اخبار داغ

گزارشی از صنایع نیمه تعطیل شهرستان کیار؛

از تولید و اشتغال خبری نیست

از تولید و اشتغال خبری نیست
در حالی سال اقتصاد مقاومتی نولید و اشتغال رو به پایان می رود که اغلب کارخانه های مستفر در شهرستان کیار تعطیل یا نبمه تعطیل هستند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از  کیار بیدار احداث  چند کارخانه در شهرستان کیار از اواسط دهه70تا اوایل دهه 90باعث شد تا اندازه ای شاهد رشد و شکوفایی و پویایی در شهرستان کیار که تا سال 1386یکی از بخش های شهرستان شهرکرد بود  باشیم.

فعالیت کارخانه خمیر مایه در ناغان، شهد کوهرنگ در گهرو، سیرنگ در شلمزار، کارخانه های تولید نئوپان و تحته سه لایه و همچنین پتو و گونی بافی  و نوشابه سازی در شهرک صنعتی شهدا تشنیز دست به دست هم داده بود تا علاوه برچرخیدن چرخ صنعت در شهرستان کیار تعداد زیادی از افراد جویای کار نیز در نزدیکی محل سکونت خود کار و فعالیت کنند.

در آن سال ها صاحبان سرمایه و مالکان کارخانه های صنعتی شهرستان کیار دلخوش به آن بودند که سرمایه شان را در نقطه ای برخوردار از زیرساخت های اولیه و امن سرمایگذاری کرده اند و کارگران و فعالان در کارخانه ها هم راضی از فعالیت در شهر و دیار خود بودند هر چند در آن سال ها هم کارگران از میزان پائین حقوقشان در مضیقه بودند.

جهانگیر. ش کارگر کارخانه گونی بافی واقع در شهرک صنعتی شهدا  تشنیز به خبرنگار کیار بیدار گفت: کارخانه گونی بافی در شهرک صنعتی شهدا تشنیز در زمانی فعالیت خود را آغاز کرد که بسیاری از جوانان جویای کار عزم مهاجرت از روستاها و شهرهای شهرستان کیار را نموده بودند، برخی راهی کشور کویت می شدند و برخی نیز از شهرهای اصفهان و تهران سردر می آوردند که کارخانه گونی بافی در شهرک صنعتی احداث شد و تعداد زیادی کارگر به استخدام این کارخانه درآمد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کیار بیدار,
,
,
,
,
,
,
, ,

 

,

وی گفت: در سال هایی که به تازگی ازدواج نموده بودم و نیاز مبرم به شغل داشتم در این کارخانه استخدام شدم و بسیاری از مشکلات زندگی ام حل شد اما متاسفانه این کارخانه تعطیل شد و کارگران آن هم آواره شهرها و روستاها شدند.

جهت صحبت با مالک این کارخانه که روزگاری در 3شیفت کاری در جبهه تولید فعالیت می کرد راهی کارخانه شدیم اما به گفته نگهبان مجموعه در حال حاضر مالک این کارخانه در کشور عراق به فعالیت اقتصادی مشغول شده است و در دسترس نمی باشد.

نگهبان این مجموعه که نخواست از وی نامی برده شود در پاسخ به دلیل تعطیلی کارخانه گفت: به گفته مالکان کارخانه، واردات محصولات مشابه تولید این کارخانه به کشور، گرانی مواد اولیه، عدم تامین هزینه های کارخانه از محل درآمدها و در نهایت از بین رفتن سرمایه اولیه از مهمترین دلایل تعطیلی این کارخانه است.

یکی دیگر از کارخانه های فعال و الببته معتبر شهرستان کیار کارخانه تولید آب معدنی سیرنگ شلمزار بود که توانست نزدیک به 200 نفر اعم از خانم و آقا را در بخش های مختلف به کارگیری نماید و ضمن ایجاد اشتغال برای جوانان جویای کار شلمزار باعث رونق کار و فعالیت رانندگان خودروهای سنگین شهرستان کیار و نام و آوازه ای برای شهر شلمزار مرکز شهرستان کیار شد.

تولید آب معدنی، نوشابه و دلستر در این کارخانه و فروش محصولات این کارخانه در اقصی النقاط ایران اسلامی اقتصاد شلمزار را پویا و شهرت این شهر را کشوری کرد اما در اواخر سال 1394این کارخانه هم با اعلام ورشکستگی فعالیت حخود را تعطیل کرد و کارگران این کارخانه هم از کار بیکار شدند.

,
,
,
,
,
,
,
,
,
, ,


یکی از کارگران این کارخانه به خبرنگار کیار بیدار گفت: کارخانه آب معدنی شلمزار امید جوانان بیکار و جویای کار مرکز شهرستان کیار بود که بدبختانه امیدمان ناامید شد.

کارخانه تولید لنت پارس دیگر کارخانه ای بود که در شهرک صنعتی تشنیز فعالیت خود را آغاز نمود و علی رغم کیفیت مناسب محصولات تولیدی اش فعالیت آن چندان تداوم نیافت و این کارخانه نامی نیز به سرنوشت دیگر کارگاه ها و کارخانه های تعطیل شهرستان کیار دچار شد.


کارخانه های متعدد شهرستان کیار در حالی یکی پس از دیگری تعطیل می شوند و هر روز  بر تعداد جمعیت بیکار شهرستان کیار افزوده می شود در حالی که رهبر انقلاب سال 1396را به عنوان سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال نامگذاری نموده است و کمترین کاری که مسئولان شهرستان در این سال می توانند برای اهالی این شهرستان انجام دهند آن است که در راستای تحقق شعار سال گامی بردارند.

به گزارش کیار بیدار در حال حاضر کارخانه های تولید خمیر مایه ناغان و  بهنوش(شهد کوهرنگ) گهرو در شهرستان کیار به فعالیت مشغول هستند و دیگر کارخانه های  شهرستان کیار تعطیل هستند.


انتهای پیام/

,
,
,
,
,
,
,
,
, کیار بیدار,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه