اخبار داغ

اکونومیست:

شورای همکاری خلیج فارس اهمیت خود را از دست داده است

شورای همکاری خلیج فارس اهمیت خود را از دست داده است
مجله اکونومیست: تنها امارات متحدۀ همپیمانی نظامی و اقتصادی خود را با عربستان سعودی را اعلام کرده بود ماجرایی که حکایت از آن داشت که این بلوک اهمیت خود را از دست داده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل سپاس،کونومیست گزارش نشست شورای عرب خلیج فارس را منتشر کرد جلسه ی که 15 دقیقه پس از شروع بکار پایان یافت. این مجله در مقدمه مطلب خود نوشت : همه می دانستند که نشست شورای همکاری خلیج امسال جنجالی و بحث برانگیز خواهد بود جایی که هیاتهای شرکت کننده تنوانستند حتی صرف یک فنجان چای را تا پایان دادن به کنفرانس کامل کنند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سپاس،,

در این گزارش،به حصار بی نتیجه ی قطر اعمال شده توسط عربستان سعودی، امارات متحده عربی، بحرین و مصر از ماه ژوئن اشاره شده است.

,

گرچه دولت میزبان کویت امیدوار بود که این کنفرانس در تاریخ 5 دسامبر برای رسیدن به یک راه حل مناسب دست یابند شیخ صباح الاحمد الصباح کویت در افتتاحیه این نشست گفت: ما معتقدیم که عقل پیروز خواهد شد

اما "خوشبینی کویتی ها تنها 15 دقیقه دوام آورد پس از خروج جلسه از حالت غیر علنی با وجودی که این نشست برای دو روز در نظر گرفته شده بود به طور ناگهانی پایان کنفرانس اعلام شد ولی کویت احساس تلخ خود را نادیده گرفت امیر قطر در جلسه شرکت کرده بود اما بقیه کشورهای عضو وزرای دولت فرستاده بودند.
 
طبق گزارش مجله ی اکونومیست قبل از شروع ساعت کنفرانس، تنها امارات متحدۀ همپیمانی نظامی و اقتصادی خود را با عربستان سعودی را اعلام کرده بود ماجرایی که حکایت از آن داشت که این بلوک اهمیت خود را از دست داده است.
 
عربستان سعودی و امارات متحده عربی نسبت به همسایشان ایران و گروه های مسلمان و اخوان المسلمین موضعی خصمانه داشته اند. بحرین از سال 2011 زمانی که ریاض سربازان خود را برای قلع و قمع قیام در این کشور فرستاد در گروگان عربستان سعودی بوده است و عمان روابط بسیار خوبی با کشورهای عربی خلیج فارس و ایران دارد در حالی که کویت در حال تلاش برای دور شدن از ماجرای یارکشی است یا همان طور که در اجلاس سران اظهار کرد برای حل مشکلات منطقه ای سعی می کند.
 
قطر همچنان به عنوان "گوسفند سیاه "موضع گیری متفاوتی نسبت به همسایگان عربش دارد و محاصره باعث نشده که این کشور سیاست های خود را متوقف کند. این کشور برخوردار از ذخایر بزرگ نفت و تنها با جمعیت2.7 میلیون نفری ثروتمندترین کشور جهان از جهت قدرت خرید است و در این مدت کوتاه فقط بانک مرکزی آن کشور 40 میلیارد دلار برای مقابله با بحران مالی و اقتصادی به بازار تزریق کرده است تا شهروندان و بازدید کنندگانش احساس کمبود بدنبال حصار نکنند در حالی که عربستان در دو قضیه حریری و علی عبدالله صالح مرتکب و اشتباه و شکست شد.
 
در این میان امارات متحده عربی که یک ششم صادرات ایران و تجارت غیر نفتی آن کشور را به میزان 5 میلیارد دلار در سال ترانزیت می کند همچنان با سعودی ها در مواضع مختلف از سوریه تا یمن علیه ایران توافق دارد.
 
اکونومیست در نتیجه گیری از گزارش خود می نویسد: این اتحاد جدید در شورای همکاری خلیج فارس تنها می تواند این بلوک 36 ساله را به پایان برساند. همان گونه که یک تاجر امارات در دبی گفت: این شورا فقط دکان سخن چینی است.

,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه