اخبار داغ

سکته مغزی دومین عامل مرگ و میر در آذربایجان‌غربی است

سکته مغزی دومین عامل مرگ و میر در آذربایجان‌غربی است
معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی آذربایجان غربی گفت: سکته مغزی دومین عامل مرگ و میر در آذربایجان‌غربی است که در این میان مردان بیشتر از زنان دچار آن می‌شوند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از اروم نیوز، واژه ای آشنا که برای بیان علت مرگ و میر بسیار می شنوبم چطور در بدن اتفاق می افتد و یا بهتر است بگوییم چه می شود که مغز دچار سکته می شود برای تعریف به طور خلاصه باید گفت سکته مغزی هنگامی رخ می دهد که یک لخته خونی باعث انسداد شریان خون رسان به مغز می شود و یا یک رگ خونی مغز پاره شده و خونرسانی به بخشی از مغز متوقف می شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, اروم نیوز,

به همین بهانه در زمینه سکته های مغزی با دکتر «رسول انتظار مهدی» معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی آذربایجان غربی به گفت و گو نشستیم که شرح آن در پی می آید.

,

اروم نیوز ـ سکته مغزی در استان آذربایجان غربی چه رتبه ای دارد و چندمین عامل مرگ و میر است ؟

,

سکته معزی با ۸٫۷۱ درصد در سال ۱۳۹۵ دومین عامل مرگ و میر در استان بوده است.

,

اروم نیوز ـ دلایل سکته های مغزی را بیان کنید، مهمترین عامل سکته مغزی چیست؟

,

سلول های مغز باید همواره از طریق جریان خون از اکسیژن و گلوگز تغذیه شوند. اگر سلول های مغز به علت پارگی شریان های مغزی و یا انسداد آن، در دریافت اکسیژن و گلوکز مشکل پیدا کنند، از بین می روند و حمله مغزی یا سکته مغزی رخ می دهدانسداد عروق مغزی وایجاد لخته خون در شریان مغز و مسدود شدن آن یکی از مهم ترین علل بروز سکته مغزی است ودیگر دلیل سکته های مغزیخونریزی مغزی است زمانی که یکی از شریان های مغزی پاره شود و خون به داخل بافت مغز منتشر شود، در این حالت خون ریزی مغزی رخ می دهد و منجر به سکته مغزی می شود.

,

اروم نیوز ـ از عوامل خطر غیر قابل اصلاح در بروز سکته مغزی  چیست؟

,

با افزایش سن خطر بروز سکته مغزی نیز افزایش پدا می کند.

,

بعد از ۵۵ سالگی احتمال بروز سکته مغزی به ازای هر ۱۰ سال افزایش سن، ۲ برابر می شود. البته باید دانست که سکته مغزی منحصر به افراد مسن نیست و در سنین پایین تر نیز ممکن است رخ دهد که جنس و زمینه خانوادگی یا ژنتیکی در آن دخیل است.

,

اروم نیوز ـ از عوامل خطر قابل اصلاح در بروز سکته مغزی را بیان فرمایید؟

,

فشارخون بالا،  بیماری های قلبی، سابقه سکته مغزی یا حمله مغزی گذرا، غلظت خون، اختلال چربی های ، خون ،دیابت،مصرف دخانیات، مصرف مشروبات الکلی، کم تحرکی وچاقی، چاقی موجب دیابت و فشارخون بالا شده و می تواند از این طریق منجر به بروز سکته مغزی گردد.

,

اروم نیوز ـ برای جلوگیری یا کاهش آمار سکته های مغزی چه باید کرد؟

,

کنترل منظم فشارخون، مصرف نکردن دخانیات، حفظ کلسترول و قند خون در حد مطلوب، کم کردن وزن، انجام فعالیت بدنی یا ورزش منظم، معاینات پزشکی منظم، عدم مصرف مشروبات الکلی برای جلوگیری از سکته هاس مغزی موثر هستند.

,

اروم نیوز ـ علائم قبل از موقع سکته های مغزی در یک فرد چیست؟

,

احساس ضعف یا بی حسی ناگهانی در صورت، بازو یا پا به خصوص در یک طرف بدن (فلج اندام ها به صورت یک طرفه) از علایم شایع سکته مغزی هستند و نیز دیدن لکه های سیاه در جلوی چشم، اختلال ناگهانی در تکلم ، سردرد شدید و ناگهانی و بدون علت مشخص، گیجی ناگهانی و بدون علت، بر هم خوردن تعادل یا افتادن ناگهانی بدون علت و سرگیجه شدید.

,

سکته های مغزی اغلب اوقات در شب یا نزدیک صبح رخ می دهند و گاهی علائم سکته مغزی به طور گذرا اتفاق می افتد. این نوع حمله ها را حمله های مغزی گذرا می نامند که می توانند پیش درآمد سکته های مغزی باشند.

,

اروم نیوز ـ سکته مغزی در چه صورتی قابل درمان است و هدف از بازتوانی فرد سکته کننده چیست؟

,

در بهبود مرحله حاد سکته مغزی، بازتوانی در کمک به فرد و برگشت به زندگی مستقل، بسیار مهم و حیاتی است. اثراتی که سکته مغزی به جای می گذارد ممکن است موجب شود، در فعالیت های روزانه زندگی بیمار تغییراتی داده شود و لذا بیمار نیاز به آموزش برای ادامه زندگی با شرایط جدید را دارد. لازم به ذکر است که با بازتوانی، آسیب ناشی از سکته مغزی بهبود پیدا نمی کند.

,

هدف از بازتوانی بازسازی قدرت، ظرفیت و اعتماد به نفس بیمار است، لذا علی رغم تاثیرات به جا مانده از سکته مغزی، فعالیت های روزانه می تواند ادمه یابد برنامه بازتوانی معمولاً در جهت حرکت از بیماری به سمت استقلال بیمار طراحی می شود و بستگی به نیازهای بیمار دارد. بازتوانی بعد از تثبیت و پایدار شدن وضعیت بیمار و آمادگی و توانایی او برای انجام برنامه بازتوانی، شروع می شود.

,

اروم نیوز ـ از حیطه های بازتوانی برای بیماران مبتلا به سکته مغزی را ذکر بفرمایید؟

,

از حیطه های بازتوانی می توان به تقویت اعتماد به نفس برای غذا خوردن، حمام کردن، لباس پوشیدن، اصلاح کردن تقویت مهارت های حرکتی برای راه رفتن، راندن صندلی چرخدار و نیز تقویت مهارت های شناختی برای تقویت حافظه و حل مشکل و تقویت مهارت های اجتماعی برای ارتباط متقابل با دیگران اشاره کرد.

,

اروم نیوز ـ ورزش چه تاثیری برای جلوگیری از سکته های مغزی دارد؟

,

فعالیت بدنی در کاهش فشارخون بالا، کلسترول خون بالا، اضافه وزن و دیابت موثر است. ۳۰ تا ۶۰ دقیقه فعالیت بدنی روزانه با شدت متوسط (به طوری که سبب افزایش ضربان قلب و تنفس شود اما بتوان به راحتی صحبت کرد) توصیه می شود.

,

اروم نیوز ـ آیا سکته مغزی در بین مردان بیشتر است یا بانوان؟

,

میزان مرگ ناشی از سکته مغزی در زنان جوان نسبت به مردان جوان کمتر است و در دوران بعد از یائسگی به علت تغییرات هورمونی میزان بروز سکته مغزی در زنان به سرعت افزایش می یابد و با مردان برابر می شود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه