اخبار داغ

سالروز مقاومت دلیران تنگستانی در مقابل تجاوز استعمار انگلیس در بوشهر؛

بی توجهی مورخین به تاریخ مقاومت جنوب ایران/ سقوط عاقبت کار سازش کاران است

بی توجهی مورخین به تاریخ مقاومت جنوب ایران/ سقوط عاقبت کار سازش کاران است
پژوهشگر تاریخ بوشهر گفت: از عدم توجه مورخین و نویسندگان و نخبگان به تاریخ پرافتخار مقاومت جنو، به اولین انتفاضه مردمی بوشهر گلایه می کنم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سپاس؛ به مناسبت سالروز تجاوز انگلیس به بوشهر و مقاومت دلیرانه تنگستانی ها، مراسم یادبودی به همت موسسه هنری چاخته در بوستان ساحلی ریشهر برگزار گردید.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سپاس؛ ,

این مراسم با حضور استاد «مهدی فتوت» نویسنده کتاب «رویارویی باقرخان تنگستانی با لشکرکشی‌های انگلیس به بوشهر» و «دکتر احمد کرمی نژاد»، محقق تاریخ و فرهنگ بوشهر، «حجت الاسلام عبدالحسن ذاکری تنگستانی» از منسوبین باقرخان تنگستانی، و عموم مردم برگزار گردید.

,

Thumbnail

, Thumbnail,

سقوط عاقبت کار سازش کاران و کسانی که حاضر به مقاومت نیستند

,

 کرمی نژاد با اشاره به تاریخچه و علل تجاوزات استعمار انگلیس به بوشهر، گفت: در 161 سال پیش در 18 آذر 1235 شمسی انگلیس برای دومین بار با تجهیزات و استعداد نیروی دریایی انگلیس به بوشهر حمله کرد که در این حمله که با 55 ناو جنگی و بیش از 8000 نیروی نظامی هندی و انگلیسی صورت گرفت و سرهنگ باقرخان تنگستانی به همراه فرزند رشیدش احمدخان تنگستانی تنها با 400 تفنگچی از دالکی و اهرم و چاهکوتاه به بوشهر آمده و در ساحل ریشهر با لشکر مجهز انگلیسی‌ها درگیر شدند.

,

Thumbnail

, Thumbnail,

وی با اشاره به خیانت حاکم بوشهر در جریان حمله انگلیسی ها افزود: حسنعلی‌خان قوام شب قبل از تجاوز انگلیسی‌ها، از  باقرخان که درحال سنگربندی در قلعه ریشهر درخواست کرد تا خود را با نیروهایش به قلعه خلعت پوشان در ورودی شهر بوشهر و 15 کیلومتری قلعه ریشهر برسانند تا در آنجا با 2000 نیروی نظامی مستقر در شهر به مقابله با انگلیسی ها بپردازند. اما هنگامی که باقرخان و نیروهایش به دروازه شهر می‌رسند از ورود آنها ممانعت میکنند و 3 قبضه توپ آنها را نیز ضبط میکنند و اینگونه قوای دفاعی آنها را تحلیل می‌برند.

,

کرمی نژادضمن اشاره به اینکه دلاوری های تنگستانی ها در ساحل ریشهر، گفت: در این نبرد نابرابر تنگستانی ها توانستند با ترفندهای نظامی باقرخان 740 نفر از نیروهای متجاوز انگلیسی از جمله 20 افسر عالی رتبه و 4 فرمانده انگلیسی را به هلاکت برسانند. سرانجام با اتمام مهمات و شهادت احمدخان تنگستانی و 72 تن از تنگستانی‌ها، باقرخان دستور عقب نشینی نیروها را صادر کرد تا در خوشاب مجدداً برای مقابله با متجاوزین سنگربندی کنند.

,

Thumbnail

, Thumbnail,

وی با اشاره اینکه عاقبت کار سازش کاران و کسانی که حاضر به مقاومت نشدند، عنوان کرد: پس از سقوط قلعه ریشهر، انگلیسی ها که دیگر نیروی مقاومتی در برابر خود نمی دیدند در طول نوار ساحلی بوشهر حرکت کرده و بوشهر را به توپ بستند. 2000 نیروی نظامی حاضر در شهر را برهنه کرده و در شهر گرداند و حسنعلی خان قوام و همراهانش را نیز به زندانی در هند تبعید کردند.

,

بی توجهی مورخین به تاریخ مقاومت جنوب ایران

,

مهدی فتوت، پژوهشگر تاریخ بوشهر و نویسنده کتاب «رویارویی باقرخان تنگستانی با لشکرکشی‌های انگلیس به بوشهر»، اظهار کرد: در ابتدا گلایه می کنم  از عدم توجه مورخین و نویسندگان و نخبگان به تاریخ پرافتخار مقاومت جنوب، به اولین انتفاضه مردمی بوشهر به رهبری شیخ حسن آل عصفور در 180 سال پیش در برابر انگلیس  و از مسئولین تقاضا دارم بنای یادبود اولین انتفاضه مردمی بوشهر در برابر انگلیس، در محل درگیری با قوای مهاجم ساخته شود.

,

Thumbnail

, Thumbnail,

 فتوت در پاسخ به این سوال سپاس در خصوص اینکه که مقاومت با نیرو و امکانات کم در برابر قوای مجهز انگلیس چه دستاوردی جز کشته شدن و شکست خوردن داشته است، گفت: در زمانی که تفنگچی های تنگستانی و مردم بوشهر در برابر انگلیس می ایستند و مقاومت می کنند در همان زمان سرزمین های بزرگ هند و چین و کشورهای آمریکای لاتین و ... با چند برابر جمعیت و وسعت سرزمین، مستعمره انگلستان شدند.

,

وی ادامه داد: ولی این مقاومت و پایداری جانانه با امکانات و نفرات کم باعث شد انگلیسی‌ها بفهمند که قسمتی از ایران را شاید بتوان برای مدت کوتاهی اشغال کرد اما هیچگاه نمی‌توان مستعمره کرد.

,

Thumbnail

, Thumbnail,

فتوت تصریح کرد: فلسفه حفظ استقلال ایران در طول تاریخ در برابر تهاجمات بیگانگان را جز در مقاومت و پایداری مردمی نمی‌توان یافت.

,


در ادامه برنامه سید عبدالرسول حسینی با نوای گرم خود به شروه خوانی پرداخت و پخش کمیک موشن 740 نیز پایان بخش این مراسم بود.

,
,

Thumbnail

, Thumbnail,

انتهای پیام/

,


 

,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه