اخبار داغ

نمایندگان مردم سیستان و بلوچستان در مجلس:

عدم رعایت عدالت بین استان ها مشکل سازخواهد شد/بودجه نویسی باید عملیاتی باشد

عدم رعایت عدالت بین استان ها مشکل سازخواهد شد/بودجه نویسی باید عملیاتی باشد
جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سیستان وبلوچستان نیاز به اعتبارات استانی زیادی دارد، گفتند: استانی شدن بودجه ها تصمیم درستی است اما اگر در بین استان ها عدالت رعایت نشود مشکل ساز خواهد شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از عصرهامون، بودجه یکی از الزامات هر جامعه و کشوری به شمار می آید که تمام برنامه های آن کشور براساس بودجه ای که قبل از هر سال تعیین می شود، برنامه ریزی و برای اجرا در نظر گرفته می شود. این بودجه در ایران برای یک سال مالی توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی تدوین می‌شود و لایحه آن پس از تصویب در هیئت وزیران به مجلس ارائه و پس از تصویب و تأیید شورای نگهبان از مجلس به رئیس جمهور ابلاغ می‌شود.
طبق قانون محاسبات عمومی «این بودجه حاوی پیش‌بینی درآمدها و سایر منابع تأمین اعتبار و برآورد هزینه‌ها برای انجام عملیاتی که منجر به نیل سیاستها و هدفهای قانونی می‌شود» است.
علی ای حال از آنجایی که سیستان وبلوچستان از یک عقب ماندگی تاریخی برخوردار است و به گفته نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی در سال گذشته از 2 هزار میلیارد تومان برای طرح ها و پروژه های عمرانی استان تنها 21 درصد به صورت اسناد خزانه داده شد و مابقی هم تحقق پیدا نکرد می طلبد دولت نگاه ویژه تری به خطه از کشور داشته باشد اما به گفته نماینده مردم سراوان، سیب و سوران و مهرستان شنیده ها حکایت از کم شدن بودجه عمرانی دارد که این مهم نگرانی هایی را برای کل کشور به ویژه برای مناطقی که نیاز به کار عمرانی بیشتری دارند به وجود آورده است.
در همین راستا جمعی از نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سیستان وبلوچستان نیاز به اعتبارات استانی زیادی دارد، گفتند: استانی شدن بودجه ها تصمیم درستی است اما اگر در بین استان ها عدالت رعایت نشود مشکل ساز خواهد شد.
 
حتی 10 درصد از بودجه عمرانی سال گذشته هم به سیستان وبلوچستان تعلق نگرفت
حسینعلی شهریاری نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار عصرهامون در خصوص ارائه بودجه به مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دولت مدعی است که این بودجه ها را پیش بینی می کند، افزود: مسئله این است که وقتی بودجه ای تصویب می شود منابعش تحقق پیدا نمی کند.
وی در تکمیل مطلب فوق گفت: در این خصوص هر سال بودجه ای پیش بینی و تصویب می شود ولی در نهایت در خیلی مواقع این منابع تحقق پیدا نمی کند مثلا در سال 95 حدود 2 هزار میلیارد تومان برای طرح ها و پروژه های عمرانی سیستان و بلوچستان  هزینه شد که از این مبلغ 21 درصد به صورت اسناد خزانه داده شد اسناد خزانه هم زیاد طرفدار و مشتری ندارد و مابقی هم تحقق پیدا نکرد؛ یعنی 10 درصد این بودجه را هم ندادند.
 
در وضعیت معیشتی مردم و کارهای عمرانی اتفاقی رخ نداده است
نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نوشتن روی کاغذ یک مسئله و تحقق آن هم مسئله ای دیگر است، ادامه داد: وزیر نفت همیشه در جلسات مجلس می گوید "ما تقریبا 5/2 میلیون بشکه نفت و میانات صادر می کنیم"؛ اگربشکه ای 55 دلار هم باشد پول قابل توجهی به دست می آید ولی نمی دانیم چرا در وضعیت معیشتی مردم یا کارهای عمرانی هیچ اتفاقی رخ نمی دهد.
شهریاری بیان کرد: متاسفانه این بودجه ها جوابگو نیست و مشکل استان ما هم با توجه به این اتفاقاتی که دارد رخ می دهد به نظر می رسد تداوم داشته باشد.
 
بودجه نویسی باید عملیاتی باشد
حبیب الله دهمرده نماینده مردم زابل در مجلس شورای اسلامی هم با بیان اینکه روشی که سابق بر این ازآن استفاده می شد مناسب نبود واکنون بسیاری از نمایندگان معتقدند که بودجه نویسی باید عملیاتی باشد، گفت: بودجه باید به گونه ای باشد که قابل اندازه گیری بوده و بتوان آن را محاسبه و بر آن نظارت داشت که در بودجه نویسی عملیاتی این امور محقق می شود.
 
عدم رعایت عدالت بین استان ها مشکل ساز خواهد شد
وی با بیان اینکه استانی شدن بودجه ها تصمیم درستی است، افزود: اگر در بین استان ها عدالت رعایت نشود مشکل ساز خواهد شد.
دهمرده با بیان اینکه یک سری شاخص ها باید رعایت شود، ادامه داد: اساس باید عملکرد استان باشد.
وی با اشاره به اعتراض برخی دستگاه ها به بودجه نویسی جدید بیان کرد: همه باید با این نوع بودجه نویسی کنار بیایند البته انتظار نمی رود که از همین سال اول اتفاق خاصی بیفتد اما بودجه نویسی جدید می تواند مشکلات را کمتر کند.
نماینده مردم زابل در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مدتی زمان می برد تا همه دستگاه های اجرایی خود را با بودجه جدید وفق دهند، افزود: مطمئن هستم که ازسال دوم که کارها روال خوبی پیدا می کند تاثیرات روش جدید بودجه نویسی هم نمایان خواهد شد.
 
اصلاح قانون هدفمندی یارانه ها تاثیر بسزایی در بودجه کشور دارد
وی در خصوص اصلاح قانون هدفمندی یارانه ها خاطر نشان کرد: این قانون تاثیر بسزایی در بودجه کشور دارد و این غلط است که یک مبلغ به همه افراد داده می شود و باید افرادی که استحقاق دارند دریافت کنند و مابقی حذف شوند.
دهمرده با بیان اینکه برخی ملاحظات سیاسی موجب شده تا اصلاحات در خصوص هدفمندی یارانه ها انجام نشود، گفت: مجلس آمادگی دارد تا با بررسی این طرح یک جراحی بر روی آن انجام دهد و آن را اصلاح کند زیرا روند فعلی به هیچ وجه قابل قبول نیست.
 
ایجاد نگرانی برای کل کشور با کم شدن بودجه عمرانی
محمد باسط درازهی نماینده مردم سراوان، سیب و سوران و مهرستان هم با اشاره به ارائه بودجه توسط رئیس جمهور به مجلس گفت: بودجه ارائه شده تا چند روز دیگر در کمیسیون های مختلف تخصصی و تلفیقی در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار خواهد گرفت و سپس جهت تدوین و تصویب به صحن علنی مجلس ارائه می شود.
 
سیستان وبلوچستان نیاز به اعتبارات استانی زیادی دارد
وی با بیان اینکه امید می رود دولت برای استان سیستان و بلوچستان علی الخصوص برای توسعه سواحل مکران و دیگر امورات استان، تدابیر خاصی اندیشیده باشد، افزود: سیستان وبلوچستان نیاز به اعتبارات استانی زیادی دارد.
درازهی با بیان اینکه شنیده ها حکایت از کم شدن بودجه عمرانی دارد، خاطر نشان کرد: این مهم نگرانی هایی را برای کل کشور به ویژه برای مناطقی که نیاز به کار عمرانی بیشتری دارد به وجود آورده است.
انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصرهامون،,
,
,
,
,
, حتی 10 درصد از بودجه عمرانی سال گذشته هم به سیستان وبلوچستان تعلق نگرفت,
, عصرهامون ,
,
,
, در وضعیت معیشتی مردم و کارهای عمرانی اتفاقی رخ نداده است,
,
,
,
, بودجه نویسی باید عملیاتی باشد,
,
,
, عدم رعایت عدالت بین استان ها مشکل ساز خواهد شد,
,
,
,
,
,
, اصلاح قانون هدفمندی یارانه ها تاثیر بسزایی در بودجه کشور دارد,
,
,
,
, ایجاد نگرانی برای کل کشور با کم شدن بودجه عمرانی,
,
,
, سیستان وبلوچستان نیاز به اعتبارات استانی زیادی دارد,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه