اخبار داغ

حکایت کوزه گرانی که از کوزه شکسته آب می خورند؛

همسایگان بزرگترین سد مخزنی بندرعباس آب آلوده مصرف می کنند/بیماری های کلیوی در شمیل بیداد می کند

همسایگان بزرگترین سد مخزنی بندرعباس آب آلوده مصرف می کنند/بیماری های کلیوی در شمیل بیداد می کند
با وجود احداث سد شمیل و آبرسانی این دهستان به شهرهای قشم، بندرعباس و روستاهای اطراف مردم این دهستان از آب تصفیه شده محروم است که موجب شیوع بیماری های کلیوی در بین روستائیان می شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از هرمز؛ دهستان شمیل با جمعیتی بالغ بر 25 هزار نفر در شمال شرق هرمزگان  و در فاصله 80کیلومتری از مرکز استان  قرار دارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, هرمز,

چشمه ها و جوی های روان آب موجب شده باغ های نخل و مرکبات جلوه ای دیگر از زیبایی های شمیل را به نمایش بگذارد.

,

مردان دهستان شمیل در حصار کوه ها به چوپانی مشغولند و در کنار آن از فروش انبه و مرکباتی چون پرتقال، لیمو ترش و لیمو شیرین امرار معاش می کنند.

,

زنان و مردان هنرمند شمیلی از برگ نخل ها برای بافتن پری، سرتک و تولک استفاده می کنند؛از این سبدها برای جمع آوری خرما استفاده می شود.

,

از کوچه های شمیل که گذر کنید زنان برقع پوش را می بینید که به نقش زدن هنرشان به وسیله شک دوزی، زری بافی و سوزن دوزی هستند.

,

سرسبزی و شادابی مردم شمیل زبانزد عام و خاص بود تا اینکه آتشی ناگهانی نخیلات را به خواب ابدی برد و برای بسیاری از مردان چاره ای جز روی آوردن به کارگری در پروژه سد نگذاشت که آن هم بعد از چند سال به پایان رسید و تنها راه کسب روزیشان مهاجرت بود و به این ترتیب خانه و خانواده هایشان را رها کرده و به مرکز استان رفتند.

,

شیخ مالک تنی پور، یکی از اهالی دهستان شمیل در گفتگو با خبرنگار هرمز، با اشاره به اینکه دهستان شمیل نیازمند نگاه ویژه مسئولان است، اظهار کرد:  مردم دهستان شمیل از گذشته تا کنون در تمام میادین که برای حفظ و صیانت از جمهوری اسلامی حضبور داشتند و 35 شهید در راه دفاع از میهن اسلامی تقدیم کردند.

, هرمز,

این روستانشین تصریح کرد: متاسفانه به دلیل نبود هزینه حتی امکانات اولیه برای جمع آوری زباله ها وجود ندارد به طوری که زباله ها بعد از جمع آوری در بستر رودخانه ای در نزدیکی روستا ریخته می شوند.

,

, ,

تنی پور با اشاره به اینکه باران های سیل آسا مشکلاتی را فراهم می کند، بیان کرد: به دلیل قرار گرفتن شمیل در دامنه رودخانه ها بعد از بارندگی های مداوم  آب های خور در محله و رودخانه ها جاری می شود که موجب می شود مردم ساعت ها پشت رودخانه ها بمانند.

,

وی ادامه داد: وجود خورها در نزدیکی منازل مانع از آسفالت شدن محله ها شده است.

,

این ساکن روستای شمیل با تاکید براینکه شخصی به نام  احمدی سال های گذشته سندی را ارائه کردند، خاطر نشان کرد: در این سند به طور دقیق قید نشده که چه متراژ از زمین های شمیل جزء املاکش محسوب می شود و مردمی که سالیان دراز در شمیل زندگی کردند برای دریافت سند با مشکل روبرو هستند.

,

تنی پور، خاطرنشان کرد: اکنون آن روستای پرجمعیتی که هیاهوی شادمانه آن در استان هرمزگان طنین انداز بود زنجیره ای از مشکلات به پیوسته ای به آن بسته شده است که موجب شده مردم این دیار اکنون در انتظار حل مشکلاتشان چشم به یاری مسئولان بدوزند.

,

پیچ های خطرناک وعدم علامت گذاری در جاده ها

,

علی مصدقی پور، یکی از اهالی شمیل در گفتگو با خبرنگار هرمز، با اشاره به اینکه شمیل دروازه ورود به چندین روستا است، اظهار کرد: متاسفانه جاده های منتهی به شمیل دارای عرض کم ، پیچ های خطرناک وعدم علامت گذاری های جاده ای است که موجب بروز حوادث زیادی شده  و خور دریسی  که در نزدیکی شمیل قرار دارد تا کنون چندین نفر را به کام مرگ کشانده است.

, هرمز,

این روستایی افزود: یکی از مشکلات مردم شمیل نبودن پزشک به طور مستمر در درمانگاه است که باعث شده مردم مسیر یک ساعته را شبانه طی کنند تا به بیمارستان مرکز استان برسند و علی رغم پیگیری ها  علوم پزشکی اساس نامه را بهانه کرده که طبق آن یک پزشک 4 روز در مرکز دهستان حضور یابد و طبق طرح ده گردی بقیه روزها به روستاهای اطراف رسیدگی کند.

,

مصدقی پور با اشاره به اینکه در گذشته بانک درشمیل وجود داشت، خاطر نشان کرد: سال های قبل در شمیل بانک وجود داشت اما به دلیل عدم وجود سرمایه و دریافت وام های کلان و عدم پرداخت آن متاسفانه بانکی که نه تنها مردم شمیل بلکه مردم سایر روستاهایی که در دامنه کوه زندگی می کردند نیز خدمات می داد، تعطیل شد و اکنون مردم مجبورند برای انجام کارهای بانکی به بندرعباس مراجعه کنند.

,

, ,

بیکاری عامل مهاجرت جوانان روستایی

,

خلیل شیرمنش یکی از ساکن شمیل در گفتگو با خبرنگارهرمز،با اشاره به اینکه در شمیل شغل مناسبی وجود ندارد، اظهار کرد: اغلب جوانان به دلیل عدم وجود مشاغل مناسب اقدام به مهاجرت به شهرهای دیگر می کنند.

, هرمز,

شمیلی در ادامه گفت: فقر مالی و نبود کار باعث شده تا اکنون زنان نیز در زمین های کشاورزی روستاهای اطراف بدون بیمه مشغول کار شوند و مردان نیز اغلب اوقات در منازل و یا مشغول کارهای فصلی هستند.

,

وی با اشاره به اینکه دهستان شمیل جاذبه های گردشگری بسیاری دارد،خاطر نشان کرد: قلعه ای که در ورودی شمیل قرار دارد و جزو آثار باستانی شمیل محسوب می شود به دلیل عدم رسیدگی مسئولان اکنون در حال تخریب است.

,

بروز بیماری های کلیوی به دلیل عدم تصفیه آب

,

حسین تنیده، عضو شورای شمیل در گفتگو با خبرنگار هرمز با اشاره به  اینکه مردم دهستان شمیل به حمایت های مالی نیاز دارند، اظهار کرد: در گذشته کمیته امداد امام خمینی (ره) به عنوان حامی مردم محروم در مرکز دهستان شمیل استقرار داشت اما به دلیل ادغام کمیته ها متاسفانه کمیته امداد امام خمینی(ره) به بندرعباس منتقل شد که موجب بروز مشکلاتی برای مردم شد و آنها باید برای مراجعه به کمیته هزینه زیادی را برای کرایه ماشین صرف کنند.

, هرمز ,

عضو شورای شمیل ادامه داد: مرکز دام پزشکی که در شمیل قرار دارد خوشبختانه هم به دهستان شمیل و هم بخش های تخت و قلعه قاضی نیز خدمات مطلوبی ارائه می دهد.

,

, ,

تنیده بیان کرد: متاسفانه بعد از اجرایی شدن طرح پیاده رو در حاشیه خیابان های روستای شمیل، اداره برق جهت رفع حریم خیابان ها اقدام به نصب تیرهای برق در داخل پیاده رو کرده که موجب شده تا مردم نتوانند به راحتی از پیاده رو ها عبور کنند.

,

وی با بیان اینکه آب آشامیدنی شمیل تصفیه نمی شود، افزود: دهستان شمیل علی رغم کمبود منابع آبی در سطح استان یکی از دهستان هایی است که از نظر وجود منابع آب مشکلی ندارد اما تصفیه نشدن آب باعث بروز بیماری های کلیوی در ساکنین شمیل می شود.

,

عضو شورا در ادامه تصریح کرد: شمیل دارای سد و چاه های زیادی است و به مناطق دیگر نیز آبرسانی می کند اما آب شرب خود شمیل از لوله های شکسته که امکان آلوده شدن آن وجود دارد به دست مردم می رسد.

,

تنیده با تاکید براینکه خواسته اصلی مردم و شورای شمیل ارتقای شمیل از دهستان به بخش است، خاطر نشان کرد:  طبق آمار سرشماری دهستان شمیل 25 هزار نفر جمعیت دارد اما متاسفانه  تاکنون به بخش تبدیل شنده است اما روستاهای اطراف که زیر مجموعه شمیل  بودند با جمعیت 8 هزار نفری به بخش تبدیل شدند قطعا مردم شمیل خواستار این هستند که مسئولان زودتر جهت ارتقای دهستان شمیل به بخش تلاش های بیشتری کنند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه