اخبار داغ

مدیر هماهنگی ترویج سازمان جهاد کشاورزی یزد مطرح کرد

کشت گیاهان دارویی؛ تنها راه تحقق کشاورزی پایدار در استان یزد

کشت گیاهان دارویی؛ تنها راه تحقق کشاورزی پایدار در استان یزد
قوچانی گفت: با توجه به کمبود منابعی نظیر آب و خاک مناسب برای زراعت اگر بخواهیم به سمت کشاورزی پایدار حرکت کنیم باید الگوی کشت را تغییر داده و به سمت کشت گیاهان دارویی پیش برویم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مدیر هماهنگی ترویج سازمان جهاد کشاورزی یزد در مصاحبه با عصر فرهنگ؛ اعلام کرد: کشور ما موقعیت بسیار خوبی برای پرورش گیاهان دارویی دارد و از آنجا که بسیاری از گیاهان دارویی در شرایط خشک یعنی تابستان های گرم و خشک و زمستان های معتدل از خود مقاومت نشان می دهند، می توانند در استان یزد کشت شوند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصر فرهنگ؛,

رزا قوچانی بیان داشت: از دیرباز هم به صورت طبیعی بسیاری از گیاهان دارویی در استان یزد روئیده اند و استان ما رویشگاه مناسبی برای گیاهانی مانند اسفرزه، آویشن، مرزنجوش، زیره، گل گاوزبان، گل محمدی، خار مریم، سر خار گل، کاسنی، نعناع فلفلی، مریم گلی، اسطوخودوس، رزماری، به لیمو و زعفران محسوب می شود.

,

وی تاکید کرد: گیاهان دارویی عصاره ای دارند که این عصاره دارای متابولیت های ثانویه است و اگر روش کشت درست به کار برده شود، خشکی نه تنها ضربه ای به پرورش گیاهان دارویی نمی زند بلکه در اثر خشکی این متابولیت های ثانویه هم بیشتر در گیاهان ایجاد شده و در نتیجه کیفیت آن بالاتری می رود.

,

قوچانی با اشاره به اهمیت کشت گیاهان دارویی در استان گفت: گیاهان دارویی در مقایسه با سایر گیاهانی که در استان یزد کشت می شود عملکرد بسیار بهتری دارند. لذا با توجه به کمبود منابعی نظیر آب و خاک مناسب برای زراعت اگر بخواهیم به سمت کشاورزی پایدار حرکت کنیم باید الگوی کشت را تغییر داده و به سمت کشت گیاهان دارویی پیش برویم. چرا که گیاهان دارویی عملکرد بهتری داشته، مقاوم تر هستند و کاهش بارندگی و کمبود آب اثر سو چندانی بر آن ها ندارد.

,

این مقام مسئول با بیان این نکته که چاره ای نداریم جز این که به سمت زراعی کردن این گیاهان برویم، افزود: گیاهان دارویی در مراتع ما به صورت خودجوش هم سبز می شوند اما باید به سمت زراعی کردن آنها و کشت در حد وسیع تر پیش برویم.

,

قوچانی بیان داشت: مدیریت ترویج جهاد کشاورزی به شکل های مختلف نظیر اطلاع رسانی محاسن گیاهان دارویی به کشاورزان، برگزاری کلاس های آموزشی متفاوت، انتشار نشریه های آموزشی به زبان ساده، بروشور و تک برگ های ترویجی، تهیه برنامه های رادیویی بسیار در مورد گیاهان دارویی، ایجاد سایت های الگویی برای آموزش زنان و مردان از کاشت تا فرآوری و عمل آوری و توزیع قلمه گیاهان دارویی سعی کرده تا جهت ترویج کشت این محصولات گام بردارد.

,

مدیر هماهنگی ترویج سازمان جهاد کشاورزی یزد با اشاره به مشکلات پیش روی تولیدکنندگان گیاهان دارویی برای فروش محصولات خود اذعان داشت: فروش برنامه کاملی می خواهد، که متاسفانه هنوز وجود ندارد. کاری که می توانستیم انجام دهیم فراهم کردن برنامه بازدید کشاورزان استان از شرکت های بزرگ که در زمینه عمل آوری و فرآوری گیاهان دارویی چه به صورت عصاره و عرق و چه به صورت قرص های دارویی فعالیت می کنند، بوده است. تا به این طریق کشاورزان با این شرکت ها لینک شوند. اما متاسفانه هنوز معضل فروش باقی است. چرا که شرکت ها مایل نیستند از هر کشاورزی محصولات خود را بخرند و ترجیح می دهند خودشان بر مراحل کشت نظارت کنند.

,

وی ادامه داد: در ماجرای فروش گیاهان دارویی در عطاری ها هم یک سری واسطه وجود دارند که مانع ارتباط کشاورزان و عطاری ها می شوند و لذا سود بیشتر را را واسطه ها می برند. در صادرات نیز خیلی موفقیت آمیز عمل نشده تا تولید کنندگان بتوانند تولیدات خود را صادر کنند. برای حل این مشکلات باید برنامه ریزی دقیقی انجام شود تا بتوانیم با صادرات مناسب سود بیشتری عاید تولید کننده داخلی بکنیم.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه