اخبار داغ

هدفمندسازی یارانه ها کلاف سر درگم بودجه ۹۷؛

هدفمندسازی یارانه ها همچنان آلوده سیاست کاری دولت / آیا ساماندهی این طرح به دولت بعدی خواهد رسید؟

هدفمندسازی یارانه ها همچنان آلوده سیاست کاری دولت / آیا ساماندهی این طرح به دولت بعدی خواهد رسید؟
طبق آمار در جهت برنامه ریزی برای افراد حقیقی یارانه بگیر، یارانه یک میلیون و دویست هزار خانوار که شامل جمعیتی نزدیک به چهار میلیون نفر از افراد ثروتمند مردم کشور را تشکیل می دادند قطع شد که با آغاز دور انتخاباتی دولت دوازدهم مجددا برقرار شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از چهارفصل؛ یارانه در تفسیر واژه یعنی کمک دولت به قشر خاصی از جامعه یا کل جامعه مربوطه به منظور تامین رفاه اجتماعی از طریق کاهش هزینه ها می باشد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, چهارفصل,

 

,

صدای پای بودجه سال  1397 به گوش می رسد و آنچه در این روزها ذهن مردم را مشوش نموده است نحوه چینش این بار مالی در سطح تصمیمات کلان کشوری است که تا چه اندازه به دهک های پایین جامعه در قالب یارانه های زندگی آنان توجه شده است. با شروع فصل یارانه ها در دولت دهم و گران تر شدن کالاها در این بازه زمانی، اوج چالش خوب یا بد بودن این برنامه از نگاه کارشناسان اقتصادی نواقصات زیادی تا مرحله پیاده شدن کامل را دارد.

,

, ,

رشد تصاعدی ملزومات اصلی زندگی مردم و عدم ثبات بازار موجب شده است که طبقه های کم بضاعت جامعه برای بدست آوردن کمترین احتیاجات خویش با مشکلات عدیده ای روبرو شوند. ورود دلالان و سودجویان در بحث واگذاری یارانه ها از یک طرف و قیمت بالای کالاهای الزامی از طرف دیگر موجب شد که کیفیت همراه با عرضه ضعیف اقلام ضروری سبب نارضایتی مردم گردد.

,

 

,

هرچه زمان به جلوتر می رود نقش یارانه و یارانه بگیری کمرنگ تر می گردد و آنچه بر دردسرهای شهروندان می افزاید همانا دردسر گرانی و بازاری ست که در روند رو به رشد و فزاینده قیمت اجناس خودی نشان می دهد. این تقابل گرانی با عدم بضاعت و طاقت مالی مردم مستوجب دل نگرانی هایی شده است که هرساله برای قرار دادن ردیف تامین مالی در بودجه  کشور مایه عدم تصمیم گیری قاطع اهالی برنامه ریزان این مقوله گردیده است.

,

, ,

هنوز جمله وزیر نفت کنونی کابینه دولت یازدهم روحانی در ذهن مردم به وادی فراموشی سپرده نشده است که گفته بود: در شب  پرداخت یارانه ها برای ما مصیبت عظمی است. به راستی مسئول گران شدن بنزین و دیگر اقلام ضروری آیا برای این ملت بخصوص قشر ضعیف مصیبت نیست و تا چه اندازه توانسته ایم زندگی خویش را با زندگی محرومان جامعه تطبیق دهیم؟

,

 

,

باورها هنگامی به حقیقت نزدیک تر می گردد که همین مردم آرزو دارند یارانه از آنها گرفته شود ولی قیمت اجناس به زمان ماقبل یارانه برگردد. اینجاست که قدرت خرید مردم تعریف می گردد و سلامت زندگی برای کسانی به تفسیر می نشیند که با خرید نان قرضی در بحث شکاف طبقاتی جامعه  مورد التفات است.

,

 

,

دولت دوازدهم هرچند با شعار هدفمندسازی یارانه و قطع یارانه های ثروتمندان جامعه روی کار آمد اما حداقل در طول چهارسال عمرش نتوانست برنامه ای جامع و هدفمند برای یارانه و یارانه بگیران تعریف نماید بطوری که در یک برنامه سعی و خطا و جا نماندن از رقبای انتخاباتی خویش این برنامه را دست و پا شکسته اجرا می کرد.

,

, ,

درست هفته‌های پیش از انتخابات ریاست جمهوری دوره دوازدهم بود که حسن روحانی به همراه تیم سیاستی خود این چراغ سبز را نشان داد که یکبار دیگر یارانه نقدی افرادی که تا پیش از این نام آنها در فهرست متمولان و متمکنان قرار گرفته بود، بار دیگر بدون ملاحظه مشمول دریافت یارانه نقدی شوند و بتوانند همین رقم اندک را هم دریافت کنند؛ رقمی که البته شاید جمع آنها می‌توانست وضعیت بسیاری از خانوارها را بهبود بخشد

,

.

,

حال دولت روحانی که پیروز انتخابات ریاست جمهوری برای دومین بار شده همچنان برنامه هدفمند سازی یارانه ها در بلاتکلیفی بسر می برد و مشخص هم نیست چه موقع به این بحران چالش برانگیز خاتمه بخشیده شود. هنوز برنامه مشخصی از سوی وزراء  برای اجرای دقیق برنامه هدفمندسازی یارانه ارائه نشده است و معلوم هم نیست در چه موقع زمانی این برنامه سیاسی در سطح کلان اجتماعی راه خویش را از سیاست باز خواهد شناخت.

,

, ,

طبق آمار در جهت برنامه ریزی برای افراد حقیقی یارانه بگیر یارانه یک میلیون و دویست هزار خانوار که شامل جمعیتی نزدیک به چهار میلیون نفر از افراد ثروتمند  مردم کشور را تشکیل می دادند قطع شد که با آغاز دور انتخاباتی دولت دوازدهم مجددا برقرار شد در حالی که دولت پیش از این تصویب کرده بود که یارانه قشر پر درآمد جامعه نظیر پزشکان، وکلا، وزراء، هیئت مدیره بانک ها و افراد ثروتمند جامعه قطع خواهد شد.

,

 

,

امسال نیز مطابق با تبصره ۱۴ قانون بودجه سال ۱۳۹۶، سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها مجاز است، فقط ۳۳.۵ هزار میلیارد تومان از منابع خود را صرف پرداخت یارانه نقدی به خانوارها کند. به عبارت دیگر، اگر قرار باشد در سال ۱۳۹۶ ماهیانه ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان به هر نفر یارانه پرداخت شود، دولت فقط می‌تواند به ۶۱ میلیون یارانه نقدی پرداخت کند و این در حالی است که در اسفند ماه ۱۳۹۵ به حدود ۷۵ میلیون یارانه پرداخت می‌شد ؛ این یعنی در سال ۱۳۹۶، دولت باید یارانه حدود ۱۴ میلیون تن را قطع نماید.

,

 

,

بهرحال با این اوضاع و تفاسیر به نظر می رسد دولت برای پرداخت یارانه ها در سال 1397 برنامه مشخص و واحدی ندارد و مورد هدفمندسازی یارانه ها بعنوان کلافی سر درگم برای دولتمردان غیرقابل حل باقی خواهد ماند و شاید پیوند این معضل در لوای سیاست بیمارگونه و کسالت آور به دولت یا دولت های بعدی ربط داده خواهد شد.

,

انتهای پیام /                                                 

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه