یک کارشناس مذهبی گفت: دوای حل مشکلات فعلی جامعه اعم از مشکلات اجتماعی، اقتصادی و اشاعه اقتصاد مقاومتی تبیین و ترویج احکام تولی و تبری است.[
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محمد خسرویحاجیوند، استاد حوزه و کارشناس مسائل مذهبی در گفتوگو با خبرنگار نسیم خنداب، با اشاره به احکام تولی و تبری در جامعه اسلامی گفت: در دین اسلام احکام اجتماعی به دو دسته واجب عینی و کفایی تقسیم میشود، تولی و تبری یکی از احکام اجتماعی واجب عینی است که تمامی افراد جامعه ملزم به انجام آن هستند.
, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, نسیم خنداب,بررسی تولی و تبری در اسلام و مهجوریت آن در میان امت اسلامی
خسرویحاجیوند با اشاره به کوتاهی مسئولین در نشر احکام تولی و تبری گفت: در سالهای اخیر خوشبختانه احکامی نظیر امر به معروف و نهی از منکر در حال احیا شدن هستند اما متاسفانه نسبت به احکام مربوط به تولی و تبری کوتاهی شده است که یکی از دلایل این امر هم کوتاهی علما و طلاب حوزه علمیه در نشر این فریضه الهی است.
وی افزود: دین اسلام ۱۰ باب دارد و هر یک از این موارد باید در کُتبی جداگانه به آن پرداخته و تبیین شوند که متاسفانه این امر در خصوص احکام تولی و تبری که به منزله دو بال برای پرواز است مورد غفلت قرار گرفته و شاید به اندازه انگشتان یک دست هم کتابی در این راستا در دست نباشد.
آسیبهای اجتماعی جامعه ناشی از بیتوجهی به احکام تولی و تبری است
این استاد حوزه تصریح کرد: کمتوجهی به امر تولی و تبری موجب شده در جامعه با افرادی مواجه شویم که نماز، روزه، حج و احکام ظاهری اسلام را بهجای میآورند ولی در مواجه با مشکلاتی از قبیل اعتیاد، فرار مغزها، طلاق، بالا بودن مهریه، اشرافی گری، عدمحمایت از تولید داخلی و فخرفروشی به عنوان یکی از نشانههای فساد در جامعه اسلامی، بیتوجه باشند.
خسرویحاجیوند با اشاره به تعاریف احکام تولی و تبری گفت: تولی یعنی ابراز محبت، همنشینی و حمایت از خوبان و خوبیها، تبری نیز بهمنزله ابراز تنفر و انزجار از بدان و بدیها است، که متأسفانه این امر در جامعه ما مورد غفلت قرار گرفته است چراکه مومن نهتنها نسبت به مفاسد اجتماعی جامعه ابراز تنفر میکند بلکه این تنفر در رفتار او نیز نمود عینی دارد.
تولی و تبری، ثمره درخت دین است/توجه به احکام تولی و تبری راهکار رفع مشکلات جامعه
این کارشناس مسائل مذهبی متذکر شد: تولی و تبری در حقیقت ثمره و میوه درخت دین، و نماز تنه و ستون دین است، خداوند نیز در سوره مجادله در خصوص احکام تولی و تبری میفرماید زمانی که بنده من به جایگاه تولی و تبری رسید ما به او روح دیگری میدهیم(او را سهبعدی میکنیم).
این کارشناس مذهبی با اشاره به نظریه انقلاب اسلامی گفت: امام خمینی(ره) مبانی انقلاب اسلامی را بر اساس منافع علمی تولی و تبری مطرح کرد، لفظ حکومت اسلامی و حزبالله نیز ۲ مرتبه در قرآن ذکر شده و آن نیز مربوط به آیات تولی و تبری است.
منصوری در پایان خاطرنشان کرد: دوای حل مشکلات فعلی جامعه اعم از مشکلات اجتماعی، اقتصادی و اشاعه اقتصاد مقاومتی تبیین و ترویج احکام تولی و تبری است.
انتهای پیام/
بررسی تولی و تبری در اسلام و مهجوریت آن در میان امت اسلامی
, بررسی تولی و تبری در اسلام و مهجوریت آن در میان امت اسلامی, بررسی تولی و تبری در اسلام و مهجوریت آن در میان امت اسلامی,خسرویحاجیوند با اشاره به کوتاهی مسئولین در نشر احکام تولی و تبری گفت: در سالهای اخیر خوشبختانه احکامی نظیر امر به معروف و نهی از منکر در حال احیا شدن هستند اما متاسفانه نسبت به احکام مربوط به تولی و تبری کوتاهی شده است که یکی از دلایل این امر هم کوتاهی علما و طلاب حوزه علمیه در نشر این فریضه الهی است.
,وی افزود: دین اسلام ۱۰ باب دارد و هر یک از این موارد باید در کُتبی جداگانه به آن پرداخته و تبیین شوند که متاسفانه این امر در خصوص احکام تولی و تبری که به منزله دو بال برای پرواز است مورد غفلت قرار گرفته و شاید به اندازه انگشتان یک دست هم کتابی در این راستا در دست نباشد.
,آسیبهای اجتماعی جامعه ناشی از بیتوجهی به احکام تولی و تبری است
, آسیبهای اجتماعی جامعه ناشی از بیتوجهی به احکام تولی و تبری است, آسیبهای اجتماعی جامعه ناشی از بیتوجهی به احکام تولی و تبری است,این استاد حوزه تصریح کرد: کمتوجهی به امر تولی و تبری موجب شده در جامعه با افرادی مواجه شویم که نماز، روزه، حج و احکام ظاهری اسلام را بهجای میآورند ولی در مواجه با مشکلاتی از قبیل اعتیاد، فرار مغزها، طلاق، بالا بودن مهریه، اشرافی گری، عدمحمایت از تولید داخلی و فخرفروشی به عنوان یکی از نشانههای فساد در جامعه اسلامی، بیتوجه باشند.
,خسرویحاجیوند با اشاره به تعاریف احکام تولی و تبری گفت: تولی یعنی ابراز محبت، همنشینی و حمایت از خوبان و خوبیها، تبری نیز بهمنزله ابراز تنفر و انزجار از بدان و بدیها است، که متأسفانه این امر در جامعه ما مورد غفلت قرار گرفته است چراکه مومن نهتنها نسبت به مفاسد اجتماعی جامعه ابراز تنفر میکند بلکه این تنفر در رفتار او نیز نمود عینی دارد.
,تولی و تبری، ثمره درخت دین است/توجه به احکام تولی و تبری راهکار رفع مشکلات جامعه
, تولی و تبری، ثمره درخت دین است/توجه به , تولی و تبری، ثمره درخت دین است/توجه به , احکام تولی و تبری راهکار رفع مشکلات جامعه, احکام تولی و تبری راهکار رفع مشکلات جامعه,این کارشناس مسائل مذهبی متذکر شد: تولی و تبری در حقیقت ثمره و میوه درخت دین، و نماز تنه و ستون دین است، خداوند نیز در سوره مجادله در خصوص احکام تولی و تبری میفرماید زمانی که بنده من به جایگاه تولی و تبری رسید ما به او روح دیگری میدهیم(او را سهبعدی میکنیم).
,این کارشناس مذهبی با اشاره به نظریه انقلاب اسلامی گفت: امام خمینی(ره) مبانی انقلاب اسلامی را بر اساس منافع علمی تولی و تبری مطرح کرد، لفظ حکومت اسلامی و حزبالله نیز ۲ مرتبه در قرآن ذکر شده و آن نیز مربوط به آیات تولی و تبری است.
,منصوری در پایان خاطرنشان کرد: دوای حل مشکلات فعلی جامعه اعم از مشکلات اجتماعی، اقتصادی و اشاعه اقتصاد مقاومتی تبیین و ترویج احکام تولی و تبری است.
,انتهای پیام/
,]
ارسال دیدگاه