اخبار داغ

بررسی اشغال و پاکسازی شهرستان سقز در کتاب کمین کومله

بررسی اشغال و پاکسازی شهرستان سقز در کتاب کمین کومله
کتاب "کمین کومله" در چهار بخش جغرافیا و تاریخ باستان و معاصر منطقه، روند حوادث بعد از پیروزی انقلاب در شهرستان سقز و هم چنین شرح مفصلی از اشغال و پاکسازی اول و دوم و حوادث و رویدادهایی که در منطقه روی داده است را در خود جای داده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از پیشمرگ روح الله، کتاب "کمین کومله" با گردآوری مطالب موجود و هم چنین مصاحبه با کسانی که در درگیری های منطقه سقز حضور داشته اند، اسناد قابل توجهی را در خصوص اتفاقات روزهای اولیه انقلاب اسلامی در شهرستان سقز ارائه کرده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, پیشمرگ روح الله,

 

,

کتاب مذکور به همت رخساره ثابتی توسط انتشارات فاتحان و با حمایت و پشتیبانی مرکز حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس سپاه در 3000 نسخه چاپ و منتشر شده است.

,

 

,

کتاب "کمین کومله" به چهار بخش تقسیم شده است که در بخش اول از جغرافیا و تاریخ باستان و معاصر منطقه سخن به میان آمده است، در بخش دوم روند حوادث بعد از پیروزی انقلاب در شهر سقز مورد بررسی قرار گرفته است، بخش سوم که بخش اصلی کتاب را تشکیل می دهد شرح مفصلی است از اشغال و پاکسازی اول و دوم و حوادث و رویدادهایی که در منطقه روی داده است و بخش چهارم نیز به شرح مناطق مهم منطقه پرداخته است.

,

 

,

سقز دومین شهر پر جمعیت استان کردستان محسوب می شود. مرزی بودن سقز باعث شد حکومت پهلوی برای کنترل این شهر، از نیروهای ساواک استفاده کند. اما همزمان با اوج گرفتن شور انقلابی در میان مردم، اوضاع شهر از دست ساواک خارج شد و با ضعیف تر شدن ساواک، گروهک های سیاسی قدرت لازم را به دست آوردند. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، گروهک های سیاسی در صدد سهم خواهی از انقلاب اسلامی بر آمدند.

,

 

,

دولت موقت انقلاب اسلامی هنوز بر اوضاع مسلط نشده بود که گروهک های سیاسی بر سقز مسلط شدند. اما نیروهای انقلابی خیلی سریع سقز و دیگر شهرهای کردستان را از لوث وجود گروهک های ضد انقلاب پاکسازی کردند. خیانت و مذاکره هیئت حسن نیت با سران گروهک های ضدانقلاب باعث شد گروهک های ضدانقلاب یک بار دیگر بر کردستان و مناطق کردنشین مسلط شوند.

,

 

,

اما کشتارهای بی رحمانه ضد انقلاب در محله های شهر سقز و زور گیری هایشان در روستاهای اطراف، مردم را به تنگ آورد و خسته کرد. در نتیجه بار دیگر نیروهای سپاه، ارتش و ژاندارمری با همراهی و همکاری مردم بومی منطقه توانستند سقز را آزاد نمایند.

,

 

,

, ,

 

,

, ,

انتهای پیام/

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه