASR Glove: A Wearable Glove for Hand Assistance and Rehabilitation Using Shape Memory Alloys

,

2-Force and Motion Control of a Tendon Driven Hand Exoskeleton Actuated by Shape Memory Alloys

,

3-Design and prototyping of wearable assistive toolfor hand rehabilitation using shape memory alloys

,

4-Conceptual Design and Force Analysis of a Wearable Assistive Tool for Hand Rehabilitation Using Shape Memory Alloys

,

و هم چنین این طرح را توانستیم ثبت اختراع کنیم.

,

طنین خاتم: نقش دوستان و خانواده در حمایت و تشویق شما برای رسیدن به موفقیت چقدر اهمیت داشته است؟

,

در مورد نقش خانواده باید عرض کنم که من از یک خانواده ای هستم که پدر و مادرم با آنکه سوادی نداشتند، همیشه در موضوع تحصیل ما  بسیار سخت گیر و پیگیر بودند. پدر و مادرم همیشه میگوید تا زمانی که درس میخوانید همه هزینه های زندگیتون رو میدهیم ولو اینکه پیر شده باشید.  عموی بزرگوارم، دکتر محمد کاظمی نسب نیز همیشه همچون برادر برایم برادری کرد. ایشان به قدری بروز و  اهل مطالعه هستند که حرف ها و نصیحت هایش  در زمان نوجوانی را زمانی متوجه شدم که در دوره ارشد در دانشگاه تهران بودم. همه خویشاوندان من در کنار من بودند و در لحظه نیاز، کوتاهی نمی کردند.

,

طنین خاتم: به تازگی اختراعی را ثبت کردید کمی  دراین باره توضیح دهید و این اختراع چه کاربردی دارد؟

,

اختراع بنده در زمینه رباتیک پزشکی است. این ربات برای افرادی که دست آنها دارای مشکل است ساخته شده است. این ربات برروی دست بیمار سوار می شود و وزنی حدود 300 گرم دارم و تا حدود 45 نیوتن (4.5 کیلوگرم) نیرو برای فرد فراهم می کند. این ربات با استفاده از سیگنال های مغزی کار می کند.

,

طنین خاتم: نخستین ایده برای اختراع چه زمانی به ذهن شما خطور کرد؟

,

من تا زمان تصویب موضوع پایان نامه ام، حدود 10 ماه در مورد کارهای دیگران مطالعه داشتم که دانشجویان می دانند، زمان بسیار زیادی است. حدود 200 مقاله و طرح را بررسی کردم. در آن زمان با در نظر گرفتن تمامی کارهای انجام گرفته، پیشنهادی را به اساتید راهنما دادم. در آن جلسه استقبالی از پیشنهاد من نشد. اما پس از جست و جو در دیتابیس های ژورنال های مختلف، متوجه شدیم که این ایده بسیار جدید و بدیع است. پس از آنکه طرح اولیه و یا ایده خام را تصویب کردیم، مدلسازی و ساخت شروع شد. در زمان انجام پروژه با چالش های بسیاری روبرو بودیم. زیرا دست، عضوی حساس  بود و سیستم باید کم حجم، سبک و قابل حمل میبود.

,

طنین خاتم: وضعیت نخبگان کشور در مقایسه با نخبگان سایر کشورها را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

,

بی پرده می گویم، بسیار نامطلوب. در کشورهای دیگر همچون آمریکا، کانادا و اروپایی به چنین پروژه هایی فاند تعلق می گیرد. دانشجویان با حقوق ماهیانه، زندگی خود را میگذرانند و حتی پس انداز نیز می کنند. اما دانشجویان در ایران نه تنها پولی دریافت نمی کنند، بلکه در برخی موارد جریمه دیرکرد نیز می پردازند. اگر در ایران حداقل زندگی معمولی به دانشجویان داده می شد، وضع دانشگاهها و صنعت ما اینگونه نبود.

,

طنین خاتم: از نگاه شما مهم‌ترین مشکل و دغدغه مخترعان و مبتکران کشور چیست؟

,

مهمترین دغدغه دانشجویان و محققان در ایران، بحث های مالیست. اگر مسئله اقتصادی دانشجویان حل شود، خواهید دید که در تمام زمینه ها، دانشجویان ما حرف برای گفتن دارند.

,

طنین خاتم: جایگاه مخترعان و مبتکران را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

,

ببینید در مورد جایگاه محققان ایران باید عرض کنم  که تحقیق در ایران متاسفانه یک روند فرسایشی است. یک محقق ابتدا ذهن آرام و سپس تجهیزات می خواهد. نمیگویم در ایران بد است اما خیلی بهتر از اینها میتوانست باشد.

,

طنین خاتم: چه حمایتهایی از سوی دولت از شما به عنوان یک مخترع انجام شده است؟

,

در این طرح، من از سوی دانشگاه و اساتید خود حمایت مالی میشدم.

,

دولت محترم با ایجاد پارک های علم و فناوری قدم های بسیار خوبی در زمینه حمایت از ایده های دانش بنیان را شروع کرده است. در زمان ثبت اختراع آمریکا نیز اعلام آمادگی برای حمایت کردند( هزینه ثبت اختراع در آمریکا 20000$ است). انشاالله این قبیل کارها ادامه پیدا کند.

,

طنین خاتم: برنامه آینده شما چیست؟

,

برای دوره دکترا، انشاالله قصد تکمیل تحصیلاتم در زمینه مشکلات مغزی و عصبی را دارم.

,

طنین خاتم: سخن آخر

,

به تمامی عزیزان توصیه می کنم، در زمان انجام هرکاری تمرکز کنند و کار درست را انجام داده و نتیجه را به خدای خود واگذار کنند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه