اخبار داغ

کارشناس حوزه اقتصادی؛

تا رسیدن به بودجه شفاف راه بسیار است/ بودجه های خارج از شمول؛ نظام بودجه ریزی کشور را تحت تاثیر قرار داده است

تا رسیدن به بودجه شفاف راه بسیار است/ بودجه های خارج از شمول؛ نظام بودجه ریزی کشور را تحت تاثیر قرار داده است
یک کارشناس حوزه اقتصادی؛ دستیابی به بودجه شفاف و عملیاتی را نیازمند توجه به بخش محتوایی نظام بودجه ریزی دانست و گفت: به نظر می رسد؛ تا رسیدن به بودجه شفاف و عملیاتی راه بسیاری وجود دارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛دکترمحمد رضا قنبری در گفتگو با خبرنگار نافع، با اشاره به اینکه ؛ بر اساس نظام بودجه ریزی، بودجه ریزی به روش های مختلفی انجام می شود، گفت: به عنوان مثال در بودجه ریزی سنتی؛ بر اساس نیاز دستگاهها، بودجه تحویل می شود که در این شیوه؛ دستگاهها پس ازهزینه  کرد بودجه مذکور؛ یا مبالغ پیشنهادی را به منظور افزایش بودجه طرح می کنند و یا در صورت باقی ماندن بودجه، رقم افزایشی را به خزانه دولت بازمی گردانند.  

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, نافع,

 

,

وی ادامه داد: درروش دیگر؛ بودجه ریزی به صورت عملیاتی انجام می شود که دراین شیوه بودجه بندی بر مبنای عملکرد هر دستگاه، مد نظر قرار می گیرد.

,

 

,

تحقق بودجه ریزی عملیاتی نیازمند ایجاد شرایطی است

, تحقق بودجه ریزی عملیاتی نیازمند ایجاد شرایطی است, تحقق بودجه ریزی عملیاتی نیازمند ایجاد شرایطی است,

قنبری با بیان اینکه؛ در بودجه ریزی عملیاتی؛ بودجه بر اساس اعلام برنامه های هر دستگاه و البته  مطابق با شاخص های قیمتی، مشخص می شود اظهار کرد: این شیوه بودجه ریزی که یکی از مناسب ترین روشهای است، چندسالی است که درایران مد نظر قرار گرفته و البته در بودجه ارائه شده امسال؛ ادعا برعملیاتی بودن آن است  که به یقیین تحقق این ادعا؛ یک گام به جلو است، اگرچه ایراداتی نیز بر آن وارد است.

,

 

,

نبود شاخص استاندارد در تعیین قیمتهای تمام شده، بازگشت به بودجه ریزی سنتی است

, نبود شاخص استاندارد در تعیین قیمتهای تمام شده، بازگشت به بودجه ریزی سنتی است, نبود شاخص استاندارد در تعیین قیمتهای تمام شده، بازگشت به بودجه ریزی سنتی است,

وی با اشاره به ایرادات مذکور؛ توضیح داد:اگرچه ادعا بر بهره گیری از بودجه ریزی عملیاتی است اما از آنجا که  روش مناسب و استانداردی درتعیین شاخص های قیمتی خدمات وجود ندارد لذا بازگشت به بودجه ریزی سنتی و بهره گیری از این شیوه، بار دیگردر دستور کارقرارمی گیرد.

,

 

,

این کارشناس حوزه اقتصادی و استاد دانشگاه همچنین عنوان کرد: درحقیقت از آنجا که روش استانداردی به منظورتعیین قیمتهای تمام شده ی فعالیت ها وعملکرد وجود ندارد بازگشت به روشهای سنتی بودجه ریزی رقم می خورد.

,

 

,

 

,

وی درادامه با تاکید بر اینکه؛ بودجه بندی عملیاتی زمانی می تواند موفق باشد که شرایط به منظور اجرای آن مهیا باشد، گفت: درغیراین صورت؛ تنها استفاده از عنوان عملیاتی  نمی تواند راهگشا باشد.

,

 

,

هنوز در بعد محتوایی نظام بودجه ریزی دچار مشکل هستیم

, هنوز در بعد محتوایی نظام بودجه ریزی دچار مشکل هستیم, هنوز در بعد محتوایی نظام بودجه ریزی دچار مشکل هستیم,

دکترقنبری با این توضیح که درموضوع بودجه، دو مبحث؛ چارچوب و محتوا از یکدیگر مجزا هستند،گفت: چنانچه چارچوب مناسب باشد اما محتوا مورد توجه قرار نگیرد به یقیین نتیجه دلخواه حاصل نمی شود وحالا که دولت قراراست بر اساس قیمت تمام شده ی فعالیت ها، بودجه را مشخص نماید این اقدام باید بر اساس شاخص قیمتی استاندارد و بین المللی انجام شود.

,

 

,

وی عنوان کرد: اگر دولت، فعالیت ها را بر اساس سنتها قیمت گذاری کند، در زمان بازرسی عملکرد، کشور با مشکل مواجه خواهد شد چراکه معلوم نیست بودجه ریزی بر چه اساسی انجام شده است!

,

 

,

وی همچنین تاکید کرد:در شرایطی که شاخص قیمتهای تمام شده استاندارد نیست، سازمانهای نظارتی و حسابرسی نیز با مشکلات عدیده ای مواجه می شوند.

,

 

,

محمد رضا قنبری در ادامه  با  بیان اینکه ادعای بودجه ریزی عملیاتی از سوی دولت، گام موثری در حوزه چارچوبهاست گفت: البته در حوزه محتوایی بودجه ریزی، هنوز جای کار بسیاری باقی است.

,

 

,

بخشی از بودجه کشوربه جاهایی می رود که کنترل آن مشکل است

, بخشی از بودجه کشوربه جاهایی می رود که کنترل آن مشکل است, بخشی از بودجه کشوربه جاهایی می رود که کنترل آن مشکل است,

وی دربخش دیگری ازسخنان خود با اشاره به اینکه در بودجه عمومی، قسمت اعظم بودجه کشور صرف شرکتهای دولتی می شود که این یک ایراد بزرگ درنظام بودجه ریزی ایران است بیان کرد: در حقیقت بخشی از بودجه کشوربه جاهایی می رود که کنترل آن مشکل است و باید پذیرفت که شرکتهای دولتی  در حال حاضرکارآمد نیستند.

,

 

,

دکترقنبری افزود: برخی از شرکت های مذکوربر اساس نیاز واقعی خود درخواست بودجه نمی کنند وگاها با متمم و اصلاحیه نیز؛ چندین برابر بودجه مورد نیاز را دریافت می کنند.

,

 

,

سهم بودجه های عمرانی بلعیده می شود

, سهم بودجه های عمرانی بلعیده می شود, سهم بودجه های عمرانی بلعیده می شود,

وی توضیح داد: تخصیص بودجه به بخش های ناکارآمد موجب می شود تا سهم بودجه هاعمرانی بلعیده شود و در حال حاضر شاهد هستیم که سهم این بخش ازفعالیت ها کاهش یافته درحالی که پروژه های نیمه تمام عمرانی نیازمند 300 تا 400 هزار میلیارد تومان بودجه هستندو این مهم چندان مورد توجه قرار نگرفته است.

,

 

,

ترکیب بهینه ای در سهم بندی نظام بودجه ریزی وجود ندارد/ بودجه های خارج از شمول از جمله ایرادات است

, ترکیب بهینه ای در سهم بندی نظام بودجه ریزی وجود ندارد/ بودجه های خارج از شمول از جمله ایرادات است, ترکیب بهینه ای در سهم بندی نظام بودجه ریزی وجود ندارد/ بودجه های خارج از شمول از جمله ایرادات است,

محمد رضا قنبری افزود: به نظر می رسد که در سهم بندی مذکور، ترکیب بهینه ای وجود ندارد.

,

 

,

وی همچنین بودجه های خارج از شمول را بخش دیگری از ایرادات وارد شده به نظام بودجه ریزی در کشوردانست وگفت: باید سعی شود تا آنجا که ممکن است این نوع از بودجه ها کاهش یابد چراکه در حقیقیت مشخص نیست که این بخش از بودجه به کجا بند است.

,

 

,

وی درنهایت بیان کرد:اگرچه دولت دوازدهم اعلام کرده که براساس نظام بودجه ریزی عملیاتی ، بودجه شفافی را خواهیم داشت اما تا زمانی که حوزه محتوایی مورد توجه قرار نگیرد راه تا دستیابی به بودجه شفاف وعملیاتی بسیار است.

,

 

,

 

,

 

,

انتهای پیام/

,

 

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه