اخبار داغ

کارشناس روابط بین الملل:

انتقال پایتخت رژیم صهیونیستی به قدس، راستی آزمایی کشورهای عربی است / ترامپ با صدور این فرمان به دنبال فشار بر تهران است

انتقال پایتخت رژیم صهیونیستی به قدس، راستی آزمایی کشورهای عربی است / ترامپ با صدور این فرمان به دنبال فشار بر تهران است
کارشناس روابط بین الملل با اشاره به اظهار نظر ترامپ و اقدام او در امضای انتقال سفارتخانه آمریکا به بیت المقدس گفت: موضوع انتقال پایتخت رژیم صهیونیستی به بیت المقدس به منظور راستی آزمایی کشورهای عربی است تا با واکنش آنها؛ ارتباط این کشورها را با تل آویو محک بزند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ ترامپ رئیس جمهور آمریکا طی روزهای اخیر در اظهار نظری عجیب، حرف از انتقال پایتخت رژیم صهیونیستی از تل آویو به بیت المقدس به میان آورد و در اولین گام برای  تسهیل این روند دستور انتقال سفارتخانه آمریکا را به بیت المقدس امضا کرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

 

,

این اقدام او البته واکنش هایی را از سوی کشورهای مسلمان و غیرمسلمان در پی داشته است حتی سخنگوی اتحادیه اروپا در پاسخ به این اقدام با آن مخالفت کرده است اگرچه هنوز واکنش جدی از سوی کشورهای عربی به ویژه عربستان در این موضوع دیده نشده است.

,

 

,

ما تلاش کردیم تا طی برقراری گفتگویی با یک کارشناس بین الملل علل این موضوع و جهتگیری های متقابل را مورد اریابی قرار دهیم:

,

 

,

مهدی مطهرنیا در گفتگو با خبرنگار نافع ،با اشاره به اقدام ترامپ در امضای انتقال سفارتخانه آمریکا از تل آویو به بیت المقدس اظهار کرد:  ترامپ با این اقدام به تحقق آرزوی صهیونیست ها در منطقه فکرمی کند در واقع ایالات متحده آمریکا در دوران ترامپ با سرعت و شتاب فراوان به سمت و سوی ایجاد یک سیاست فرادستی و فراحاکمیتی برای ایجاد تثبیت در هژمونی امنیتی خود روی آورده است.

, نافع ,

 

,

وی با اشاره به همگرایی که در سالهای اخیر بین اسرائیل و برخی کشورهای عربی رخ داده است عنوان کرد: این همگرایی مورد اقبال آمریکایی ها قرار دارد و تحرکات اخیر در منطقه خاورمیانه و به ویژه در موضوع فلسطین نیز در همین جهت قرار گرفته است.

,

 

,

این کارشناس مسائل بین الملل ادامه داد: طی سالهای اخیر با اجرای سیاست جنگهای نیابتی که آمریکا، اسرائیل و سعودی ها در رئوس مدیریت آن قرار داستند کشورهای مسلمان منطقه همه همّ و غمّ خود را بر تقابل با این جنگها متمرکز کردند.

,

 

,

وی افزود: کشورهایی که می‌توانستند در سایه دستاوردهای اقتصادی چند دهه گذشته به عنوان قدرت‌های بر‌تر منطقه‌ای و حتی بین‌المللی بدرخشند و کارآمدی دین را در عرصه سیاسی به نمایش بگذارند، درگیر جنگ‌های نیابتی شدند و به جای ایجاد اتحاد بین مسلمانان در تقابل با صهیونیست‌ها حالا در برابر ایران جبهه گرفته اند.

,

 

,

این استاد دانشگاه ضمن تأکید بر این امر که ترامپ سعی می کند با انتقال پایتخت رژیم صهیونیستی از تل‌آویو به قدس نزدیک شدن دولت‌های عربی با تل‌آویو را به نمایش بگذارد گفت: در زمان روسای جمهور قبلی آمریکا این برنامه مورد تاکید قرار گرفته اما به بهانه‌های مختلف انجام آن به تاخیر افتاده است.

,

 

,

وی با بیان اینکه ترامپ با تصمیم انتقال پایتخت اسرائیل به بیت المقدس در تلاش است ت کشورهای عربی را وادار به واکنش کند تبیین کرد: در واقع او می خواهد با این موضوع راستی آزمایی در زمینه میزان اتحاد و وفاداری کشورهای عربی را به نمایش بگذارد.

,

 

,

مطهرنیا تشریح کرد: باید منتظر بود تا موضع گیری‌ها و در عین حال در کنار موضع‌گیری‌ها نوع کنش و اقدامات پایتخت‌های کشورهای عربی بر ضد این اقدام مشخص شود. البته همواره توده‌ها می‌توانند بر چنین روندهایی اثر بگذارند.

,

 

,

وی با بیان اینکه این اقدام ترامپ نشان میدهد که آمریکا برای آینده خاورمیانه برنامه هایی دارد گفت:  روی دیگر این سکه آن است که ترامپ با صدور این فرمان تنها به دنبال فشار بر تهران است از این رو باید با هوشیاری کامل اقدامات آمریکا در منطقه را رصد کرد و در مقابل دیپلماسی آمریکا راهکارهایی هوشیارانه به وجود آورد.

,

 

,

 

,

این کارشناس روابط بین الملل تأکید کرد: تصمیم اخیر ایالات ‌متحده در واقع امتحانی برای سنجش نزدیکی ریاض و تل‌آویو است که در صورت برداشت مثبت از آن فشارها افزایش خواهد یافت و ایران با دیپلماسی هوشمندانه می‌تواند چنین تصمیم‌هایی را خنثی کند.

,

 

,


انتهای پیام/

,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه