اخبار داغ

انتظار از تدبیر دولت در بودجه 97

انتظار از تدبیر دولت در بودجه 97
امید می رود لایحه بودجه ای که آقای روحانی روز یکشنبه قرار است تحویل مجلس بدهد، میزان هزینه های جاری آن کمتر از گذشته باشد و به جای آن شاهد افزایش بودجه عمرانی کشور باشیم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از یزدرسا، 19 آذر قرار است رئیس جمهور لایحه بودجه سال 97 را تحویل مجلس بدهد. یکی از ویژگی های دولت آقای روحانی در سال های گذشته، افزایش چشمگیر هزینه های جاری بوده است به طوری که در چهار سال گذشته چیزی نزدیک به 90 درصد منابع دولت صرف هزینه های جاری شده است. این مسئله بیانگر ولخرجی ها و ریخت و پاش های فراوان در دولت است.  افزایش هزینه های جاری کاهش بودجه عمرانی را به دنبال دارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, یزدرسا,

نکته قابل توجه اینکه هزینه های جاری علاوه بر اینکه در بودجه درصد زیادی را شامل می شود در زمان عملیاتی شدن هم بخش اعظم آن تحقق می یابد. به عنوان مثال آمارها نشان می دهد بودجه هزینه های جاری کشور در سال های ۹۳ و ۹۴ به ترتیب ۹۶٫۶ و ۹۹٫۴ درصدش محقق شده، حال آنکه درصد تحقق بودجه عمرانی در همین سال ها تنها ۶۸ و ۴۸٫۵ درصد بوده است. این مسئله بیانگر این است که حتی همان میزان بودجه ای هم که در بودجه بندی برای بخش های مهمی مثل بخش عمرانی تخصیص می باد، از سوی دولتی همتی برای تحقق آن وجود ندارد.

,

چند هفته قبل محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت در این رابطه گفت: ما به دنبال این هستیم که با طراحی بودجه 97 بودجه‌ریزی بر مبنای عملکرد از هزینه جاری دستگاه ها کم کرده و هزینه‌های عمرانی کشور را افزایش دهیم.

,

عزت الله یوسفیان ملا عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس چند روز قبل در رابطه با بودجه سال 97 گفت: نمایندگان امسال انتظار دارند که دولت سهم بودجه عمرانی را در بودجه سال ۹۷ افزایش دهد.

,

وی با بیان این که هم اکنون حدود ۸۰ درصد بودجه سالانه کشور صرف هزینه‌های جاری می‌شود، اظهار کرد: اختصاص دادن کمتر از ۲۰ درصد بودجه سالانه کشور به امور عمرانی کشور بسیار کم و با توجه به حجم طرح‌های نیمه تمام، ناچیز است. بسیاری از کشورهای پیشرفته مانند آلمان و همچنین کشورهای در حال توسعه تا ۸۵ درصد بودجه سالانه خود را صرف فعالیت‌های عمرانی و زیربنایی می‌کنند و تن‌ها ۱۵ درصد آن در بخش‌های جاری هزینه می‌شود.

,

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: انتظار است که دولت در اقدامی انقلابی در سال‌های آینده بتواند سهم بودجه عمرانی کشور را افزایش دهد، چرا که ثمرات افزایش بودجه در این بخش، بیشتر به چشم مردم خواهد آمد.

,

یقینا افزایش بودجه عمرانی و البته عزم و اراده دولت برای تحقق آن، عامل پیشرفت کشور در حوزه های مختلف است. تأمین زیرساخت ها و فعالیت های عمرانی و آبادانی در فضای عمومی کشور منافعش به عموم مردم می رسد و همه مردم می توانند از آن استفاده کنند. این در حالی است که هزینه های جاری که بخشی از آن صرف ولخرجی ها و ریخت و پاش ها می شود، هزینه هایی است که منحصر به تعداد خاصی از افراد جامعه است و علاوه بر اینکه در آینده کشور و پیشرفت آن نقش خاصی ندارد، استفاده اش هم برای همه مردم نیست.

,

امید می رود لایحه بودجه ای که آقای روحانی روز یکشنبه قرار است تحویل مجلس بدهد، میزان هزینه های جاری آن کمتر از گذشته باشد و به جای آن شاهد افزایش بودجه عمرانی کشور باشیم.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه