اخبار داغ

در جلسه شورای حفاظت از منابع آب لنجان مطرح شد:

همه جوانب در پُلمپ چاه‌های غیرمجاز لحاظ شود/ انسداد ۹۰ حلقه چاه غیرمُجاز در لنجان تا پایان سال

همه جوانب در پُلمپ چاه‌های غیرمجاز لحاظ شود/ انسداد ۹۰ حلقه چاه غیرمُجاز در لنجان تا پایان سال
معاون فرماندار لنجان، گفت: نهادهای مسئول باید با یک خرد جمعی و در نظر گرفتن اولویت‌های جامعه سراغ پلمپ چاه‌ها بروند، که البته شکی نیست که مردم ما با آگاهی از وضعیت نامطلوب موجود در زمینهٔ کم‌آبی، خودشان داوطلبانه از این کار استقبال خواهند کرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صدای لنجان، معاون فرماندار لنجان صبح امروز در جلسه شورای حفاظت از منابع آب شهرستان لنجان، اظهار کرد: اطلاع رسانی و توجیه مردم در خصوص اهمیت حفظ منابع آبی می‌تواند میزان قابل توجهی از حجم چاه‌های غیرمجاز در منطقه را کاهش دهد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صدای لنجان,

خدا مراد صالحی، با تأکید براینکه باید مراعات حال مردم را در برنامه ها مد نظر داشت، خاطرنشان کرد: شمار قابل توجهی از مردم منطقه کشاورز هستند و تنها از همین راه امرار و معاش می‌کنند و ضرورت دارد که در تصمیم‌های مربوط به پلمپ چاه‌های غیرمجاز همه جوانب کار در نظر گرفته شود.

,

وی بابیان اینکه همه ما مکلف هستیم چه ازنظر قانونی و چه ازنظر شرعی در خصوص حفاظت از منابع آب، پیشگیری‌های لازم را انجام دهیم، تصریح کرد: دشت‌های شهرستان لنجان با وضعیت خطرناکی مواجه هستند و برای جلوگیری از سرنوشت تلخ دشت‌های سایر مناطق و فرونشت آن باید برنامه‌ریزی‌های مستمر و جامعی تدوین شود.

,

معاون فرماندار لنجان، با اشاره به اینکه در پلمپ چاه‌های غیرمجاز منطقه گاهی اوقات با برخی از بدسلیقگی‌ها دستگاه‌های ذیبرط مواجه می‌شویم، متذکر شد: نهادهای مسئول باید با یک خرد جمعی و در نظر گرفتن اولویت‌های جامعه سراغ پلمپ چاه‌ها بروند که البته شکی نیست که مردم ما با آگاهی از وضعیت نامطلوب موجود درزمینهٔ کم‌آبی، خودشان داوطلبانه از این کار استقبال خواهند کرد.

,

وی بابیان این مطلب، که بسیاری از دشت‌های استان با پدیده فرونشست روبه‌رو شده‌اند، اظهار کرد: بحران کم‌آبی باید با مدیریت خوب آحاد جامعه و مسئولان برطرف شود چراکه در غیر این صورت با خسارت‌های جبران‌ناپذیری روبه‌رو خواهیم بود.

,

مسئول اداره آب منطقه‌ای شهرستان لنجان هم، در حاشیه این جلسه از پلمپ ۱۰ حلقه چاه غیرمجاز در لنجان خبر داد و خاطرنشان کرد: یکی از تکالیف شورای حفاظت از منابع آب شهرستان لنجان در سال جاری انسداد بالغ‌بر ۹۰ حلقه چاه غیرمجاز در منطقه است.

,

محمد دوری، بابیان اینکه پرکردن چاه‌های غیرمجاز که حقوق دیگران را ضایع می‌کنند باید به یک مطالبه عمومی تبدیل شود، خاطرنشان کرد: پر کردن چاه‌های غیرمجاز و فاقد پروانه یکی از ۱۵ پروژه ملی تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی کشور است که باید در دستور کار همه نهادها قرار بگیرد.

,

وی نصب کنتور هوشمند آب و برق روی چاه‌ها، به‌منظور کنترل برداشت‌ها را ضروری دانست و متذکر شد: تعدیل دبی چاه‌های پروانه دار، مطابق قانون مصرف بهینه آب کشاورزی و نیز بیلان سفره زیرزمینی باید به‌صورت منظم و مستمر صورت بگیرد.

,

مسئول اداره آب منطقه‌ای شهرستان لنجان، با اشاره به اسناد بالادستی کشور و لزوم اجرایی شدن قانون توزیع عادلانه آب در جامعه یادآور شد: قوانین زیادی در زمینه حفاظت از منابع آبی کشور وجود دارد که ازجمله آن‌ها می‌توان به قانون تعیین تکلیف چاه‌های آب فاقد پروانه، آئین‌نامه ضوابط ایجاد تعادل بین منابع و مصارف و بند الف ماده ۱۴۱ برنامه پنجم توسعه اشاره کرد.

,

وی با توجه به فرونشست تعدادی از دشت‌های استان اصفهان، متذکر شد: فرونشست زمین یک پدیده مخرب است که در اثر از خالی شدن سفره از آب زیرزمینی رخ می‌دهد که می‌تواند منجر به ایجاد درز و شکاف خطرناک در تأسیسات و بناها شود.

,

مسئول اداره آب منطقه‌ای شهرستان لنجان، با تأکید براینکه مهم‌ترین علل فرونشست سطح زمین درآبخوان های آبرفتی، افت سطح آب آن‌هاست، تصریح کرد: ایجاد شکاف‌های ناشی از فرونشست زمین در دشت کاشان و یا حتی داران، مثال‌های خوبی برای اثبات این موضوع است.

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه