اخبار داغ

هزینه گزاف یک سهل انگاری بر روی دوش کشاورزان نقده!

هزینه گزاف یک سهل انگاری بر روی دوش کشاورزان نقده!
سال زراعی جدید کشاورزان نقده به نظر می رسد سخت تر از سال های گذشته هم باشد. آنها نمیتوانند اقدام به کشت بهاره کنند چون به هیچ وجه آبی برای آبیاری به آنها تعلق نمیگیرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از سولدوز خبر، هر سال به بهانه کمک به احیاء دریاچه اورمیه بطور سالانه ۸درصد از میزان آبی که در اختیار کشاورزان قرار داده میشود کاهش می باید. این کاهش تا ۴۰درصد ادامه خواهد داشت چون فرض بر این است که مهمترین مانع بر سر راه احیاء دریاچه اورمیه که حالا به بیابانی نمکی تبدیل شده، مصرف بیش از حد آب در کشاورزی است هر چند برخی روایت ها هم وجود دارد که سدسازی های دور تا دور دریاچه اورمیه را عامل اصلی خشک شدن آن معرفی می کند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سولدوز خبر,

حالا اینجا در نقده، روزگاری که حال دریاچه خوش بود و موج هایش گمان می رفت میخواهد جاده اصلی نقده به اورمیه را در خود غرق کند دیگر خبری از رونق کشاورزی نیست. با بیشتر شدن فشارها علیه کشاورزان و اعمال محدودیت های سختگیرانه آنها فقیرتر از همیشه شدند و به قول قاضی پور نماینده مردم اورمیه در مجلس نه تنها دریاچه احیاء نخواهد شد بلکه کشاورزی آذربایجان هم در آستانه نابودی قرار دارد.

,

 

,

کشاورزان پایاب سد حسنلوی نقده که ۵ هزار و ۳۰۰ هکتار زمین برای کشاورزی در اختیار دارند فقط مجازند بجای چغندر، ذرت و یونجه که پر آب بر و سوده هستند محصولاتی مثل کلزا و گندم بکارند، محصولاتی که کم آب بر هستند و سود کمی هم عاید کشاورز می کند.

,

 

,

سال زراعی جدید کشاورزان نقده به نظر می رسد سخت تر از سال های گذشته هم باشد. به تازگی سندی از صورتجلسه نشست فرمانداری با کمیته منابع و مصارف شهرستان مربوط به پنجم مهرماه سال جاری منتشر شده که نشان میدهد در آن نشست تصمیم گرفته شده فقط تا پایان خرداد ۹۷ آب در اختیار کشاورزان پایاب سدحسنلو قرار داده شود. این بدان معنی است که کشاورزان نمیتوانند اقدام به کشت بهاره کنند چون به هیچ وجه آبی برای آبیاری به آنها تعلق نمیگیرد.

,

 

,

اما از آنجایی که این سند تا امروز به اطلاع کشاورزان نرسیده طبیعی است که بیشتر آنها با غفلت از کشت پاییزه، خودشان را برای کشت محصولات کم آب بر در بهار آماده می کنند و حالا با سهل انگاری که شرکت های تعاونی آب بران و جهادکشاورزی در عدم اطلاع رسانی مرتکب شدند معلوم نیست تکلیف کشاورزان در بهار چه خواهد شد.

,

 

,

یکی از کشاورزان با ابراز گلایه از این اتفاق به خبرنگار سولدوز خبر گفته: تقریبا ۷۰درصد زمین های کشاورزی پایاب سد حسنلو برای کشت بهاره خالی نگه داشته شده بود و در صورتیکه طبق این صورتجلسه آبی برای آبیاری بهاره در اختیارمان نباشد چه کسی پاسخگوی به هم ریختن معیشت این همه کشاورز و خانواده های آنها خواهد بود؟

,

 

,

گفتنی است جنگ بر سر آب آنقدر بالاست که هر از گاهی مسئولان شرکت های تعاونی آب بران دست به استعفای دسته جمعی می زنند اما باز هم آب از آب تکان نمی خورد چرا که به گفته کشاورزان همان هایی که استعفا میدهند دوباره برای انتخابات نام نویسی می کنند!

,

 

,

کشاورز، تعاونی های آب بران، جهادکشاورزی و امور آب هر کدام بر اساس منافع و بخشنامه های خودشان به این موضوع نگاه می کنند و همین باعث شده بجای آنکه بتوانند با نزدیک تر کردن دیدگاه ها برای رسیدن به راه حلی مشترک توافق کنند هر روز بر کشمکش هایشان می افزایند.

,

 

,

حالا به نظر می رسد با اوضاع پیش رو، کشاورزی هم به سرعت به سرنوشت دریاچه اورمیه دچار می شود دست مردم خالی تر از دیروز.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه