اخبار داغ

توسعه ای که بلاتکلیف ماند؛

ساخت و ساز غیرمهندسی حریم ۲ امامزاده در خرم آباد+تصاویر

ساخت و ساز غیرمهندسی حریم ۲ امامزاده در خرم آباد+تصاویر
اگرچه تعدادی از مهندسین خیر دراقدامی خدا پسندانه نسبت به طراحی نقشه اقدام کرده اند ولی در اجرا،نقشه های طراحی شده که مطابق مقررات ملی ساختمان است مورداستفاده قرار نگرفته است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از سفیر افلاک امامزادگان مأمنی برای رسیدن انسان به آرامش درونی و ظرفیتی برای توسعه گردشگری در هر منطقه هستند. انسان پیوسته جویای حق و عدالت بوده و از زندگی روزمره و مشکلات به محلی پناه می برد که آرامش را نصیب افراد کند که در این میان امامزادگان محلی مناسب برای رسیدن به آرامش و نزدیک شدن به معبود هستند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سفیر افلاک,

 

,

بقاع متبرکه امامزادگان "سید ابوالوفا" و "سید علی" از نوادگان امام موسی کاظم(ع) مشهور به دوبرادران (علیهما السلام) در خیابان 17شهریور در مرکز شهر خرم آباد قرار گرفته اند نامناسب بودن راه دسترسی و فضای محدود محوطه، آن را در حصار تنگ و باریک کوچه ها پنهان کرده است.

,

 

,

امامزادگان دوبرادران خرم آباد

, امامزادگان دوبرادران خرم آباد,

 

,

مردادماه امسال طرح توسعه حرم این امامزادگان به منظور ساماندهی مکان گردهمایی زائران و توسعه محوطه داخلی بقاع متبرکه در دستور کار قرار گرفت اما ماجرای نبش قبور مجاور آن واکنش های مختلفی را در پی داشت تاجایی که برخی ها از کارشناسان معتقدند که این ساخت وساز و تخریب محوطه بیرونی«امامزادگان دوبرادران» غیرمهندسی بوده است.

,

 

,

هر چند عملیات تخریب بقعه‌ متبرکه امامزادگان دوبرادران که در گویش لری به آن "دو براره" می گویند با حضور اعضای هیات امنا و مسئولان اوقاف استان لرستان انجام شده است اما در پی این اقدام تعدادی از خانواده های که قبور نزدیکانشان در این مکان بود نسبت به موضوع اعلام نارضایتی کردند و معتقدند که این تخریب بی احترامی به قبور امواتشان بوده است.

,

 

,

ساخت و ساز امامزادگان دوبرادران خرم آباد0

, ساخت و ساز امامزادگان دوبرادران خرم آباد0,

 

,

ساختمان های چون مساجد، بیمارستان ها و امامزاده محل رفت و آمد عموم مردم هستند و برای ساماندهی آنان باید از بهترین و مرغوبترین نوع مصالح و طراحی ها استفاده شود اما به گفته کارشناسان هیچ محاسبه علمی و تجربی در این قضیه وجود ندارد و نقشه طراحی شده با نقشه ای که ساخته شده همخوانی ندارد.

,

 

,

به دنبال انجام این تخریب وشروع ساخت وساز  کمیته کنترل مضاعف سازمان نظام مهندسی ساختمان استان لرستان طی بازدید میدانی بعمل آمده از ساختمان درحال ساخت امامزادگان دوبرادران  با مقصر دانستن اداره‌ی اوقاف استان، نسبت به این اقدام اعتراض کردند و خواستار توقف ساخت وساز وحتی تخریب توسط شهرداری شدند.

,

 

,

در این نامه که به امضای رییس کمیته کنترل مضاعف سازمان نظام مهندسی رسیده، آمده است که در ساخت سازه الحاقی با اسکلت فلزی و سقف شیبدار فلزی استفاده شده و هیچگونه محاسباتی برای سازه آن مطابق مقررات ملی ساختمان به عمل نیامده است. مقاطع ستونهای فلزی مغایر بامقررات ملی ساختمان است و اتصالات و نعل درگاهها مغایر با اصول وضوابط فنی ومقررات ملی ساختمان است.

,

 

,

ساخت و ساز امامزادگان دوبرادران خرم آباد1

, ساخت و ساز امامزادگان دوبرادران خرم آباد1,

 

,

حجت الاسلام مرتضی خاکباز مدیرکل اوقاف وامورخیریه استان لرستان آبان ماه امسال در جمع خبرنگاران در رابطه با مسائل پیرامون امامزاده دوبرادران شهرستان خرم آباد گفت:  این دو امامزاده اولین اشخاصی بوده اند که در این محل دفن شده اند و زمین اطراف آن نیز وقف امامزاده است که به دلایل مختلف از حمله ضعف اوقاف در سنوات گذشته زمین آن ها توسط برخی مصادره شده است.

,

 

,

حجت الاسلام خاکباز اظهار داشت: یکی از کارهایی که برای ساماندهی وضعیت این امامزادگان صورت گرفته اضافه کردن حیاط موجود به امازادگان بوده است.

,

 

,

مدیرکل اوقاف لرستان در رابطه با اعتراض های مردمی نسبت به نبش قبرهای موجود در قبرستان گفت: از تمامی قبوری در جهت ساماندهی تصویر برداری شده و همه اقدامات با حفظ حرمت افرادی که در آن مکان دفن شده اند انجام شده است.

,

 

,

قبور محوطه امامزادگان سیدعلی وسید ابوالوفا

, قبور محوطه امامزادگان سیدعلی وسید ابوالوفا  ,

 

,

 مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان لرستان با بیان این که هدف ما مدیریت، آبادانی و عمران بقاع متبرکه است درخور شان نبودن مکان امامزاده را هدف و علت اصلی تخریب این محوطه امامزاده عنوان کرد.

,

 

,

باتوجه به اینکه امامزادگان به عنوان نماد دینی وهویتی هر شهری محسوب می شوند که لازم است درساخت آنها تمام توجه واهتمام کامل وکافی بعمل آید.

,

 

,

محوطه بیرونی امامزاده «دوبرادران» به رغم هشدارهای متعدد خبرنگاران،اهالی محل وخانواده های متوفیان مظلومانه رها شده است.آیا در همه ادوار بقاع متبرکه را اینچنین توسعه داده‌اند؟ آیا همه ملل با بناهای‌ ملی و مذهبی خود اینچنین برخورد می‌کنند؟

,

 

,

 اگرچه تعدادی از مهندسین خیر دراقدامی خدا پسندانه نسبت به طراحی نقشه اقدام کرده اند ولی در اجرا نقشه های طراحی شده که مطابق مقررات ملی ساختمان است مورداستفاده قرار نگرفته است چرا مهندسین فنی اوقاف استان فقط به تماشای این اقدام پرداخته‌اند!

,

 

,

نامه نظام مهندسی

, نامه نظام مهندسی,

 

,

با توجه به این که امامزادگان همواره  محلی برای زیارت،عبادت، آرامش و توسل مردم بوده است و توجه به جاذبه‌های دینی نقش مهمی در توسعه و نشر مفاهیم مذهبی و فرهنگ اهل بیت(ع) و جذب توریست مذهبی دارد چرا متولیان امر در این چند ماه نتوانسته‌اند با ابزارهای قانونی متعدد از ساخت وساز غیرمهندسی این بنای مذهبی ارزشمند جلوگیری کنند؟

,

 

,

 شرایط کنونی حریم این باقع متبرکه به هیچ وجه شایسته این امامزادگان جلیل القدر نیست و لذا می طلبد که مسئولان امر با جدیت بیشتری نسبت به این موضوع ورود پیدا کنند.  

,

 

,

 

,

 انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه